Тексты принадлежат их владельцам и размещены на сайте для ознакомления
|
Розділ
12. Організація маркетингових досліджень на зовнішньому ринку href="#1">1. Сутність маркетингових досліджень
Маркетингові дослідження
2. Об'єкти дослідження
Вивчення товару
Вивчення покупця
Вивчення ринку
Вивчення навколишнього середовища
3. Напрямки досліджень
Середовище міжнародного маркетингу
Система міжнародної торгівлі
Економічне середовище
Політико-правове середовище
Культурне середовище
4. Спеціалізовані маркетингові фірми
Розділ 12
Організація маркетингових досліджень на зовнішньому ринку
До проведення маркетингових досліджень на зовнішньому ринку фірми спонукають
різні причини. З одного боку, це послаблення можливостей збуту або зміна
кон'юнктури на внутрішньому ринку, обумовлені сповільненням темпів зростання
валового національного продукту, проведенням урядом антипідприємницької
політики, уведенням непомірних податкових платежів, підштовхуванням державою
підприємців до виходу за рубіж із метою збільшення надходжень іноземної
валюти і скорочення зовнішньоторговельного дефіциту. З іншого боку, фірми
можуть бути залучені до зовнішньоторговельної діяльності зростанням можливостей,
що відкриваються для їхніх товарів в інших країнах. Не покидаючи внутрішнього
ринку, вони можуть знайти для себе і привабливі (навіть попри додаткові
витрати і проблеми, пов'язані з операціями за рубежем) зовнішні ринки.
У сучасних умовах інтернаціоналізації господарського життя всі країни
втягнуті у світову торгівлю. Для підтримання високого рівня зайнятості
й оплати імпортованих товарів багатьом із них доводиться продавати за
рубежем значну частку, а нерідко і більше половини своєї продукції, яку
вони випускають. Для фірм цих країн міжнародний маркетинг є умовою їх
активної діяльності.
Найактивніше застосовують міжнародний маркетинг транснаціональні корпорації.
Серед них відомі американські компанії: "Ексон", "Тексако"
, "Сітікорп" , "Мобіл" , "Катерпіллар Трактор",
"Доу кемікал", "ІБМ", "Кока-кола , "Ксерокс",
а також концерни інших закордонних країн: "Ройял Датч-Шелл",
"Брітіш петролеум", "Юнілевер , "Філіпс", "Фольксваген",
"Ніппон Стіл", "Сіменс", "Тойота мотор",
"Нестле", "Соні", "Хонда", "Мерседес-Бенц"
та багато інших. Досить актуальним є розвиток міжнародного маркетингу
і для українських фірм, що здійснюють зовнішньоекономічну діяльність,
якщо врахувати, що досвід ряду наших підприємств у цій сфері виявив чимало
проблем. Водночас інтеграція України у світове господарство - один із
найважливіших чинників вирішення низки економічних соціальних і політичних
проблем.
1.
СУТНІСТЬ МАРКЕТИНГОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ
наверх
МАРКЕТИНГОВІ ДОСЛІДЖЕННЯ. Основний зміст маркетингу полягає в тому, що
будь-яке господарське рішення повинно прийматися виходячи з аналізу ринкової
ситуації та тенденцій її зміни, а також з урахуванням імовірної реакції
ринку на прийняте рішення. Цим визначаються місце і значення дослідницької
функції маркетингу, важливість розроблення добре скоординованої програми
вивчення й оцінки різних чинників, від яких залежить успіх виробничої
і ринкової політики фірми.
Говорячи про дослідницьку функцію маркетингу, треба мати на увазі, що
йдеться не просто про вивчення ринку, хоча цей аспект діяльності має першочергове
значення, а про систему комерційних досліджень, об'єднаних терміном "маркетингові
дослідження", тобто про всю сукупність проблем, пов'язаних із реалізацією
ринкової концепції управління. Відомий американський учений Філіп Купер
сутність цих досліджень сформулював так: "Маркетингові дослідження
- систематичне визначення кола даних, необхідних у зв'язку маркетинговою
ситуацією, яка стоїть перед фірмою, їх збір, аналіз і звіт про результати".
Численні обстеження й опитування керівного персоналу фірм показують, що
маркетингові дослідження стали альфою й омегою підприємницької діяльності.
Переважна більшість великих фірм має власні відділи маркетингових досліджень.
У такому відділі може бути від одного до кількох десятків співробітників.
Управляючий службою маркетингових досліджень, як правило, підпорядковується
віце-президенту з маркетингу і виконує функції керівника досліджень, адміністратора,
консультанта і захисника інтересів фірми. Серед співробітників відділу
- розроблювачі планів досліджень, статистики, соціологи, психологи, фахівці
з моделювання.
Кожна промислова компанія розробляє свої дослідницькі програми залежно
від специфіки конкретних завдань, що стоять перед нею, від країни розташування
і національної належності" капіталу, особливостей виробничої і комерційної
діяльності, обраної стратегії і тактики ринкової конкуренції, термінів
перебування на тому або іншому ринку тощо.
Головним завданням служби маркетингових досліджень є розроблення основних
напрямків і методології ринкових досліджень, визначення характеру і джерела
необхідної інформації, здійснення планування і контролю конкретних дослідницьких
програм, узагальнення отриманих результатів і підготування необхідних
рекомендацій. Дослідження ведуться за допомогою обчислювальної техніки.
Багато великих фірм створили багатопрофільні інформаційні системи ("банки
даних'), де зберігаються відомості про ринки, товари, покупців, розрахунки
з постачальниками і покупцями, про збутову мережу, а також інша комерційна
інформація.
Жорстка прив'язаність ринкових досліджень до господарської практики фірм
обумовлює велика розмаїтість тематики дослідницьких проектів. Проте можна
виділити найтиповіші завдання, на рішення яких вони спрямовані. Це: вивчення
характеристик ринку, вимірювання потетімійгінх можливостей ринку, аналіз
розподілу часток ринку між фірмами, аналіз збуту, вивчення ділової активності,
вивчення товарів конкурентів, короткострокове прогнозування, вивчення
реакції на новий товар і його потенціал, довгострокове прогнозування,
вивчення політики цін.
Усю проблематику, пов'язану з дослідницькою функцією маркетингу, можна
звести до двох основних груп. Перша - вивчення ринків збуту - передбачає
вивчення товарів і товарного асортименту, дослідження споживання і покупців
і, нарешті, аналіз самих ринків. На основі отриманих даних складається
програма виробництва і, відповідно, їі матеріально-фінансове забезпечення,
а також визначаються шляхи і засоби просування товару на ринок, виробляються
форми організації й управління збутом, намічається загальна збутова політика
фірми. Друга - вивчення збуту, тобто маркетингових операцій. Аналіз збуту
озброює керівництво даними торговельної статистики, згрупованими за різними
ознаками, що дає змогу виявити найсуттєвіші аспекти нинішніх і минулих
досягнень у сфері продажу.
Одним із головних чинників маркетингу, що впливає на рівень отримуваного
прибутку, є обсяг продажу, а також валовий прибуток, який одержується
за результатами продажу різних товарів окремим групам клієнтів, і рівень
витрат маркетингу Аналіз збуту дає змогу одержати вихідні дані для оцінювання
норми прибутку минулої і теперішньої діяльності, а також для розроблення
планів на майбутнє.
У межах кожної із груп виконується низка більш конкретних дослідницьких
проектів, число і масштабність яких змінюються залежно від ступеня важливості
проблеми для тієї або іншої компанії. Для кращого розуміння суті маркетингових
досліджень зупинимося на стислій характеристиці основних проблем, що найчастіше
є об'єктом дослідження.
2.
ОБ'ЄКТИ ДОСЛІДЖЕННЯ
наверх
ВИВЧЕННЯ ТОВАРУ. Під вивченням товару розуміють ті напрямки досліджень,
що мають на меті відповісти на запитання, наскільки товари, що вироблені
або вироблятимуться даним підприємством, відповідають потребам, смакам,
бажанням споживача. Якщо виходити з того, що "товар - це комплекс
корисних властивостей речі", то предметом аналізу товару стають його
споживчі властивості, достоїнства і недоліки порівняно зі зразками, уже
наявними на ринку. Критерієм оцінки слугує споживчий попит. Дослідник,
якщо він прагне об'єктивно оцінити перспективи попиту на товар, повинен
на основі опитування представників потенційних покупців дати якісну, а
якщо можливо, і кількісну оцінку споживчих властивостей товару, перспектив
його прибуткового збуту.
Ступінь важливості подібного аналізу неоднакова і залежить від природи
товару, його місця в споживанні, від умов виробництва. Якщо освоєння товару
не потребує серйозної перебудови виробничого процесу, якщо питомі витрати
на одиницю продукції низькі, а сам виробничий цикл нетривалий" то
ризик, пов'язаний із недостатністю ринкової інформації, відносно невеликий.
У цьому разі регулярна ринкова інформація дає змогу вносити потрібні зміни
вже в ході процесу виробництва без значних затрат і в такий спосіб утримуватися
на гребені суспільного попиту.
Водночас при виробництві більшості товарів тривалого користування (з великим
дослідницьким і виробничим циклом, зі значними капіталовкладеннями в устаткування,
з необхідністю нагромаджувати великі маси товарів на складах готової продукції
і тривалим періодом споживання) ступінь відповідності товарного асортименту
характеру платоспроможного попиту набуває важливого значення. У цьому
разі слід враховувати не тільки поточні особливості попиту, а й мати обгрунтований
прогноз на перспективу.
Для опитування покупців із метою з'ясовування їхнього ставлення до споживчих
характеристик товару використовуються диференційовані методи оцінок. Широко
застосовується так звана шкала Озгуда, з допомогою якої можна виразити
як найкраще, так і найгірше ставлення до товару. Вона має такий вигляд:
хороший і - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 поганий.
Покупцеві дається можливість висловити своє ставлення до товару, обравши
одну із семи можливих оцінок: чудовий (1), дуже гарний (2), гарний (3),
посередній (4), поганий (5), дуже поганий (6), нікуди не придатний (7).
Відповіді покупців підсумовуються і виводиться загальна купівельна оцінка,
яка тим вища, чим менша сума балів.
Такий метод дає змогу швидко і з невеликою затратою зусиль і коштів одержати
дані про ставлення покупців до товару чи оцінки його окремих характеристик:
зовнішнього вигляду, форми, кольорового оформлення, матеріалу, упаковування,
ціни, розфасовування тощо. Цим же способом можна з'ясувати ставлення споживачів
до продукції фірми (фірмової марки), до різних методів реклами товару,
способів його демонстрації в торговельному залі та ін. Якщо подібні дослідження
проводяться регулярно, то можна простежити за зміною ставлення покупців
до товару й оперативно вжити заходів для його поліпшення, а також вчасно
виявити момент, коли від подальшого виробництва варто відмовитися.
За таким самим принципом побудована і 10-бальна система оцінок, розроблена
Я. Стейпелем. Вона дає змогу одержувати більш точне уявлення про достоїнства
та недоліки товарів. Споживачам пропонується набір визначень, що характеризують
товар (гарний, сучасний, елегантний, надійний тощо), і вони повинні оцінити,
наскільки кожне з цих визначень відповідає їхньому ставленню до даного
товару. Повний збіг купівельної оцінки з даним визначенням оцінюється
+5, повна розбіжність - - 5. Між двома полюсами звичайно і містяться оцінки
опитуваних, які потім підсумовуються й аналізуються.
Використовуючи сучасні методи опрацювання анкетних даних, можна легко
отримати оцінки товарів загалом і його окремих споживчих властивостей,
а провівши подібне опитування щодо товарів конкуруючих фірм, - і надійний,
деталізований матеріал для аналізу конкурентоспроможності своєї продукції
Методи кількісних оцінок якісних характеристик товарів останнім часом
досить поширені. Приваблює простота заповнення подібних анкет, їх наочність,
механізований процес розшифровування і висока надійність результатів.
Такі дослідження часто доповнюються з'ясуванням соціальної характеристики
самих покупців. Це дає можливість одержувати не просто знеособлені й усереднені
дані, а диференційовані оцінки різних груп споживачів, тобто сегментів
ринку. Цю методику особливо широко використовують комерційні дослідницькі
фірми, зокрема "Сошіал рісерч", "Сайколоджикал корп.",
"Інститьют фор мотивейшн рісерч" тощо.
ВИВЧЕННЯ ПОКУПЦЯ. Метою вивчення покупця є виявлення і детальне дослідження
тих категорій осіб (покупців і споживачів), котрим адресована продукція
фірми, а також їхніх навичок і мотивів, якими вони керуються у своїй поведінці
на ринку. Дослідження такого типу передбачають аналіз основних суб'єктивних
і об'єктивних чинників, що формують смак і надання покупцем переваги тому
чи іншому товару. Вивченню підлягають демографічна характеристика покупців,
розподіл прибутку, соціальні чинники, що впливають на поведінку даної
групи населення, психологію. Ці напрямки аналізу звичайно об'єднуються
в поняття "дослідження мотивацій".
Особливістю вивчення покупця в межах дослідження мотивацій є те, що як
об'єкт вивчення береться не покупець узагалі. Успішна реалізація політики
ринкової сегментації передбачає знання того, хто саме є споживачем продукції
фірми. Тому необхідно виокремити з усієї маси споживачів найтиповіші групи,
що мають однакову чи подібну споживацьку поведінку і репрезентують особливий
спектр суспільного попиту на даний товар. При цьому головним критерієм
часто береться розподіл споживачів за рівнем прибутку і соціального стану,
а додатковими - вік покупця, склад його родини, місце проживання тощо.
Наприклад, компанії з виробництва автомобілів, вивчаючи покупця, прагнуть
передбачити всі економічно і статистичне значущі варіації суспільного
попиту, усі відтінки й особливості ставлення різних груп населення до
автомобілів.
Таким чином, вивчення споживача припускає досить широке коло досліджень.
Це вивчення покупців продукції фірми (реальних і потенційних), і дослідження
чинників, що формують попит на даний товар. З'ясовуються також різні соціально-психологічні
чинники, що визначають особливості поведінки на ринку різних груп і категорій
покупців. Інформаційно-методичною основою сегментації ринку і типології
споживачів є панельні обстеження. Споживча панель - це вибіркова сукупність
споживачів, призначена для систематичних спостережень за заздалегідь розробленими
програмами. Результати панельних обстежень після аналізу і вироблення
рекомендацій використовуються для інтенсифікації збуту - при підготовці
і проведенні рекламних кампаній, при налагоджуванні торговельного обслуговування
споживачів тощо. Частина рекомендацій адресується безпосередньо виробництву
і має за мету наблизити споживчі характеристики і зовнішній вигляд товару
до виявлених особливостей попиту, на задоволення якого розрахований даний
товар, і тим самим максимально розширити коло його покупців.
ВИВЧЕННЯ РИНКУ. Кожен ринок не є якимось однорідним утворенням, він диференціюється
за різноманітними ознаками. Під вивченням ринку розуміють дослідження
галузевих, регіональних, товарних ринків і ринків покупців. Основна мета
такого дослідження - визначити (загалом або щодо кожного ринку зокрема)
потенціал продажу і скласти прогноз на майбутнє. Іншими словами, дати
кількісну оцінку існуючих і потенційних можливостей збуту продукції фірми.
З погляду фірми прогноз продажу має першочергове значення для вирішення
багатьох питань господарської діяльності. Тому деякі компанії відважуються
розпочати операції, не маючи достатньо обгрунтованих припущень щодо перспектив
збуту власної продукції. Для визначення таких перспектив фірма, як правило,
проводить дослідження у таких напрямках:
* місткість ринку, тобто аналіз поточного суспільного попиту на даний
товар (товарну групу);
* характеристика ринку даного товару, аналіз стану ринкової конкуренції
й оцінка впливу інших економічних чинників на характер попиту і пропозиції;
* тенденція зміни місткості ринку і соціально-економічні фактори, що впливають
на неї;
* прогноз продажу або частки товарного ринку, яку компанія планує контролювати
в майбутньому;
* аналіз регіональних ринків, тобто стан і перспективи збуту якогось товару
на даній конкретній території.
Сюди належить широке коло досліджень, і насамперед вивчення приросту та
міграції населення, а також пов'язаних із цим змін у купівельній спроможності
жителів даної території. Аналіз регіональних ринків допомагає вибрати
найперспективніші напрямки, за якими необхідно розширити збутову діяльність,
виробити з урахуванням мобільності покупців науково обгрунтовані принципи
роздрібнення закордонного ринку на територіальні компоненти. При цьому
старанно вивчаються особливості ринкової конкуренції на тому або іншому
регіональному ринку тощо.
У системі комплексного вивчення ринку перспективність збуту товару на
тому або іншому ринку оцінюється на базі ретельного аналізу покупців і
товарного асортименту, загальних і специфічних умов його споживання із
залученням даних ринкової статистики. При цьому активно використовуються
економіко-математичні методи і моделі, а для обчислення параметрів моделей
попиту - ЕОМ. Це дає змогу прорахувати вплив десятків чинників на масштаби
майбутнього попиту, відібрати з них найбільш значущі і, застосовуючи їх
у різних комбінаціях, підготувати прогноз попиту на поточну, середню і
довгострокову перспективу.
Маркетингові дослідження на зовнішньому ринку не обмежуються аналізом
покупців, товарів і ринків. Значна увага приділяється також оцінці ефективності
системи маркетингу загалом та її основних частин, зокрема пошукам оптимального
поєднання всіх чинників ринкового успіху. У даному контексті величезного
значення набуває спроможність визначити, який саме комплекс маркетингу
відповідає попиту на закордонному ринку, а при остаточному аналізі комерційних
операцій - правильно оцінити, чи була маркетингова діяльність успішною
чи ні. В умовах глибоких відмінностей між країнами однією з функцій маркетингових
досліджень на зовнішньому ринку є вивчення навколишнього середовища і
вплив його особливостей на формування комплексу маркетингу.
ВИВЧЕННЯ НАВКОЛИШНЬОГО СЕРЕДОВИЩА. Діячеві міжнародного ринку потрібно
розібратися в закордонному середовищі й іноземних інституціях і бути готовим
до перегляду фундаментальних уявлень про те, як люди реагують на спонукальні
прийоми маркетингу. Відмінності і значущість політичного, культурного,
економічного й інституційного оточення суттєво впливають на комплекс маркетингу.
Набір товарів і послуг, розрахованих на задоволення виявлених потреб в
одній країні, наприклад європейській, буде суттєво відрізнятися від такого
набору для іншої країни, скажімо африканської.
Середовище є особливо важливим елементом у контексті міжнародного маркетингу,
навіть важливішим, ніж для маркетингу в якійсь окремій країні. Тому навколишнє
середовище необхідно розглядати як складову комплексу маркетингу. Виходячи
з цього комплекс маркетингу можна визначити як сукупність взаємозалежних
елементів, використовуваних для задоволення потреб конкретного ринку або
його частини (сегмента) з урахуванням даного оточення (політичного, культурного,
економічного, інституційного). З цього випливає, що комплекс маркетингу
складається ніби з двох груп елементів: внутрішніх (контрольованих) і
зовнішніх (неконтрольованих).
Для правильної побудови комплексу маркетингу необхідно, щоб кожний із
внутрішніх елементів був узгоджений із кожним зовнішнім. Без належного
розуміння взаємозв'язку між внутрішніми і зовнішніми чинниками маркетингова
діяльність не дає потрібного результату. Надто часто невдачі в міжнародному
маркетингу породжуються відсутністю тверезої оцінки взаємозв'язку і взаємовпливу
елементів маркетингу та навколишнього середовища. Тому фахівцю з маркетингу
необхідно добре знати те середовище, що є об'єктом його наступних дій,
щоб правильно оцінити чинники, котрі формують ринковий процес. З цією
метою проводяться дослідження в таких напрямках.
3.
НАПРЯМКИ ДОСЛІДЖЕНЬ
наверх
СЕРЕДОВИЩЕ МІЖНАРОДНОГО МАРКЕТИНГУ. Перед виходом фірми на закордонні
ринки їй необхідно багато чого дізнатися. Вона мусить розібратися в особливостях
міжнародного маркетингового середовища. За останні десятиріччя це середовище
зазнало значних змін. З'явилися нові можливості і нові проблеми. До найсуттєвіших
із них належать: інтернаціоналізація світової економіки, що виражається
в стрімкому зростанні міжнародної торгівлі і капіталовкладень за рубежем;
поступова втрата домінуючого становища США та пов'язані з цим проблеми
пасивного торговельного балансу і зміни вартості долара на світовому ринку;
зростання економічної могутності Японії на світовому ринку; поява групи
так званих нових індустріальних країн; становлення міжнародної фінансової
системи, що забезпечує вільнішу конвертованість валют; зростання числа
торговельних бар'єрів, що створюються для захисту внутрішніх ринків від
іноземної конкуренції; відкриття нових великих ринків (ринки КНР, арабських
і постсоціалістичних країн).
СИСТЕМА МІЖНАРОДНОЇ ТОРГІВЛІ. Фірма, що наважилася на діяльність за рубежем,
повинна розібратися як в обмеженнях, так і в можливостях системи міжнародної
торгівлі. У своїх спробах організувати збут в іншій країні вона наштовхнеться
на різні обмеження. Найпоширенішим із них є митний тариф. Він являє собою
податок, яким іноземний уряд обкладає деякі ввезені в його країну товари.
Митний тариф може мати на меті збільшення надходжень (фіскальний тариф)
або захист інтересів вітчизняних фірм (протекціоністський тариф). Крім
того, для експортера може бути встановлена квота, тобто кількісна межа
товарів певних категорій, які дозволено ввозити в країну. Цілями квоти
є збереження іноземної валюти, захист місцевої промисловості й охорона
зайнятості. Граничною формою квоти є ембарго, при якому окремі види імпорту
виявляються повністю забороненими. Не сприяє торгівлі і валютний контроль,
за допомогою якого регулюють обсяги готівки в іноземній валюті та її обмінний
курс на інші валюти.
Фірма може наштовхнутися і на низку таких нетарифних бар єрів, як дискримінація
її пропозицій і наявність виробничих стандартів, дискримінаційних щодо
її товарів. Водночас нині ряд країн утворили економічні співтовариства,
у межах яких вони прагнуть до зниження митних тарифів і цін, до зростання
зайнятості і капіталовкладень.
Кожна країна має свою специфіку, і її треба знати. Готовність країни купити
ті або інші товари і послуги та її привабливість як ринку для закордонних
фірм залежить від існуючого в ній економічного, політико-правового і культурного
середовища.
ЕКОНОМІЧНЕ СЕРЕДОВИЩЕ. Плануючи вихід на зовнішні рийки, спеціаліст із
міжнародного маркетингу повинен вивчити економіку кожної країни, що його
цікавить. При цьому важливо, щоб дослідження різних країн базувалися на
аналізі матеріалів, побудованих за заздалегідь продуманим методом. Отже,
фахівець із міжнародного маркетингу розглядає світ як один величезний
ринок із великою кількістю сегментів. Основне його завдання - визначити
подібні характеристики ринків чи їх особливості. Інакше кажучи, він повинен
класифікувати світовий ринок за групами країн, схожих за своїм економічним
середовищем.
Привабливість країни як експортного ринку визначається двома характеристиками.
Перша з них - це структура господарства. Вона визначає потреби країни
в товарах і послугах, рівні доходів і зайнятості тощо. Виділяють чотири
типи господарських структур.
Країни з економікою типу натурального господарства. У межах такого типу
економіки переважна більшість населення займається найпростішим сільськогосподарським
виробництвом. Більшу частину своєї продукції вони споживають самі, а решту
обмінюють на прості товари і послуги. У таких умовах експортер має мало
можливостей. Цей тип економіки характерний для найменш розвинутих країн,
яких сьогодні налічується понад 40 (переважно розташовані в Африці).
Країни-експортери сировини. Такі країни багаті одним або кількома видами
природних ресурсів, зате обділені в інших аспектах. Подібні країни є вигідними
ринками для збуту видобувного устаткування, інструментів і допоміжних
матеріалів, вантажно-розвантажувального устаткування, вантажних автомобілів.
Залежно від чисельності іноземців, котрі постійно проживають у країні,
та заможних місцевих правителів і землевласників, вона може бути також
ринком збуту товарів широкого вжитку і предметів розкоші.
Країни, що промислова розвиваються. У таких країнах обробна промисловість
дає уже від 10 до 20 % валового національного продукту. У міру розвитку
обробної промисловості ці країни все більше заінтересовані в імпорті текстильної
сировини, сталі й виробів важкого машинобудування й усе менше в імпорті
готових текстильних виробів, паперових товарів та автомобілів Індустріалізація
зумовлює появу нового класу багачів і невеликого але постійно зростаючого
середнього класу, яким необхідні товари нових типів, причому частину цих
потреб можна задовольнити тільки за рахунок імпорту.
Промислова розвинуті країни. Ця категорія країн є основним експортером
промислових товарів. Вони торгують цими товарами між собою, а також вивозять
їх у країни з іншими типами господарської структури в обмін на сировину
і напівфабрикати. Великий розмах і розмаїття виробничої діяльності роблять
промислове розвинуті країни з їх значним середнім класом багатими ринками
збуту для будь-яких товарів.
Другий економічний показник - характер розподілу прибутків у країні. На
розподіл прибутків впливають не лише особливості господарської структури
країни, а й її політична система. За характером розподілу прибутків країни
можна класифікувати на такі групи: країни з дуже низьким рівнем сімейних
доходів; країни з переважно низьким рівнем сімейних доходів; країни з
дуже низьким і дуже високим рівнями сімейних доходів; країни з низьким,
середнім і високим рівнями сімейних доходів; країни з переважно середнім
рівнем доходів.
ПОЛІТИКО-ПРАВОВЕ СЕРЕДОВИЩЕ. Різні країни відрізняються одна від одної
своїм політико-правовим середовищем. Вирішуючи питання про встановлення
ділових відносин із тієї або іншою країною, слід враховувати принаймні
чотири чинники.
Ставлення до закордонних закупок. Деякі країни ставляться до таких закупок
дуже прихильно, інші - різко негативно. Одні країни залучають до себе
капіталовкладення, пропонуючи іноземним вкладникам пільги і послуги при
виборі місць розміщення підприємств, інші - вимагають від експортерів
дотримання імпортних квот, блокують деякі валюти, ставлять за умову введення
в керівництво створюваних підприємств великої кількості своїх громадян
тощо.
Політична стабільність. Стабільність країни у майбутньому - ще одна проблема.
Часта зміна уряду, різка зміна політичного курсу можуть призвести до конфіскації
власності іноземної фірми, блокування її валютних резервів, введення імпортних
квот чи нового оподаткування. Закордонним фірмам можливо буде вигідно
займатися підприємницькою діяльністю навіть у країні з хиткою політичною
стабільністю. Проте це неодмінно відіб'ється на характері їх підходу до
фінансових і ділових питань.
Валютні обмеження. Іноді уряди блокують власну валюту або забороняють
її переведення у будь-яку іншу. Звичайно продавець намагається отримати
дохід у валюті, якою він може користуватися. Якщо це неможливо, він прийматиме
блоковану валюту за умови, що на неї можна придбати товари, які йому потрібні,
або товари, які він зможе продати десь в іншому місці на зручну для нього
валюту. У гіршому випадку продавцю, що має справу з блокованою валютою,
очевидно, доведеться вивозити свої гроші з країни, де розташована його
фірма, у вигляді "неходових" товарів, які він зуміє продати
в іншому місці тільки зі збитком для себе. Окрім валютних обмежень, великий
ризик для продавця на закордонних ринках пов'язаний і з коливаннями обмінних
курсів валют.
Державна машина. Цей чинник визначає ступінь ефективності системи допомоги
іноземним компаніям із боку держави, що їх приймає. Йдеться про наявність
ефективної митної служби, досить повної ринкової інформації та інших чинників,
що сприяють підприємницькій діяльності.
КУЛЬТУРНЕ СЕРЕДОВИЩЕ. У кожної країни свої звичаї, свої правила, свої
заборони. Перед тим, як розпочати розроблення маркетингової програми,
продавцю треба з'ясувати, як сприймає закордонний споживач ті або інші
товари і як він використовує їх. Незнання культурного середовища знижує
шанси фірми на успіх. Відрізняються країни одна від одної і прийнятими
в них нормами поведінки в діловому світі. Перед проведенням переговорів
в іншій країні бізнесмен повинен проконсультуватися стосовно цих особливостей.
У кожній країни (і навіть в окремих регіонах усередині країни) свої культурні
звичаї, свої переваги, які діяч ринку повинен знати.
Таким чином, вивчення зовнішнього ринку передбачає проведення досліджень,
які охоплюють широкий спектр проблем. Фірми, що використовують результати
цих досліджень, одержують цілком очевидні переваги в конкурентній боротьбі.
Водночас організація маркетингових досліджень на зовнішньому ринку в повному
обсязі потребує значних зусиль і коштів і під силу обмеженому колу компаній.
Більшість же фірм вимушені, поряд із дослідницькою роботою власного персоналу,
звертатися за послугами комерційних фірм для виконання визначених дослідницьких
програм. Тому вслід за аналізом цілей, напрямків і конкретних методів
дослідження ринку на базі маркетингових служб промислових і торговельних
компаній доцільно розглянути масштаби й організацію вивчення ринку в межах
спеціалізованих дослідницьких (або, як їх часто називають, маркетингових)
фірм та інших подібних організацій комерційного типу.
4.
СПЕЦІАЛІЗОВАНІ МАРКЕТИНГОВІ ФІРМИ
наверх
Поширення ринкової концепції управління в останні десятиліття призвело
до виникнення цілої індустрії дослідження ринку. Вивчення ринку перетворилося
в досить вигідну сферу вкладення капіталу, виникло безліч спеціалізованих
фірм і агентств, що надають свої послуги на комерційній основі. Розвинулася
складна система обміну ринкової інформації, покликана доповнити і полегшити
власну дослідницьку роботу промислових компаній - головних кінцевих споживачів
такої інформації.
Ринкова інформація звичайно поділяється на вихідну статистичну інформацію
(ринкова статистика) і вторинну - у вигляді конкретних результатів досліджень
і опитувань, різних рекомендацій, прогнозів тощо. Постачальниками первинної
інформації є урядові статистичні органи і служби, торговельно-промислові
асоціації, дослідні інститути та лабораторії, вищі школи бізнесу й університети,
рекламні агентства, великі фірми роздрібної торгівлі. Така інформація
стає грунтом для проведення конкретних досліджень, результати яких необхідні
промисловим і торговельним фірмам для прийняття господарських рішень.
У певних випадках кінцеві споживачі ринкової інформації передоручають
виконання дослідних робіт комерційним фірмам, роль яких постійно зростає.
Однією з обставин, що сприяють цьому, є розширення масштабів і підвищення
значення так званих польових досліджень. На відміну від кабінетних досліджень,
пов'язаних з аналізом доступної статистичної і ринкової інформації, які
можна провести безпосередньо на промисловій фірмі, польові дослідження
передбачають проведення різних обстежень і опитувань покупців, торговців.
При цьому основний обсяг інформації про ринок, товари, мотиви покупців
отримуються безпосередньо на ринку в процесі реалізації або споживання
товару. Подібні дослідження, як правило, дорогі, потребують попереднього
планування і залучення досвідчених експертів, численних інтерв'юерів,
стенографістів і т. д., широкого використання ЕОМ.
Дослідницькі фірми різняться за характером й обсягом наданих послуг. Найпростішим
типом є бюро консультацій. Подібні фірми не виконують самостійних досліджень,
а лише консультують промисловців з конкретних питань (загальні принципи
проведення дослідження, методика упорядкування анкет, аналіз якості товару
тощо). Таке бюро консультацій складається з одного або кількох висококваліфікованих
спеціалістів, що, як правило, поєднують викладацьку або науково-дослідну
роботу з консультуванням підприємців щодо різних аспектів дослідження
ринку.
В основному, дослідницькі фірми - це великі організації, які налічують
від кількох десятків до кількасот працівників, із філіями в різних містах
і за кордоном. Більшість із них є спеціалізованими інституціями, причому
спеціалізація набуває найрізноманітніших форм. Деякі фірми обмежуються
виконанням досліджень певного типу, наприклад вивченням ставлення споживача
до нового товару й оцінкою його ринкового потенціалу, споживацьких звичок
покупців даного товару, або досліджують товарний, регіональний ринок чи
певний контингент покупців. Інші - виконують весь цикл дослідження проблеми
- від упорядкування методики і планування його організації до проведення
повного комплексу робіт і оцінки отриманих результатів. Є фірми, що займаються
збором і продажем первинних даних про рух товарів роздрібної мережі; деякі
з них беруть на себе виконання технічно складних функцій - упорядкування
і розмноження анкет, проведення опитувань покупців, табуляцію й опрацювання
даних анкет, обрахунок різних економетричних моделей попиту тощо.
У індустрії дослідження ринку, як і в будь-якій іншій галузі економіки,
панує жорстка конкуренція. Прагнучи залучити якомога більше клієнтів,
одержати максимум замовлень, дослідницькі фірми приділяють велику увагу
удосконаленню методики дослідження ринку як з допомогою залучення кадрів
з університетів і коледжів, так і фінансуючи різноманітні університетські
програми з фундаментальних розділів теорії маркетингу.
Керівники дослідницьких фірм заохочують самостійну науково-дослідну роботу
своїх головних спеціалістів відряджаючи їх у деяких випадках в університети
дд^ написання і захисту дисертацій. Висока насиченість керівного апарату
дослідницьких фірм працівниками з ученими ступенями слугує чудовою рекламою
і засобом залучення клієнтів.
Іншим наслідком гострої конкуренції у сфері дослідницького бізнесу є хвиля
об'єднання і поглинання, що супроводжується змінами в профілі діяльності
фірм. Останнім часом дослідницькі фірми стали відходити від вузької спеціалізації
і прагнуть налагодити комплексне обслуговування промислових, торговельних
і транспортних компаній. Така тенденція найхарактерніша для великих фірм.
Значний досвід у дослідженнях, наявність висококваліфікованих спеціалістів,
широке впровадження прогресивних методів обробки результатів досліджень
та ЕОМ, а також політика постійних міцних зв'язків із промисловими компаніями
дозволили деяким із них посісти основне місце в індустрії дослідження
ринку, створити в різноманітних країнах широку мережу своїх філій, контор,
дослідницьких агентств і польових служб. До найбільших міжнародних дослідницьких
фірм належить, зокрема, ІНРА ("Інтернешнл рісерч ассошіейтс"),
що має відділення більш ніж у 50-ти країнах обох півкуль. Дві інші фірми
- "Маркет фектс Інтернешнл" і "Марплен" - мають у
своєму розпорядженні польові служби у всіх країнах Західної Європи, в
Японії, Австралії, у країнах Латинської Америки. Фірма "А. С. Нільсен",
крім філій у 20-ти розвинутих країнах, має спеціальні відділення, які
вивчають ринки африканських держав.
Різні форми зв'язків і співпраці міжнародних дослідницьких агентств із
місцевими дослідницькими фірмами слугують для експортерів джерелом одержання
дуже цінної з погляду конкурентної боротьби інформації про тенденції в
економіці тієї або іншої країни, про освоєння і планування виробництва
нових товарів, про перспективи їх збуту.
Великі універсальні фірми визначають сьогоднішнє обличчя дослідницького
бізнесу. Незважаючи на гостру конкуренцію, більшість із них процвітає.
Упровадження "філософи маркетингу" в організацію самих маркетингових
досліджень, що підлягають збуту на комерційній основі, надає таким фірмам
достатньої гнучкості, дає змогу їм чутливо реагувати на вимоги клієнтів,
уміло доповнювати і підтримувати їх власні дослідження в межах вивчення
маркетингу. До того ж, порівняно з товарними ринками, ринок комерційної
інформації насичений відносно слабо. Швидко зростаючі потреби компаній,
котрі усвідомлять переваги ринкової концепції управління, у вихідних даних
й особливо в результатах конкретних ринкових досліджень, які проводять
за їхніми замовленнями висококваліфіковані працівники спеціальних фірм
і агентств, забезпечують останнім досить прибуткове поле для діяльності.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
Маркетингові дослідження; вивчення товару; дослідження мотивацій; вивчення
ринку; опитування покупців; сегментація ринку; споживча панель; навколишнє
середовище; митний тариф; квота; ембарго; валютний контроль; нетарифні
бар'єри; економічне середовище; політико-правове середовище; культурне
середовище; польові дослідження.
КОНТРОЛЬНІ ЗАПИТАННЯ:
1. Які чинники спонукають фірму до організації маркетингових досліджень
на зовнішньому ринку?
2. Опишіть структуру маркетингових досліджень на зовнішньому ринку.
3. З якими обмеженнями в міжнародній торгівлі може зіткнутися експортер?
4. Які методи використовує дослідник зовнішнього ринку для сегментації
ринку і типології покупця?
5. Які суб'єкти діють на міжнародному дослідницькому ринку?
ЛІТЕРАТУРА:
1. Багиев Г. Л., Тарасевич В. М., Анн X. Маркетинг: Учебник. - М., 1999.
2. Беклешов Д. В., Бердников А. Н. Основы коммерческой деятельности на
внешнем рынке: Вып. 1-Внешнеторговые операции и техника их осуществления
- М, 1990.
3. Диксон Питер Р. Управление маркетингом. - М 1998.
4. Дихтль Е., Хершген X. Практический маркетинг. - М., 1995.
5. Голубков Е. П. Основы маркетинга: Учебник. - М. 1999.
6. Котплер Ф. Маркетинг менеджмент: анализ, планирование, внедрение, контроль.
- СПб., 1998.
7. Котлер Ф. Основы маркетинга / Пер. с англ. / Общ. ред. и вступ, ст.
Е. М. Пеньковой. - М., 1990.
8. Котлер Ф. Управление маркетингом. - М., 1980.
9. Ламбен Жан-Жак. Стратегический маркетинг. - СПб., 1996.
10.Маркетинг во внешнеэкономической деятельности предприятия. - М., 1989.
11. Лебедев О. Т., Филиппова Т. Ю. Основы маркетинга. - СПб., 1997.
12. Мескон М. X., Альберт М., Хедоури Ф. Основы менеджмента. - М., 1992.
13. Bagozzi R. P., Rosa J. A., Celly К. S., Coronel F. Marketing Management.
Prentice Hall, 1998.
14. Dammple Douglas J., Parsons Leonard J. Marketing Manage ment. Strategy
and Cases. 5thedition. John Wiley & Sons, 1990.
15.Doyle Peter. Marketing Management and Strategy. Prentice Hall, 1994.
16. Kof/er Philip. Marketing Manage ment: Analysis.Planning, Implementation,
and Control. 7thedition. Prentice Hall, 1991.
17. Lancaster G.,Massingham L. Marketing Management. McGraw-Hill Book
Company, 1990.
18. Lehrmann D. R. Market research analysis / IRWIN. Third Ed., Homewood
Free Press, 1989.
19 .McDonald Malcolm H. B. Marketing Plans. 2nd edition. Heine mann Publishing,
1989.
|