Тексты принадлежат их владельцам и размещены на сайте для ознакомления
|
ПЕРЕДМОВА
ДО 1-ГО ВИДАННЯ
Як наука і як навчальна дисципліна управління, або менеджмент, існує трохи
більше ста років. Проте за такий незначний період своєї історії управління
досягло величезного прогресу, аналогу якому немає.
Особливо помітний цей прогрес у країнах із сформованою ринковою економікою.
Тому не випадково у літературі економічно розвинутих країн поняття управління
(менеджмент) межує із такими поняттями, як бізнес і підприємництво. Не
випадковим є і те, що система освіти з менеджменту, як правило, ототожнюється
з бізнесовою освітою. Шкіл менеджменту (бізнесу), усіляких університетських
програм управління або спеціалізованих центрів з перепідготовки спеціалістів
у цій сфері налічується сьогодні в США, Англії, Франції, Німеччині, Японії
та інших розвинутих країнах сотні і навіть тисячі.
Усе більше поширюється при цьому така відносно нова галузь знань, як управління
зовнішньоекономічною діяльністю чи міжнародним бізнесом. Дослідження в
цій сфері знань, їх викладання отримали в повоєнний період на Заході організаційне
оформлення (у 1960 p., наприклад, була створена Академія міжнародного
бізнесу - Academy of International Business, AIB), а в США - навіть державну
фінансову допомогу відповідно до Програми САЙБЕР (CIBER - Center for international
Business Education and Research).
Іншою є історія розвитку управлінських знань і відповідної підготовки
інтелектуальних і професійних кадрів у республіках колишнього СРСР, у
тому числі в Україні. Засновник СРСР В. І. Ленін побачив у розвитку управління
важливий чинник економічного прогресу суспільства. Практично одночасно,
а часом
навіть із випередженням країн Заходу, у СРСР налагоджувалася підготовка
управлінських кадрів (курси "червоних директорів", робфаки,
промислові академії, інститути підвищення кваліфікації керівних кадрів
і спеціалістів тощо). Ще в 1931 p., тобто задовго до того, як на Заході
зародилася система освіти для міжнародного бізнесу, у СРСР була створена
Всесоюзна академія зовнішньої торгівлі (ВАЗТ).
Проте торгівля в колишньому СРСР не відповідала її розумінню на Заході.
Вона не була пов'язана з реальним ринком, із дією об'єктивних законів
товарно-грошових відносин, із бізнесом. Освіта управлінських кадрів зводилася
до засвоєння постанов партії й уряду, а мистецтво управління - до вміння
підпорядковувати і підпорядковуватися державному командно-бюрократичному
центру керівництва господарством. Державна монополія зовнішньої торгівлі,
яка існувала в СРСР, означала, що і сфера зовнішньоекономічної діяльності
в країні не була аналогічною міжнародному бізнесу країн Заходу. Підготовка
кадрів управління для цієї діяльності в ліпшому разі зводилась до вивчення
іноземної мови, а не того, що згодом у країнах із ринковою економікою
склало такі навчальні дисципліни, як міжнародний менеджмент і міжнародний
маркетинг.
Ситуація різко змінилася з розпадом радянської системи. У 90-х роках виникла
гостра потреба в керівних кадрах і спеціалістах-управлінцях для трансформації
цієї системи, а в перспективі - і для розвитку ринкової економіки. Як
і в інших незалежних державах, котрі виникли на місці колишнього СРСР,
в Україні бурхливо розквітнув ринок освітніх послуг для бізнесу, особливо
міжнародного. Останнє було зумовлене низкою обставин, зокрема:
* переходом до економіки, відкритої для раніше невідомого нам міжнародного
бізнесу;
* зародженням ринкових міжнародних відносин там, де існували адміністративно-командні
відносини суб'єктів господарювання колишньої єдиної держави;
* гострою потребою України як нової незалежної держави у входженні до
міжнародного економічного співтовариства, до міжнародного поділу праці;
* необхідністю швидкої й ефективної реалізації порівняльних переваг у
зовнішній торгівлі, що історично склалися в Україні;
* з'ясуванням специфічного національного стилю в управлінні, в організаційній
поведінці для досягнення бажаних результатів власними й іноземними господарниками-бізнесменами.
Названі і не названі обставини визначили як актуальність видання цієї
книги, так і її особливості. Говорячи про актуальність, слід звернути
увагу на те, що якщо з управління взагалі в Україні та в інших країнах
СНД у 90-ті роки були опубліковані окремі праці вітчизняних і зарубіжних
(у перекладі) авторів, то з управління зовнішньоекономічною діяльністю
їх практично не було.
Цим зумовлена перша особливість роботи - її абсолютна новизна на ринку
навчальної літератури не тільки в Україні, а й в інших країнах СНД.
Друга особливість - це оригінальність роботи з погляду структури подання
та змістовності матеріалу порівняно з аналогічними працями, виданими раніше.
Третя особливість роботи полягає в максимальному наближенні теоретичних
проблем управління зовнішньоекономічною діяльністю до реальних трансформаційних
процесів суспільств із перехідними економіками, і насамперед України.
Нарешті, ще однією особливістю цієї книги є прагнення авторів не тільки
допомогти студентам розібратися в процесах, що відбуваються у міжнародному
бізнесі, а й навчити їх приймати конкретні управлінські рішення. Для цього
в книзі теоретичні положення ілюструються прикладами з діяльності урядових
органів або відповідних структур - реально існуючих компаній і фірм. Наприкінці
кожного розділу студентам дається можливість перевірити правильність отриманих
знань і прийнятих рішень, відповідаючи на теоретичні або практичні питання,
що стосуються зовнішньоекономічної діяльності.
Сподіваємося, що читачі зрозуміють труднощі, які постали перед авторами
як першопроходцями дослідження і висвітлення проблем управління зовнішньоекономічною
діяльністю. Природно, що всі зауваження і побажання автори сприймуть із
вдячністю і врахують у подальшій роботі.
|