РОЗДІЛ
8. СТИЛЬ КЕРІВНИЦТВА
8.1. Поняття стилів управління
8.2. Автократичний стиль управління
8.3. Демократичний стиль управління
8.4. Ліберальний стиль управління
Навчальна мета
Прочитавши цей розділ, ви:
– з’ясуєте, що таке стиль керівництва;
– зрозумієте, в чому полягає основна відмінність стилів керівництва;
– дізнаєтесь про позитивні та негативні особливості різних стилів керівництва.
Основні терміни й поняття: стиль
керівництва, автократичний стиль, демократичний стиль, ліберальний стиль.
8.1. Поняття стилів управління
Стиль керівництва – це звична манера поведінки керівника щодо підлеглих.
Основними стилями керівництва є автократичний, демократичний, ліберальний.
Рис. 31. Основні стилі керівництва
8.2. Автократичний стиль управління
Автократичний стиль – це поведінка керівника, який має достатній обсяг
влади для нав’язування своєї волі підлеглим.
Основними позитивними характеристиками керівника-автократа є: відданість,
ризикованість, оперативність, настирливість тощо.
Негативним у керівника-автократа є: надмірна централізація влади, свідоме
обмеження контактів з підлеглими, нетерпімість до заперечень, формальне
проведення нарад, перевищення меж законів, часте застосування адміністративних
стягнень тощо.
8.3. Демократичний стиль управління
Демократичний стиль – це поведінка керівника, який намагається не нав’язувати
свою волю підлеглим, а створює клімат у колективі, де працівники мотивують
себе самі до праці через потреби вищого рівня.
Основними позитивними характеристиками керівника-демократа є справедливість,
повага до підлеглих, турбота про них, делегування другорядних питань підлеглим,
прислуховування до думок підлеглих, доведення вказівок підлеглим у вигляді
пропозицій, порад і навіть прохань, інформування колективу про стан справ
та перспективи розвитку організації тощо.
8.4. Ліберальний стиль управління
Ліберальний стиль – це поведінка керівника, який надає своїм підлеглим
майже повну волю у виборі завдань та контролю за ними.
Основними позитивними характеристиками керівника-ліберала є: ввічливість,
добродушність до підлеглих, готовність вислуховувати пропозиції і навіть
критику підлеглих тощо.
Негативним у керівника-ліберала є: відсутність ініціативи, очікування
вказівок зверху, невпевненість, легкість впливу оточуючих, невимогливість
до підлеглих, легко роздає нереальні обіцянки, безконтрольність, якщо
вказівка не виконується підлеглим, може виконувати її сам тощо.
Тести до розділу 8
1. Стиль керівництва – це:
а) незвична манера поведінки керівника стосовно підлеглих;
б) незвична манера поведінки підлеглих відносно керівника;
в) манера поведінки керівника з підлеглими;
г) звична манера поведінки керівника стосовно підлеглих, направлена на
вплив на них, для досягнення цілей організації;
д) правільної відповіді немає.
2. Види стилю керівництва (3 відповіді):
а) комуністичний;
б) демократичний;
в) лояльний;
г) тоталітарний;
д) соціальний;
е) жорсткий;
є) ліберальний;
ж) еталонний;
з) автократичний.
3. Керівник, який має достатній обсяг влади, щоб нав’язати свою волю підлеглим,
– це:
а) автократ;
б) демократ;
в) комуніст;
г) ліберал;
д) соціал-демократ;
е) соціал-ліберал;
є) деспот;
ж) правільної відповіді немає.
4. Керівник, який надає своїм підлеглим майже повну волю у виборі завдань
та контролю за своєю роботою, – це:
а) автократ;
б) демократ;
в) менеджер;
г) ліберал;
д) соціал-демократ;
е) соціал-ліберал;
є) деспот;
ж) бізнесмен;
з) депутат;
и) комуніст;
і) підприємець;
ї) правильної відповіді немає.
5. Позитивні риси при автократизмі (2 відповіді):
а) відданість роботі;
б) оперативно виконує завдання;
в) надмірна централізація влади;
г) особисте вирішення дрібних питань;
д) справедлива оцінка зусиль;
е) формальне проведення нарад.
6. Позитивні риси демократичного керівника (4 відповіді):
а) справедлива оцінка зусиль підлеглих;
б) оперативно виконує завдання;
в) формальне проведення нарад;
г) централізація влади;
д) повага до підлеглих; турбота про них;
е) відсутність ініціативи;
є) сприймання конфліктів як позитивного явища;
ж) часте застосування адміністративних стягнень;
з) свідоме обмеження контактів з підлеглими;
и) легко роздає нереальні обіцянки;
і) легкість впливу оточуючих;
ї) максимальне обгрунтування рішень, які приймаються;
й) нетерпимість до заперечень і думок підлеглих;
к) примушення працювати підлеглих у позаурочний час.
Ситуації до розділу 8
Ситуація 1. Стиль керівництва – це звична манера поведінки керівника стосовно
підлеглих. У чому полягає звичність поведінки керівника?
Ситуація 2. Основними стилями керівництва є: автократичний, демократичний,
ліберальний. У чому полягає їх основна сутність?
Ситуація 3. Негативним у керівника-автократа є: надмірна централізація
влади, свідоме обмеження контактів з підлеглими. Ще які вади поведінки
Ви знаєте?
Ситуація 4. Основними позитивними характеристиками керівника-демократа
є: справедливість, ввічливість, повага до підлеглих, турбота про них.
Ще які позитивні риси Ви знаєте?
Ситуація 5. Негативним у керівника-ліберала є: відсутність ініціативи,
очікування вказівок зверху. Ще які риси поведінки належать до негативних?
Кросворд до розділу 8
По горизонталі: 2. Один із стилів управління. 4. Один із стилів управління.
5. Позитивна риса керівника-автократа. 7. Негативна риса керівника-автократа.
По вертикалі: 1. Один із стилів управління. 2. Позитивна риса керівника-ліберала.
3. Негативна риса керівника-ліберала. 6. Одна із рис поведінки керівника-демократа.
Питання до розділу 8
1. Дайте визначення поняттю “стилі управління”.
2. Що таке автократичний стиль управління та які позитивні і негативні
риси поведінки керівника-автократа?
3. Що таке демократичний стиль управління та які позитивні риси поведінки
керівника-демократа?
4. Що таке ліберальний стиль управління та які позитивні і негативні риси
поведінки керівника-ліберала?
Література до розділу 8
1. Завадський Й.С. Менеджмент: «Management». – 2-е. вид. – К.: Українсько-фінський
інститут менеджменту і бізнесу, 1998. – Т. 1. – 542 с.
2. Кабушкин Н.И. Основы менеджмента: Учеб. пособие. – 2-е изд., испр.
и доп. – М.: ТОО «Остожье», 1999. – 336 с.
3. Мескон М.Х., Альберт М., Хедоури Ф. Основы менеджмента: Пер. с англ.
– М.: «Дело» ЛТД, 1994. – 702 с.
4. Шегда А.В. Основы менеджмента: Учебное пособие. – К.: Товариство «Знання»,
КОО, 1998. – 512 с.
|