Тексты принадлежат их владельцам и размещены на сайте для ознакомления
|
Глава 3.
Управління персоналом
3.1. Сутність управління персоналом
3.1.1. Система управління персоналом
3.1.2. Стратегія управління персоналом
3.2. Структура управління персоналом
3.2.1. Планування персоналу
3.2.2. Підбір персоналу
3.2.3. Оцінювання персоналу
3.3. Навчання та підвищення кваліфікації
3.4. Атестація і ротація кадрів
3.5. Мотивація персоналу
3.6. Соціальне партнерство
Глава 3
Управління персоналом
Сутність управління персоналом. Система управління персоналом.
Стратегія управління персоналом. Структура управління персоналом. Планування
персоналу. Підбір персоналу. Оцінювання персоналу. Навчання та підвищення
кваліфікації. Атестація і ротація кадрів. Мотивація персоналу. Соціальне
партнерство.
3.1.
СУТНІСТЬ УПРАВЛІННЯ ПЕРСОНАЛОМ
наверх
Здійснення зовнішньоекономічної діяльності підприємством, випуск продукції,
яка була б конкурентоспроможною на зарубіжних ринках, залежить не тільки
від технічного оснащення підприємства, наявності сучасних технологій,
чітко поставленої системи контролю якості продукції, маркетингових досліджень
ринкового середовища та послідовного впровадження концепції просування
товарів на зарубіжні ринки, а й від кваліфікації співробітників підприємства,
ефективного управління персоналом.
Управління персоналом набуває дедалі більшого значення як чинник підвищення
конкурентоспроможності підприємства, досягнення успіху в реалізації його
стратегії розвитку.
Управління персоналом можна визначити як діяльність, що спрямована на
досягнення найбільш ефективного використання працівників для досягнення
цілей підприємства та особистісних цілей. Перші, традиційно, пов'язуються
з забезпеченням ефективності підприємства. Причому ефективність іноді
розуміється у вузькому значенні - як отримання максимального прибутку.
Однак дедалі частіше ефективність розглядається не тільки в економічному
плані - як економічність, якість, продуктивність, нововведення, прибуток,
а і в більш широкому контексті й пов'язується з такими поняттями особистісного,
психологічного плану, як задоволеність співробітників своєю працею, участю
у трудовому колективі підприємства, високий рівень самооцінки колективу,
мотивація персоналу до ефективної праці.
3.1.1. СИСТЕМА УПРАВЛІННЯ ПЕРСОНАЛОМ
Система управління персоналом, яка склалась на провідних вітчизняних підприємствах
під впливом запровадження прогресивних зарубіжних технологій управління
персоналом та викристалізації власного досвіду, включає сьогодні такі
підсистеми:
Аналіз та планування персоналу: до цієї підсистеми належать розробка кадрової
політики, розробка стратегії управління персоналом, аналіз кадрового потенціалу
та ринку праці, кадрове планування, прогнозування потреб у персоналі,
організація реклами та встановлення взаємодії із зовнішніми організаціями,
що забезпечують підприємство кадрами.
Підбір та наймання персоналу: проведення співбесід, тестів, анкетування
для вияву інтелектуального рівня, професіоналізму, комуніка-тивності та
інших необхідних якостей.
Оцінювання персоналу: персональна оцінка - рівень знань, умінь, майстерності
та особистісної відповідальності; оцінка виконуваної роботи та її результатів.
Організація навчання та підвищення кваліфікації персоналу: навчання персоналу,
перепідготовка та підвищення кваліфікації, введення в посаду, організація
кадрового зростання, реалізація службово-професійного просування та кар'єри
співробітників, робота з кадровим рез'ервом.
Атестація і ротація кадрів: проведення заходів, спрямованих на вияв відповідності
результатів діяльності, якостей і потенціалу особистості працівника вимогам,
що висуваються до виконуваної роботи.
Управління оплатою праці.
Мотивація персоналу: розробка систем мотивації, вироблення систем оплати
праці, участі персоналу в прибутках і капіталі підприємства, розробка
форм морального стимулювання персоналу.
Облік співробітників підприємства: облік прийому, переміщення, винагород
співробітників та стягнень з них, звільнення персоналу, організація ефективного
використання персоналу, управління зайнятістю персоналу, кадрове діловодство.
Організація трудових відносин на підприємстві: оцінювання виконання персоналом
своїх функціональних обов'язків, формування у співробітників почуття відповідальності,
аналіз та регулювання групових і міжособистісних відносин, управління
виробничими конфліктами та стресами, соціально-психологічна діагностика,
встановлення норм корпоративної культури, робота зі скаргами на трудові
відносини.
Створення умов праці: створення безпечних умов для праці співробітників;
дотримання норм психофізіології праці, ергономіки, технічної естетики;
кадрова безпека.
Соціальний розвиток та соціальне партнерство: організація харчування,
медичного і побутового обслуговування, відпочинку та культурно-оздоровчих
заходів, управління конфліктами та стресами, організація соціального страхування.
Кадрова безпека.
Правове та інформаційне забезпечення процесу управління персоналом: вирішення
правових питань трудових відносин, підготовка нормативних документів,
що їх регулюють, забезпечення необхідною інформацією всіх підрозділів
управління персоналом.
Успіх управління персоналом визначається двома основними чинниками: здатністю
підприємства чітко визначити, яка поведінка працівників потрібна для досягнення
його стратегії, і можливістю застосовувати ефективні управлінські важелі
для спрямування працівників на бажану поведінку. Обидва завдання однаково
важливі й складні, особливо в умовах ринкової трансформації економіки.
Найважливішими особливостями сучасного процесу вдосконалення управління
персоналом є:
- розширення повноважень виконавців на місцях і зміна форми контролю;
- спільне прийняття господарських рішень і створення атмосфери довіри
на підприємстві;
- розвиток механізмів планування кар'єри для ключових працівників;
- комплексне бачення проблем і цілісний підхід до людських ресурсів у
взаємозв'язку зі стратегічними установками підприємства;
- створення корпоративної культури інноваційного типу.
3.1.2. СТРАТЕГІЯ УПРАВЛІННЯ ПЕРСОНАЛОМ
У практичній діяльності українських фірм останнім часом дедалі ширше запроваджується
стратегічне планування. При цьому при розробці стратегічних планів розвитку
підприємства визначаються найважливіші пріоритети кадрової політики, завдання
та напрямки їх досягнення. Таким чином, основні пріоритети кадрової політики
підприємства на певний тривалий період є важливим компонентом стратегічного
плану розвитку підприємства. В стратегічному плані підприємства визначаються
такі складові кадрової політики, як визначення якісного складу персоналу,
критеріїв підбору співробітників, структури і штатного розкладу підприємства,
напрямків підвищення кваліфікації окремих категорій співробітників.
Для більш чіткої організації системи управління персоналом на підприємстві
розробляють концепцію управління персоналом, шо деталізує напрямки кадрової
політики, які прийняті в стратегічному плані розвитку підприємства.
Мета концепції управління персоналом - створення системи, що грунтується,
в основному, не на адміністративних методах, а на економічних стимулах
і соціальних гарантіях, орієнтованих на зближення інтересів працівника
з інтересами підприємства в досягненні високої продуктивності праці, підвищенні
ефективності виробництва, одержанні найвищих економічних результатів діяльності
підприємства.
Основу концепції управління персоналом підприємства складають:
- розробка принципів, напрямків та методів управління персоналом;
- урахування роботи з персоналом на всіх рівнях стратегічного планування
підприємства;
- впровадження нових методів і систем навчання та підвищення кваліфікації
персоналу;
- визначення та проведення скоординованої єдиної тарифної політики й оплати
праці;
- розробка і застосування на підприємстві економічних стимулів і соціальних
гарантій;
- розробка заходів щодо соціального партнерства.
При всій різноманітності підходів до формування концепції управління персоналом
важливо виділити чотири методологічні засади.
По-перше, кожне підприємство залучає потрібні для досягнення її цілей
людські ресурси, тобто здійснює підбір і ранжування співробітників.
По-друге, всі без винятку підприємства проводять навчання своїх працівників,
щоб пояснити суть завдань, які перед ними ставляться, узгодити їхні навички
і вміння з поставленими завданнями.
По-третє, підприємства здійснюють оцінку участі кожного із працівників
у досягненні існуючих перед підприємством цілей, наприклад щорічну атестацію.
По-четверте, кожне підприємство в тій або іншій формі винагороджує своїх
співробітників, тобто компенсує витрати часу, енергії, інтелекту в досягненні
цілей підприємства.
Усе, що пов'язано з винагородою, є зоною підвищеної чутливості і найменші
зміни в цій сфері можуть викликати непередбачені наслідки. Проте і тут
простежується декілька нових тенденцій:
- дедалі більш широкого поширення набувають системи плати за знання і
компетенцію, при яких розмір винагороди працівника визначається не місцем
його посади в ієрархії, а ступенем володіння ключовими для підприємства
компетенціями (знаннями);
- збільшується частка змінної частини в прибутку працівників усіх рівнів.
Провідні компанії прагнуть тісно пов'язати фінансові інтереси своїх працівників
із власним фінансовим станом. Понад 70 % з них використовують метод пільгового
продажу акцій своїм працівникам, 66 % - надає їм можливість брати участь
у розподілі прибутків, 70 % - створює спеціальні системи преміювання за
підсумками роботи підрозділу;
- надання працівникам "гнучких" пільг. Замість традиційного
обов'язкового набору пільг - медичного страхування, страхування життя
тощо - сучасні компанії надають своїм працівникам можливість вибирати
ті пільги, що їм потрібні (у рамках визначеного бюджету);
- поступове зниження впливу на визначення розміру заробітної плати таких
традиційних чинників, як стаж роботи і фахова біографія на користь компетениій
і ринку праці. Ця тенденція не дає працівникам "спочивати на лаврах"
і змушує займатися самовдосконаленням навіть ветеранів із 20-30-річним
стажем.
Слід зазначити, що ефективні концепції управління персоналом передбачають
активні дії у трьох основних напрямках.
По-перше, добір співробітників, прийняття рішень про їх переміщення або
припинення контрактів повинні бути спрямовані на те, щоб забезпечити найбільш
повну відповідність індивідуальних можливостей спеціалістів і складності
доручених їм завдань як у даний час, так і в майбутньому. Цю відповідність
персоналу виконуваній ним роботі варто розглядати в динаміці. Постійний
аналіз тенденцій та змін дає змогу більш обгрунтовано підходити до вибору
можливих варіантів кар'єри і необхідних програм перепідготовки працівників.
По-друге, вплив служб управління персоналом на формування системи завдань
і функціональних обов'язків працівників. Відомо, що для досягнення будь-яких
цілей можуть бути використані різноманітні варіанти організації праці.
При цьому в одних випадках виникає високий рівень мотивації і, відповідно,
задоволеності працею, а в інших - навпаки. Провідні підприємства намагаються
скоротити до мінімуму число ієрархічних рівнів і бюрократичних обмежень,
максимально розширити контроль за локальними умовами праці. Для того щоб
внутрішній ринок праці на підприємстві динамічно розвивався, має бути
створена інтегрована організаційна система стимулюючих фахових ролей.
Фахівці з управління персоналом можуть пропонувати варіанти рішень як
при проектуванні робіт і видів діяльності, так і під час обговорення організаційних
механізмів вертикального і горизонтального поділу праці. Слід зазначити,
що нині на багатьох підприємствах статус співробітників служб управління
персоналом не дозволяє їм успішно виконувати вищезгадані ролі з огляду
на їх малозначимість в управлінні, але в ефективних фірмах такі можливості
для них уже створені.
По-третє, служби управління персоналом несуть відповідальність за ефективність
інформаційного забезпечення всієї системи управління персоналом. Це виявляється
як у прийнятті рішень про переміщення працівників з одного місця на інше,
так і в організації відповідної підготовки. Переважна орієнтація на переміщення
"нагору" робить систему управління персоналом надмірно жорсткою
й обмежує її можливості. Велику гнучкість дає поєднання горизонтальних
і вертикальних переміщень, що застосовується на багатьох передових підприємствах.
Відповідальність співробітників служб управління персоналом також полягає
в тому, що вони повинні довести зміст корпоративної політики в галузі
управління персоналом до всіх лінійних керівників. Менеджери всіх рівнів,
спеціалісти і рядові працівники повинні одержувати інформацію про тенденції
розвитку фахових і кваліфікаційних потреб підприємства.
Отже, концепція управління персоналом - це сукупність основних принципів,
правил, цілей діяльності з персоналом, конкретизованих із урахуванням
типу організаційної стратегії підприємства, потенціалу персоналу, а також
типу кадрової політики. Іншими словами, концепція управління персоналом
є стрижнем кадрової політики (персонал-стратегії), визначає її основні
напрямки та підходи.
3.2. СТРУКТУРА УПРАВЛІННЯ ПЕРСОНАЛОМ
наверх
3.2.1. ПЛАНУВАННЯ ПЕРСОНАЛУ
Планування персоналу передбачає оцінку наявних ресурсів підприємства;
визначення можливих потреб у трудових ресурсах; вивчення ринку праці і
розробку програми залучення персоналу для задоволення потреб підприємства.
Оцінюючи потреби у кадрах, необхідно враховувати характер і вид діяльності
підприємства, ефективне навантаження працівників з метою оптимального
використання коштів, пов'язаних з оплатою праці; можливість залучення
спеціалістів, що мають високу кваліфікацію і відповідний досвід роботи
на зовнішньому ринку.
Ефективне планування персоналу грунтується на володінні такою інформацією:
- скільки працівників, якої кваліфікації, коли і де будуть потрібними;
- яким чином можна залучити потрібний і скоротити чи оптимізу-вати надлишковий
персонал;
- як краще використовувати персонал відповідно до його здібностей, досвіду
і внутрішньої мотивації;
- яким чином забезпечити умови для розвитку персоналу;
- яких витрат потребують дані кадрові заходи.
Визначити необхідну чисельність працівників, їхній професійний і кваліфікаційний
склад дають змогу: виробнича програма, норми виробітку, заплановане підвищення
продуктивності праці і структура робіт.
3.2.2. ПІДБІР ПЕРСОНАЛУ
Якість трудових ресурсів підприємства тим вища, чим більша частка працівників,
що забезпечують високу продуктивність праці, тобто персоналу високої кваліфікації.
Тому в сучасних умовах значно зростає значимість та рівень вимог до підбору
персоналу.
Підбір персоналу - це ряд дій, спрямованих на залучення кандидатів, які
володіють якостями, необхідними для досягнення цілей, що стоять перед
підприємством.
Підбір персоналу починається з маркетингу персоналу. Управління по роботі
з персоналом проводять внутрішній маркетинг персоналу та маркетинг персоналу
на ринку праці. Орієнтуючись на зовнішні джерела підбору персоналу на
підприємстві, створюється власна база даних потенційних кандидатів для
зайняття вакантних посад або дається замовлення організаціям, які займаються
підбором персоналу. Це, зокрема, кадрові агентства, які володіють базами
даних та сучасними методиками підбору персоналу. Проте більшість вітчизняних
підприємств, підбираючи персонал, спираються на власні сили. Хоча все
ж можна прослідкувати тенденцію до співпраці між двома зацікавленими сторонами
- підприємствами та кадровими агентствами.
Послуги з підбору персоналу надають також бюро з працевлаштування, які
підпорядковані переважно місцевим органам влади і сприяють працевлаштуванню
тимчасово безробітних спеціалістів. Як правило, вони надають послуги з
підбору малокваліфікованої робочої сили.
Багато менеджерів з персоналу користуються послугами кадрових агентств,
щоб заощадити час і уникнути труднощів у пошуках нових співробітників.
Як правило, агентство, що добре працює, пропонує декількох кандидатів,
з тим щоб роботодавець зробив свій вибір щодо посади, фаху, особистісних
якостей запропонованих працівників.
Досвід провідних підприємств дає змогу виокремити низку заходів, що традиційно
вживаються при підборі персоналу:
- створення системи підбору, що включає співбесіди з працівниками управлінь
по роботі з персоналом, керівниками підрозділів, психологічні тести, ділові
ігри, випробувальний термін на робочому місці;
- використання "портрета компетенцій" як основного інструменту
визначення фахової придатності кандидата;
- перенесення акценту у відборі працівників із формальних моментів у біографії
кандидата (освіта, фах, стаж роботи) на аналіз його компе-тенцій і життєвих
цінностей;
- залучення фахових експертів для підбору персоналу. Якщо раніше такі
питання вирішувалися вищим керівництвом, а участь консультантів зводилася
до підбору кандидатів для співбесіди, то сьогодні кадрові агентства, що
спеціалізуються у сфері підбору персоналу, повністю виконують цю функцію
- описують виробничу поведінку, складають "портрет компетенцій",
здійснюють пошук кандидатів, проводять їхнє тестування й оцінюють результати;
- продовження процесу підбору після прийому співробітника на роботу: випробувальний
термін є сьогодні обов'язковим на більшості підприємств, оскільки ніякі
тести не дають такого уявлення про кандидата, як робота певний час на
займаній посаді;
- організація спеціальних програм адаптації для всіх прийнятих на роботу
працівників, метою яких є не тільки і не стільки навчання фаховим навичкам,
скільки знайомство нового працівника з цілями підприємства, його філософією
- своєрідне "обернення у нову віру".
При підборі персоналу мова йде про те, щоб із числа зацікавлених осіб
(кандидатів), що подали анкету, вибрати тих, хто найкраще відповідає вимогам
вакансії.
Для цього необхідно виявити показники придатності кандидатів (можливості,
знання, досвід, ціннісні установки тощо) і порівняти їх із заздалегідь
визначеними показниками вимог до вакансії.
Персонал підприємства поділяється на керівників різних рівнів, спеціалістів,
службовців, технічний персонал, робітників.
Керівник - це працівник, який управляє певним колективом, має необхідні
повноваження для прийняття рішень у конкретних видах діяльності підприємства,
відповідає за результати роботи.
Спеціалісти - працівники, що виконують визначені функції управління, аналізують
зібрану інформацію і готують варіанти рішень для керівників відповідного
рівня. До спеціалістів належать, наприклад, економісти, юристи, бухгалтери.
Особливістю їхньої діяльності є робота в умовах певних обмежень: їхню
діяльність обмежують накази, розпорядження керівників, техніко-технологічні
нормативи та організаційні регламенти, кваліфікаційні вимоги. У діяльності
спеціалістів переважають логічні операції, що не заважає прояву творчої
активності.
Службовці - працівники, що обслуговують діяльність спеціалістів і керівників.
Вони повинні виконувати інформаційно-технічні операції, звільняючи керівників
і спеціалістів від цієї роботи. Специфіка діяльності службовця полягає
в тому, що в ній використовуються стандартні процедури й операції, вона
значною мірою відповідає відомим нормам.
Сучасний розвиток теорії управління призводить до того, що дедалі частіше
терміни "керівник" і "менеджер" вживаються як синоніми.
Менеджер - це керівник або управляючий, що займає постійну посаду і має
повноваження в сфері прийняття рішень із зазначених видів діяльності підприємства.
3.2.3. ОЦІНЮВАННЯ ПЕРСОНАЛУ
Оцінювання персоналу використовується для визначення відповідності працівника
вакантному чи робочому місцю (посаді), яке він у даний час займає. Оцінювання
персоналу включає:
- оцінювання потенціалу працівника;
- оцінювання індивідуального внеску (оцінювання праці);
- атестацію кадрів.
Оцінювання потенціалу працівника здійснюється при заміщенні ним вакантного
робочого місця. Воно дає змогу визначити ступінь підготовки працівника
до виконання саме того виду діяльності, яким він буде займатись, а також
виявити рівень його потенційних можливостей для оцінювання перспектив
зростання. Ця процедура включає оцінювання професійних знань, умінь, виробничого
досвіду, ділових та особистіс-них якостей, ціннісних орієнтацій, працездатності
та загального рівня культури працівника, що претендує на зайняття вакантної
посади чи робочого місця.
Оцінювання індивідуального внеску дає змогу встановити якість, складність
і результативність праці кожного конкретного працівника та його відповідність
займаній посаді (робочому місцю).
Атестація кадрів виступає як комплексне оцінювання, що враховує потенціал
та індивідуальний внесок кожного працівника в кінцевий результат.
Вихідними даними для оцінювання персоналу виступають:
- філософія підприємства та стратегічний план його розвитку;
- моделі робочих місць працівників;
- методики рейтингового оцінювання кадрів;
- положення про атестацію кадрів;
- правила внутрішнього розпорядку підприємства;
- штатний розклад;
- особові справи співробітників;
- кадрові накази;
- соціологічні анкети;
- психологічні тести.
Оцінювання персоналу на підприємствах відбувається шляхом залучення до
оцінювання співробітника колег, підлеглих і навіть зовнішніх клієнтів.
Популярною стає "360-градусна" атестація, коли співробітник
одержує оцінку від свого керівника, підлеглих і партнерів. Багато підприємств
починають проводити опитування клієнтів із метою оцінювання своїх представників.
У процесі оцінювання співробітника враховуються результати роботи підрозділу
й підприємства в цілому. Співробітник, як би добре він не працював на
своєму місці, не може одержати високу оцінку, якщо його підрозділ не впорався
зі своїми завданнями. При цьому останнім часом відбувається перегляд традиційних
термінів оцінювання (рік, півроку) на користь періодів, що змінюються,
- завершення проекту або його стадії, перехід до нової структури і т.д.
3.3. НАВЧАННЯ ТА ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ
наверх
У сучасних умовах будь-які навички і знання швидко старіють, тому ключову
роль в управлінні персоналом відіграють фахове навчання і розвиток.
На провідних підприємствах навчання і розвиток персоналу є комплексним
безперервним процесом. Важливість безперервного навчання підтверджують
такі чинники:
- впровадження нової техніки, технологій, виробництво сучасних товарів,
збільшення комунікаційних можливостей створюють умови для ліквідації або
зміни деяких видів робіт, у зв'язку з чим потрібна кваліфікація не може
бути гарантована базовою освітою;
- світ перетворюється в ринок без меж з високим рівнем конкуренції між
країнами та між підприємствами. Країни і підприємства, що мають сучасні
технології і програми безперервної освіти, лідирують в умовах цієї конкуренції
- вони мають можливість у найкоротші терміни відповісти на будь-який "виклик"
підвищенням продуктивності праці;
- для підприємства більш ефективним і економічним є збільшення віддачі
від уже працюючих співробітників на основі їхнього безперервного навчання,
ніж від залучення нових працівників.
Навчання персоналу передусім потрібне в тих випадках, коли: працівник
приходить на підприємство; працівника призначають на нову посаду або доручають
йому нову роботу; у працівника не вистачає навичок для виконання своєї
роботи, а також коли відбуваються серйозні зміни в економіці підприємства,
у зовнішньому середовищі.
Навчання і розвиток персоналу включає:
- навчання, що у формі отримання загальної і фахової освіти дає необхідні
знання, навички і досвід;
- підвищення кваліфікації, завдання якого - поліпшення фахових знань і
навичок;
- навчання в школі управління і керівництва, що дає потрібні знання і
підготовку при вступі на керівну посаду і формує рівень керівника;
- перекваліфікація, що, по суті, дає другу освіту. Мета перекваліфікації
- дати можливість працівникам опанувати новий для них фах.
Для розвитку персоналу потрібно:
- підтримувати здібних до навчання працівників;
- поширювати знання і передовий досвід;
- навчати молодих кваліфікованих співробітників;
- усвідомлення управлінським персоналом важливості розвитку співробітників;
- знижувати плинність персоналу.
Фахове і посадове зростання - найважливіший мотив у діяльності більшості
працівників. Відсутність можливості зростання часто призводить до зниження
трудової активності працівників і погіршення діяльності підприємства.
Фахове зростання тісно пов'язане із проблемою кадрового резерву і плануванням
кар'єри. Як зразок можна взяти наведену нижче схему службово-посадового
і фахового зростання працівника (рис. 2).
м 2
Принципово важливим є виділення як самостійних і незалежних шляхів фахового
зростання - кар'єри керівника і кар'єри спеціаліста. Варто зазначити,
що посадове зростання не має суперечити кар'єрі спеціаліста. У результаті
багато спеціалістів, які прагнуть бути керівниками, повинні істотно підвищувати
свій кваліфікаційний рівень.
Для більшості професій необхідно підвищувати кваліфікацію, що включає:
- одержання нових спеціальних знань і навичок;
- застосування отриманих знань і навичок, що не використовувалися раніше;
- підвищення і розширення кваліфікації;
- поліпшення якісних і кількісних показників виконаної роботи;
- адаптацію до мінливих умов виробничого процесу.
У результаті система управління людськими ресурсами, що передбачає управління
різноманітними аспектами реалізації кадрової політики, потребує створення
відповідної системи підготовки менеджерів людських ресурсів, що об'єднує
конкретний фах і спеціалізацію, а також різноманітні кваліфікаційні рівні.
Таке навчання спеціалістів є багаторівневою системою безперервної освіти,
що включає фахову підготовку, перепідготовку і постійне підвищення кваліфікації
кадрів у даному виді управлінської діяльності.
Складність процесу управління людьми у сфері зовнішньоекономічної діяльності
полягає в тому, що менеджеру потрібно не тільки раціонально використовувати
фаховий потенціал своїх працівників, але і сприяти його зростанню. Особливої
уваги заслуговують працівники, від яких залежить розробка і реалізація
політики підприємства у всіх сферах діяльності, стратегічне мислення і,
нарешті, результативність управління підприємством у цілому.
3.4. АТЕСТАЦІЯ І РОТАЦІЯ КАДРІВ
наверх
Атестація персоналу - кадрові заходи, покликані оцінити відповідність
рівня праці, якостей і потенціалу особистості вимогам виконуваної роботи.
Головне призначення атестації - не контроль виконання (хоча це теж дуже
важливо), а виявлення резервів підвищення рівня віддачі працівника.
У проведенні атестації беруть участь не тільки співробітники служб управління
персоналом, але й лінійні керівники. Так, наприклад, на підприємствах
у США начальник повинен не лише добре знати своїх безпосередніх підлеглих,
а і працівників, що займають в організаційній структурі посади на декілька
рівнів нижче. Керівник одного-двох вищих рівнів розглядає виставлені оцінки
з урахуванням виявленої реакції працівника, перевіряє і підтверджує їх.
При проведенні атестації керівників має сенс не тільки давати оцінку праці
кожного з них, а й організовувати особливі процедури оцінювання праці
керованого ними підрозділу (доцільно залучати і використовувати інформацію
від суміжних підрозділів підприємства, а також зовнішніх партнерів і клієнтів,
з якими цей підрозділ взаємодіє).
Аналіз практики управління персоналом показує, що підприємства використовують
у більшості випадків атестацію як оцінювання діяльності працівників, тобто
оцінювання праці й якостей, що впливають на досягнення результатів. Оцінна
форма включає два відповідні розділи, у кожному з яких від керівника поряд
із бальною оцінкою звичайно вимагаються розгорнуті обґрунтування. Атестаційні
процедури передбачають індивідуальне обговорення результатів оцінювання
з підлеглим, який засвідчує це підписом, а також може зафіксувати незгоду
з висновками начальника й особливі обставини, що вплинули на результати
праці.
На більшості підприємств атестація організується щорічно, в окремих компаніях
(особливо якщо вони застосовують спрощені процедури оцінювання) - кожні
півроку. Крім того, проводяться неформальні співбесіди, у проміжку між
щорічними формальними оцінюваннями обговорюються результати праці й обов'язкового
поточного спостереження за діяльністю підлеглих. Якщо процедури оцінювання
праці досить формалізовані, доцільно проводити оцінні заходи частіше,
наприклад наприкінці кожного тижня, місяця, кварталу. Хоча ці заходи не
є атестаційними, але можуть давати істотну інформацію про динаміку ефективності
роботи окремих працівників і підрозділів у цілому.
3.5. МОТИВАЦІЯ ПЕРСОНАЛУ
наверх
Мотивація - це процес свідомого вибору людиною того або іншого типу поведінки,
обумовленої комплексним впливом зовнішніх (стимули) і внутрішніх (мотиви)
чинників.
Нині у практиці управління застосовуються різноманітні теорії мотивації,
які дають уявлення про основні принципи мотивації праці і свідчать про
роль мотивації в управлінні персоналом.
Сутність теорій мотивації полягає в тому, що людина, усвідомлюючи завдання,
що ставляться перед нею, і знаючи ту винагороду, яку вона може одержати
за їхнє вирішення, зіставляє це зі своїми потребами, можливостями і здійснює
певну діяльність.
Тип мотивації - це переважна спрямованість діяльності індивіда на задоволення
визначених потреб. Таких типів може бути багато залежно від мети дослідження.
Найпоширеніші такі три типи мотивації: І тип - працівники, орієнтовані
переважно на змістовність і суспільну значимість праці; II тип - працівники,
переважно орієнтовані на оплату праці й інші нетрудові цінності; III тип
- працівники, у яких значимість різних цінностей збалансована.
Основна маса працівників у нашій країні (не менше 80 %) належить до другого
типу мотивації: мотиваційне ядро базується на високій (у їхньому розумінні)
заробітній платі.
Процес мотивації неоднозначний. Його умовно поділяють на шість послідовних
стадій, але в реальному житті немає чіткого розмежування стадій і відокремлених
процесів мотивації. Перша стадія пов'язана з наявністю чи виникненням
певних фізіологічних, психологічних або соціальних потреб. Друга стадія
пов'язана з пошуком можливих шляхів задоволення певної потреби. Третя
стадія - визначення напрямку дій людини. На четвертій стадії витрачаються
зусилля на виконання дії, що задовольняє певні потреби. На цій стадії
може відбуватися коригування цілей. П'ята стадія - одержання винагороди
за виконання дії. На останній стадії людина або припиняє діяльність до
появи нової потреби, або продовжує шукати можливості задоволення потреби.
На трудову мотивацію впливають різноманітні стимули: система економічних
нормативів і пільг, рівень заробітної плати і справедливість розподілу
прибутків, умови праці, стосунки в колективі, кар'єрний розвиток, творчий
порив і цікава робота, бажання самоствердитися і постійний ризик, жорсткі
зовнішні команди і внутрішня культура тощо.
Створюючи концепцію мотивації на підприємстві, потрібно визначитися з
об'єктами застосування певних видів матеріального і морального стимулювання.
Окремі їх види можуть застосовуватись до всіх категорій співробітників,
деякі - до керівного персоналу, є види морального і матеріального стимулювання,
що застосовуються до висококваліфікованих спеціалістів, так званої інтелектуальної
еліти. Тому необхідно визначити портфель людських ресурсів підприємства,
що дозволяє диференційовано визначити рівень діяльності й потенціалу працівників.
3.6. СОЦІАЛЬНЕ ПАРТНЕРСТВО
наверх
Участь персоналу в управлінні підприємством у більшості промислове розвинених
країн має різноманітні форми. Існують два підходи: система участі у ФРН,
з одного боку, і спільні консультації і колективні договори у Великій
Британії і США - з іншого. Між ними знаходяться італійські "внутрішні
комісії", французькі "комітети на підприємствах", різноманітні
змішані комісії і шведська система "спільних рішень".
Широке поширення систем участі в управлінні має місце в Японії. Дані системи
функціонують на всіх рівнях національної економіки: 1) на рівні робочого
місця - у вигляді автономних бригад і широковідомих "гуртків якості";
2) на рівні підприємства - у вигляді виробничих комітетів, що включають
представників персоналу й адміністрації; 3) на рівні галузей, де діють
галузеві консультаційні комітети, що складаються з представників профспілок;
4) на рівні національної економіки, у масштабах якої існує ряд урядових
консультаційних рад праці і капіталу за участю представників уряду, національних
профцентрів і федерації підприємців.
У більшості країн ЄС (за винятком Великої Британії) форми участі персоналу
в управлінні промисловими компаніями регламентуються відповідними законодавчими
актами. Найбільш широка участь персоналу в управлінні забезпечується законодавством
ФРН і Нідерландів. Відповідно до законодавства цих країн на рівні компаній
персоналом обирається до половини членів наглядової ради, що здійснює
нагляд за загальним положенням справ у компанії і призначає членів ради
директорів. На рівні підприємств обираються робітничі ради, що беруть
участь у прийнятті рішень з таких питань, як час початку робочого дня,
регулювання умов і оплати праці.
На противагу ФРН і Нідерландам, у Франції й Іспанії участь персоналу в
управлінні компаніями здійснюється в значно вужчих формах.
У ФРН експерти вважають, що участь персоналу в управлінні компаніями ефективна
тільки на рівні наглядових рад, а не рад директорів, що повинні формуватися
з фахових управляючих.
Щодо конкретних форм участі персоналу в управлінні, то британські експерти
надають перевагу проведенню коротких нарад за участю представників адміністрації
і персоналу, а не виборам наглядових і робочих рад. На їхню думку, виборні
органи недостатньо зацікавлені в контактах і обміні інформацією з адміністрацією
компанії. Внаслідок цього часто не враховується думка ряду категорій працівників.
Сьогодні дедалі більшу роль починає відігравати й уміння персоналу працювати
в єдиній команді. Необхідність цю визнають як закордонні, так і українські
фахівці в галузі управління.
Один з головних чинників роботи в команді полягає в тому, що всі підрозділи
сучасного підприємства настільки тісно взаємозалежні, що різнорідні менеджерські
стилі просто неефективні. Інша, не менш важлива причина - багатогранність
і складність розв'язуваних проблем, їх комплексний характер. Поєднання
в одній особі технічної компетентності, володіння економічними, правовими
й управлінськими знаннями в сучасному обсязі - явище неймовірне. Отже,
менеджер зобов'язаний спиратися на досвід та інтелект колег, відповідальних
за різноманітні напрямки діяльності підприємства.
Командний менеджмент, тобто менеджмент, здійснюваний за допомогою створення
і функціонування управлінських команд, як одна з форм колективного управління
базується на процесі делегування повноважень. Майже всі підприємства наділяють
менеджерів різноманітних рівнів відповідальністю за більш широке коло
завдань, ніж те, з яким вони могли б справитися особисто. Для того, щоб
вони могли нести цю відповідальність, створюються ті або інші форми колективного
управління, які грунтуються на перерозподілі відповідальності.
Контрольні запитання і завдання
1. В чому полягає сутність управління персоналом?
1. Які типи кадрової політики існують на підприємствах?
3. Які етапи добору персоналу можна вирізнити?
4. Що відіграє ключову роль в управлінні персоналом?
5. В чому полягає сутність теорії мотивації?
6. Який зміст поняття "соціальне партнерство"?
7. Яка структура мотивації застосовується на підприємствах?
Література
1. Акопова Е.С. Мировая экономика и международные отношения.- Ростов-на-Дону,
2001.
2. Вейл П. Искусство менеджмента. Новые идеи для мира хаотических перемен.
- М., 1993.
3. Вудкок М., Френсис Д. Раскрепощенный менеджер. - М., 1991.
4. Герчикова И.Н. Менеджмент: Учеб. для вузов. - 3-е изд., перераб. и
доп. - М., 2001.
5. Гительман Л.Д. Преобразующий менеджмент: Лидерам организации и консультантам
по управлению: Учеб. пособие для вузов. - М., 1999.
6. Друкер Питер Ф. Задачи менеджмента в XXI веке: Учеб. пособие для вузов:
Пер. с англ. - М., 2000.
7. Зовнішня торгівля. - 1999. - № 1, 2, 3, 4.
8. Зовнішня торгівля. - 2000. - № 1, 2, 3.
9. Зовнішня торгівля. - 2001. - № 1.
10. Ковалев А. Г. Руководителю о работнике. Практический аспект изучения
личности. - М., 1988.
11. Кунц Т., О'Доннел С. Управление: системный и ситуационный анализ управленческих
функций. - М., 1994.
12. Мескон М., Альберт М., Хедоури Ф. Основы менеджмента. - М.,1992.
13. Травин В. Основы кадрового менеджмента. - М., 1997.
14. Фуллер Д. Управляй или подчиняйся. Проверенная техника эффективного
менеджмента. - М., 1992.
|