Библиотека Воеводина _ "Менеджмент" / Мельник П.В.



Библиотека Воеводина ... Главная страница    "Менеджмент" / Мельник П.В._ Зміст




Тексты принадлежат их владельцам и размещены на сайте для ознакомления

РОЗДІЛ 8. СТИЛЬ КЕРІВНИЦТВА 
8.1. Поняття стилів управління
8.2. Автократичний стиль управління
8.3. Демократичний стиль управління
8.4. Ліберальний стиль управління


Навчальна мета
Прочитавши цей розділ, ви:
– з’ясуєте, що таке стиль керівництва;
– зрозумієте, в чому полягає основна відмінність стилів керівництва;
– дізнаєтесь про позитивні та негативні особливості різних стилів керівництва.
Основні терміни й поняття: стиль керівництва, автократичний стиль, демократичний стиль, ліберальний стиль.

8.1. Поняття стилів управління 
Стиль керівництва – це звична манера поведінки керівника щодо підлеглих.
Основними стилями керівництва є автократичний, демократичний, ліберальний.

Рис. 31. Основні стилі керівництва

8.2. Автократичний стиль управління 
Автократичний стиль – це поведінка керівника, який має достатній обсяг влади для нав’язування своєї волі підлеглим. 
Основними позитивними характеристиками керівника-автократа є: відданість, ризикованість, оперативність, настирливість тощо.
Негативним у керівника-автократа є: надмірна централізація влади, свідоме обмеження контактів з підлеглими, нетерпімість до заперечень, формальне проведення нарад, перевищення меж законів, часте застосування адміністративних стягнень тощо.

8.3. Демократичний стиль управління 
Демократичний стиль – це поведінка керівника, який намагається не нав’язувати свою волю підлеглим, а створює клімат у колективі, де працівники мотивують себе самі до праці через потреби вищого рівня. 
Основними позитивними характеристиками керівника-демократа є справедливість, повага до підлеглих, турбота про них, делегування другорядних питань підлеглим, прислуховування до думок підлеглих, доведення вказівок підлеглим у вигляді пропозицій, порад і навіть прохань, інформування колективу про стан справ та перспективи розвитку організації тощо.

8.4. Ліберальний стиль управління
Ліберальний стиль – це поведінка керівника, який надає своїм підлеглим майже повну волю у виборі завдань та контролю за ними.
Основними позитивними характеристиками керівника-ліберала є: ввічливість, добродушність до підлеглих, готовність вислуховувати пропозиції і навіть критику підлеглих тощо.
Негативним у керівника-ліберала є: відсутність ініціативи, очікування вказівок зверху, невпевненість, легкість впливу оточуючих, невимогливість до підлеглих, легко роздає нереальні обіцянки, безконтрольність, якщо вказівка не виконується підлеглим, може виконувати її сам тощо.

Тести до розділу 8
1. Стиль керівництва – це:
а) незвична манера поведінки керівника стосовно підлеглих;
б) незвична манера поведінки підлеглих відносно керівника; 
в) манера поведінки керівника з підлеглими;
г) звична манера поведінки керівника стосовно підлеглих, направлена на вплив на них, для досягнення цілей організації;
д) правільної відповіді немає.

2. Види стилю керівництва (3 відповіді):
а) комуністичний;
б) демократичний;
в) лояльний;
г) тоталітарний;
д) соціальний;
е) жорсткий;
є) ліберальний;
ж) еталонний;
з) автократичний.

3. Керівник, який має достатній обсяг влади, щоб нав’язати свою волю підлеглим, – це:
а) автократ;
б) демократ;
в) комуніст;
г) ліберал;
д) соціал-демократ;
е) соціал-ліберал;
є) деспот;
ж) правільної відповіді немає.

4. Керівник, який надає своїм підлеглим майже повну волю у виборі завдань та контролю за своєю роботою, – це:
а) автократ;
б) демократ;
в) менеджер;
г) ліберал;
д) соціал-демократ;
е) соціал-ліберал;
є) деспот;
ж) бізнесмен;
з) депутат;
и) комуніст;
і) підприємець;
ї) правильної відповіді немає.

5. Позитивні риси при автократизмі (2 відповіді):
а) відданість роботі;
б) оперативно виконує завдання;
в) надмірна централізація влади;
г) особисте вирішення дрібних питань;
д) справедлива оцінка зусиль;
е) формальне проведення нарад.

6. Позитивні риси демократичного керівника (4 відповіді):
а) справедлива оцінка зусиль підлеглих;
б) оперативно виконує завдання;
в) формальне проведення нарад;
г) централізація влади;
д) повага до підлеглих; турбота про них;
е) відсутність ініціативи;
є) сприймання конфліктів як позитивного явища;
ж) часте застосування адміністративних стягнень;
з) свідоме обмеження контактів з підлеглими;
и) легко роздає нереальні обіцянки;
і) легкість впливу оточуючих;
ї) максимальне обгрунтування рішень, які приймаються;
й) нетерпимість до заперечень і думок підлеглих;
к) примушення працювати підлеглих у позаурочний час.

Ситуації до розділу 8
Ситуація 1. Стиль керівництва – це звична манера поведінки керівника стосовно підлеглих. У чому полягає звичність поведінки керівника?
Ситуація 2. Основними стилями керівництва є: автократичний, демократичний, ліберальний. У чому полягає їх основна сутність?
Ситуація 3. Негативним у керівника-автократа є: надмірна централізація влади, свідоме обмеження контактів з підлеглими. Ще які вади поведінки Ви знаєте?
Ситуація 4. Основними позитивними характеристиками керівника-демократа є: справедливість, ввічливість, повага до підлеглих, турбота про них. Ще які позитивні риси Ви знаєте?
Ситуація 5. Негативним у керівника-ліберала є: відсутність ініціативи, очікування вказівок зверху. Ще які риси поведінки належать до негативних?

Кросворд до розділу 8

По горизонталі: 2. Один із стилів управління. 4. Один із стилів управління. 5. Позитивна риса керівника-автократа. 7. Негативна риса керівника-автократа.
По вертикалі: 1. Один із стилів управління. 2. Позитивна риса керівника-ліберала. 3. Негативна риса керівника-ліберала. 6. Одна із рис поведінки керівника-демократа.

Питання до розділу 8
1. Дайте визначення поняттю “стилі управління”.
2. Що таке автократичний стиль управління та які позитивні і негативні риси поведінки керівника-автократа?
3. Що таке демократичний стиль управління та які позитивні риси поведінки керівника-демократа?
4. Що таке ліберальний стиль управління та які позитивні і негативні риси поведінки керівника-ліберала?

Література до розділу 8 
1. Завадський Й.С. Менеджмент: «Management». – 2-е. вид. – К.: Українсько-фінський інститут менеджменту і бізнесу, 1998. – Т. 1. – 542 с.
2. Кабушкин Н.И. Основы менеджмента: Учеб. пособие. – 2-е изд., испр. и доп. – М.: ТОО «Остожье», 1999. – 336 с.
3. Мескон М.Х., Альберт М., Хедоури Ф. Основы менеджмента: Пер. с англ. – М.: «Дело» ЛТД, 1994. – 702 с.
4. Шегда А.В. Основы менеджмента: Учебное пособие. – К.: Товариство «Знання», КОО, 1998. – 512 с.

<< Розділ 7. Вплив, влада і лідерство в менеджменті
Розділ 9. Управління конфліктами  >>