Частина 2
Механізм функціонування ТНК
Розділ 11
Наддержавне регулювання діяльності ТНК
11.2. Діяльність ООН з вироблення правил поведінки ТНК
Як уже зазначалося, нові незалежні країни і країни, що розвиваються, з
початку 70-х років зробили спробу в рамках ООН прийняти документ, який
забезпечував би "новий світовий економічний порядок". Він передусім
мав містити юридичне визнання прав будь-якої країни контролювати на своїй
території всі операції ТНК.
У 1972 році Економічна і Соціальна Рада ООН запропонувала Генеральному
Секретарю ООН створити групу з числа провідних економістів, завданням
якої стало б отримання відповіді на питання, як діяльність ТНК впливає
на розвиток світової економіки і на міжнародні відносини.
У процесі роботи ця група перетворилася на Комісію ООН з транснаціональних
корпорацій і поставила за мету розробку проекту Кодексу поведінки ТНК.
У 1975 році на другій сесії Комісії було створено Міжурядову робочу групу
з розробки проекту Кодексу на основі пропозицій країн -членів ООН.
З самого початку стало очевидним існування серйозних розбіжностей між
країнами як у питанні про сутність Кодексу, так і щодо його призначення.
Делегації повідних промислово розвинутих країн (США, Великої Британії,
ФРН, Франції, Італії) обстоювали думку, що Кодекс передусім має захистити
ТНК від дискримінаційних дій приймаючих країн, і регулювання діяльності
ТНК не повинно порушити Угоду про ТНК країн ОЕСР.
З іншого боку, країни, що входять до "Групи 77" (економічно
слаборозвинуті та країни, що розвиваються), за підтримки соціалістичних
держав були схильні розглядати Кодекс як інструмент підвищення регулюючої
ролі держави у взаємовідносинах із ТНК і вважали, що він має сприяти мінімізації
несприятливих економічних і політичних наслідків для незалежності приймаючих
країн, пов'язаних з діяльністю ТНК.
Міжурядова робоча група почала свою роботу над проектом Кодексу в січні
1977 року. Одразу виявилися розбіжності у питанні про те, які проблеми
має аналізувати Кодекс. "Група 77" вимагала внесення до нього
питань, пов'язаних тільки з діяльністю ТНК (звідси й назва - Кодекс поведінки
транснаціональних корпорацій). У свою чергу, країни - експортери капіталу
наполягали на включенні до Кодексу питань щодо обмеження втручання урядів
приймаючих країн у діяльність ТНК.
Сторони досягли компромісу, і було вирішено, що Кодекс міститиме дві рівноправні
частини: перша - діяльність ТНК, друга - взаємовідносини ТНК з урядами
приймаючих країн.
Іншим джерелом розбіжностей стало питання про відповідність Кодексу міжнародному
праву. Країни - експортери капіталу прагнули включити до Кодексу основні
положення міжнародного права, тобто Угоду про ТНК країн ОЕСР, оскільки
вона базується на історично сформованому міжнародному праві, обов'язковому
для всіх країн.
"Група 77" і соціалістичні держави висловили сумнів щодо обґрунтованості
застосування положень міжнародного права в оцінці діяльності всіх країн
світу, оскільки основні принципи міжнародного права формулювалися на основі
практики країн - експортерів капіталу, в той час як більшість країн, що
розвиваються, були ще колоніями. Тому було запропоновано замість терміна
"міжнародне право", вживати термін "міжнародні зобов'язання"
(під зобов'язаннями розуміли договори, конвенції, угоди, укладені кожною
державою).
Формулювання положення про націоналізацію і компенсації також викликало
суперечку при підготовці проекту Кодексу.
Спершу всі сторони погодилися, що держава має право націоналізувати чи
експропріювати активи філій ТНК, які діють на її території. Передбачалося
також, що держава повинна компенсувати ТНК заподіяні матеріальні збитки.
Однак країни, що експортують капітал, підтримавши положення про право
на націоналізацію активів ТНК, наголосили, що вона має здійснюватися лише
в рамках міжнародного права з наступною швидкою, достатньою, ефективною
компенсацією. У свою чергу, країни - імпортери капіталу висловили сумнів,
що в цьому випадку застосовуються принципи міжнародного права.
Становить інтерес еволюція позиції країн, що розвиваються, у питанні націоналізації
та компенсації за неї. Так, у проекті Кодексу від 1988 року записано:
"Визнається право держави на націоналізацію чи експропріацію активів
ТНК, що діють на її території, за умови виплати відповідної компенсації".
Однак уже в 1990 році в проекті Кодексу, незважаючи на те, що це положення
1988 року було підтримано всіма учасниками переговорів, слово "відповідної"
було замінено на "достатньої". Цілком очевидно, що слово "достатньої"
відповідає вимогам країн - експортерів капіталу про швидку, достатню,
ефективну компенсацію. Чому країни, що розвиваються, на початку 90-х років
пішли на поступки промислове розвинутим країнам?
Це пов'язано з тим, що економічні та політичні умови, які на початку 70-х
років давали можливість країнам, що розвиваються, вимагати від ТНК певних
поступок, змінилися. Порівняно з 70-ми роками для більшості цих країн
різко скоротилися темпи інвестицій ТНК.
На думку Центру ООН з транснаціональних корпорацій, на цьому етапі країнам,
що розвиваються, не слід акцентувати на негативних наслідках діяльності
ТНК, оскільки тільки через закордонні інвестиції цих корпорацій слаборозвинуті
країни можуть інтегруватися у світову економічну систему.
У результаті зміни співвідношення сил у світі на початку 90-х років інтерес
до прийняття Кодексу з боку промислово розвинутих країн згас. Вони усвідомили,
що за існуючої економічної ситуації переважна більшість країн "Групи
77" неспроможна чинити істотний тиск на діяльність ТНК.
|