Частина 1
ТНК як суб'єкт світового господарства
Розділ 2
Економічна природа ТНК
2.2. Ознаки і суть ТНК
Транснаціональний характер діяльності ТНК давно перейшов економічні кордони
і пов'язаний з вирішенням багатьох соціальних і політичних проблем, однак
переважна більшість визначень ТНК досі має головним чином економічний
характер.
Узагальнення суто економічних критеріїв ТНК дає можливість виділити параметри
їх вимірювання, критерії оцінки. ТНК можна об'єднати у дві групи: 1) група
кількісних характеристик; 2) група якісних характеристик. Групу кількісних
характеристик утворюють три підгрупи.
Перша з них дає загальну кількісну характеристику діяльності компанії
за кордоном. Вона містить такі показники:
1) число іноземних держав, у яких діють ТНК;
2) відсоток грошової маси, що виплачується за кордоном;
3) відсоток іноземних капіталовкладень;
4) число зайнятих за кордоном;
5) відсоток прибутку, який компанія отримує з інших країн;
6) відсоткове співвідношення продукції та отримуваного прибутку в країнах
базування і за кордоном;
7) загальний рівень продажу за кордоном.
Друга група - розрахункові коефіцієнти, які дають змогу уточнити висновок
про транснаціональний характер компанії. Вони розраховуються, по-перше,
як співвідношення (1) зарубіжного і всього продажу, (2) зарубіжного і
всього прибутку, (3) зайнятих за рубежем і всіх зайнятих; по-друге, як
дані про (1) збільшення і скорочення майна і внесків за рубежем, (2) збільшення
і скорочення прибутку за рубежем; по-третє, як співвідношення вищеназваних
даних з аналогічними показниками країни, в якій розміщені ТНК.
Третя група показників, хоч і належить до кількісних, має змішаний кількісно-якісний
характер, її утворюють такі критерії:
* досить великий розмір фірми, що дає змогу використати весь арсенал коштів
ефективної міжнародної діяльності;
* елементи монопольного становища на ринку;
* інтернаціональна виробнича структура з розвинутим внутріфірмовим поділом
праці;
* значна частка зарубіжних операцій у загальній діяльності, транснаціональний
характер операцій;
* верховенство центру при прийнятті стратегічних рішень і контроль всіх
ланок;
* єдина глобальна стратегія.
Групу якісних параметрів ТНК становлять характеристики, що визначаються
як космополітизм інтересів компанії, глобальність її операцій, що відображає
специфіку міжнародних монополій. Суть цих уточнюючих характеристик ТНК
полягає в тому, що незалежно від того, в якій країні була спочатку розміщена
корпорація, вона розглядає весь світ як єдине ціле, як арену своєї діяльності
й проникає в усі кутки земної кулі в пошуках ринків, техніки, технологій,
людей, ідей, капіталів та ін. Світові ринки мають для ТНК істотне значення,
навіть якщо вони походять з великих економічно розвинутих країн і могли
б розглядати зарубіжні операції як другорядне доповнення до основної діяльності
всередині країни свого базування.
З огляду на це визначальна якісна характеристика ТНК охоплює не лише кількісне
зростання транснаціонального монополістичного капіталу - збільшення числа
ТНК, їх активів, оборотів (що є характеристикою кількісного розвитку),
- а й поступове підвищення зацікавленості компаній у глобальних операціях,
тобто у створенні власних глобальних мереж науково-технічної-та виробничо-збутової
діяльності в усьому світі. Суть цієї стратегії полягає в такій організації
виробництва, закупівлі, збуту, планування, управління, технологічної та
фінансової політики, за якої діяльність всіх елементів інтернаціонального
економічного комплексу ТНК підпорядковується інтересам фірми як єдиного
механізму, що функціонує в глобальному масштабі.
Володіючи розгалуженим, багатократним виробничим комплексом, ТНК під впливом
об'єктивних передумов і потреб розвитку продуктивних сил і для отримання
додаткових можливостей раціоналізації зовнішньоекономічного обміну в рамках
своєї внутрікорпораційної структури розвивають різні форми міжнародного
поділу праці - предметну, подетальну, поопераційну (технологічну) спеціалізацію.
У такому разі якісною відмінною рисою ТНК є не просто перенесення частини
виробничої або збутової операції в іншу країну, а розміщення виробництва
деталей і напівфабрикатів на підприємствах, які обслуговують регіони і
континенти. Збирання готових виробів наближають до конкретних ринків з
урахуванням специфічних особливостей і запитів конкретного місцевого споживача.
Стратегія глобальних операцій дає змогу ТНК успішно здійснювати стратегію
довгострокової максимізації прибутків, яка передбачає відмову від короткострокових
вигод задля зміцнення ринкових позицій у майбутньому і забезпечення стабільного
прибутку на тривалу перспективу. Політика орієнтації на багаторічне отримання
стабільного прибутку під силу лише потужним підприємствам, що мають гігантський
фінансовий і політичний вплив.
Із реалізацією кількісно-якісних параметрів у процесі глобальної експансії
ТНК розширюють сфери діяльності у світовому масштабі. Вони долають орієнтацію
на традиційні регіони, якими для США, наприклад, була Латинська Америка,
для Західної Європи - африканські колонії, для Японії - Південно-Східна
Азія, і активно освоюють території своїх конкурентів.
Виходячи зі змісту кількісно-якісних характеристик, ознаки ТНК охоплюють:
сферу обігу (фірма реалізує продукцію, що випускається більш як в одній
країні) і сферу виробництва (підприємства і філії фірми розміщені у двох
і більше країнах). Реально функціонуючим фірмам досить мати будь-яку з
цих ознак, щоб бути віднесеними до категорії ТНК. Багато компаній мають
дві ознаки одночасно.
Таким чином, ТНК - це міжнародні фірми, що мають свої господарські підрозділи
у двох або більше країнах, управління якими здійснюється з одного або
декількох центрів. В основі такого управління - механізм прийняття рішень,
який дає змогу здійснювати узгоджену політику і загальну стратегію, розподіляючи
ресурси, технології та відповідальність для досягнення результату - отримання
прибутку. ТНК - це мережа взаємопов'язаних підприємств, які походять з
однієї країни і мають складові частини та філії в інших країнах. ТНК володіють
або контролюють комплекси виробництва та/або обслуговування, що знаходяться
за межами країни базування. Вони є лідерами у виробництві та реалізації
певного товару. На відміну від звичайної корпорації, яка функціонує на
світових ринках, ТНК переносить за кордон не товар, а сам процес вкладання
капіталу, поєднуючи його із закордонною робочою силою в межах міжнародного
виробництва.
|