Тексты принадлежат их владельцам и размещены на сайте для ознакомления
|
Розділ
10 БІРЖІ ПРАЦІ
10.1. Ринок праці
Суб'єкти ринку праці та їх функції
10.1.
РИНОК ПРАЦІ
наверх
Ринок праці, як і ринок капіталів, товарів, цінних паперів та ін. -складова
частини економіки. На ньому, як зазначають експерти Міжнародної організації
праці (МОП), "підприємці і наймані працівники разом ведуть переговори,
колективні або індивідуальні щодо заробітної плати і умов праці."
Ринок праці, як економічна категорія, тривалий час розглядався у нас як
явище, притаманне тільки капіталістичному суспільству, а безробіття -
як чисто соціальне явище, результат антагоністичних суперечностей між
працею і капіталом, і що тільки завдяки наполегливій боротьбі трудящих
вдалося вирвати у монополістичного капіталу уступки у вигляді системи
допомоги безробітним: матеріальної- із фондів по безробіттю, і організаційної
- у працевлаштуванні завдяки службам зайнятості.
Дійсно, з розвитком капіталізму, переходом його в монополістичну стадію
ускладнилися економічні зв'язки й економічні відносини. Істотних змін
зазнав і ринок робочої сили. Змінилося ставлення до робочої сили і в підприємців.
Розвиток сучасного виробництва пред'явив підвищені вимоги до якості робочої
сили: кваліфікації, професійної та загальної освітньої підготовки, творчого
ставлення до праці, високої якості роботи. Бізнес активно включився у
професійну підготовку кадрів.
Скорочення потреб у робочій силі в певні періоди, яке раніше призводило
до зростання безробіття, стало нині певною мірою регульованим процесом.
Цьому сприяють не тільки соціально-економічні, а й політичні фактори.
Ринок праці сформувався як система суспільних відносин, які відображають
рівень розвитку і досягнутий на цей період баланс інтересів між тими силами,
які беруть участь на ринку: підприємцями, найманими працівниками і державою.
Організаційною формою вираження таких інтересів на ринку праці є асоціації
підприємців, з одного боку, і профспілок - з іншого. Держава ж виступає
як роботодавець на державних підприємствах і інвестор, фінансуючи великі
проекти і програми розвитку. Однак головна його функція полягає у визначенні
правил регулювання інтересів партнерів і сил, які цьому протистоять.
У вузькому розумінні механізм регулювання ринку - це зведення нормативних,
законодавчих або колективно-договірних актів, якими керуються партнери
при реалізації політики зайнятості.
У широкому контексті механізм регулювання охоплює цілий спектр економічних,
юридичних, соціальних і психологічних факторів, що визначають функціонування
ринку праці. Воно здійснюється через систему працевлаштування, державні
програми допомоги в набутті професійних знань і працевлаштуванні незайнятому,
але бажаючому працювати населенню та ін.
Перехід до ринкової економіки загострює проблему зайнятості і додає до
неї нові, пов'язані з структурною перебудовою нашого народного господарства
і виникненням нових трудових відносин, обумовлених різними формами власності.
Згідно з Законом України "Про зайнятість" від 01. 03. 1991 p.,
держава у разі неможливості надати відповідну роботу безробітному, може
запропонувати пройти професійну перепідготовку або підвищити свою кваліфікацію.
Розроблено основні принципи державної політики зайнятості населення. Держава
сприяє також незайнятим громадянам у поновленні їх трудової діяльності
та забезпечує їм різні види компенсацій.
10.2. СУБ'ЄКТИ РИНКУ ПРАЦІ ТА ЇХ ФУНКЦІЇ
наверх
Проблема зайнятості населення в умовах становлення і розвитку ринкових
відносин є актуальною. Для реалізації політики зайнятості населення і
забезпечення громадянам відповідних гарантій, для допомоги безробітним
громадянам у пошуках роботи та працевлаштуванні на всій території України
створюються біржі праці або служби чи центри зайнятості.
Що стосується біржі праці, то це установа, яка здійснює посередництво
між найманими працівниками і підприємцями при укладенні угоди купівлі-продажу
робочої сили. Біржа праці виконує посередницькі послуги при працевлаштуванні
безробітних, а також осіб, що бажають змінити місце роботи, вивчає попит
і пропозицію робочої сили, надає інформацію про спеціалістів, які потрібні
на ринку праці. Біржа праці веде облік безробітних і здійснює виплату
їм допомоги по безробіттю. Для цього узагальнюється інформація про наявність
робочих місць, організовується підготовка спеціалістів тощо.
Діяльність інститутів ринку праці здійснюється в межах державної політики
про зайнятість населення і гарантує громадянам країни реалізувати своє
право на працю відповідно до Закону України "Про зайнятість населення".
Цей Закон визначає правові економічні й організаційні основи зайнятості
населення України, а також соціальні гарантії з боку держави в реалізації
громадянами права на працю.
Реалізують цю програму і контролюють хід виконання цього законодавства
служби зайнятості, створені в їх складі інспекції та комерційні центри,
що мають відповідний дозвіл.
Державна служба зайнятості виконує такі функції:
* аналізує і прогнозує попит та пропозицію на робочу силу, інформує населення
і державні органи управління про стан ринку праці;
* консультує громадян, власників підприємств, установ і організацій або
уповноважені ними органи, які звертаються до неї, про можливість одержання
роботи і забезпечення робочою силою, вимоги до професії тощо;
* веде облік вільних робочих місць і громадян, які звертаються з питань
працевлаштування;
* організовує, за потребою, професійну підготовку і перепідготовку громадян
у системі служби зайнятості або направляє їх для навчання, сприяє підприємствам
у розвитку та визначенні курсів навчання та підвищення кваліфікації (Закон
України "Про зайнятість населення", ст.19).
Фінансування заходів з реалізації державної програми зайнятості здійснюється
через Державний фонд сприяння зайнятості населення, який є самостійною
фінансовою системою, утворюється на державному та місцевому рівнях і формується
за рахунок:
* асигнувань у розмірі не менше 3 % від обсягів державного і місцевого
бюджетів;
* обов'язкових внесків підприємств, установ, організацій (які займаються
комерційною діяльністю), кооператорів;
* добровільних внесків громадських організацій, громадян, зарубіжних фірм,
інших надходжень;
* коштів служби зайнятості за надання платних послуг підприємствам та
організаціям.
Розпорядником коштів державного фонду сприяння зайнятості є Державна служба
зайнятості.
Контроль за додержанням законодавства України про зайнятість населення
здійснюється державними адміністраціями, інспекціями служби зайнятості
та професійними спілками.
З метою поліпшення державної політики зайнятості, суб'єкти ринку праці
повинні займатися вирішенням проблем, пов'язаних з прогнозуванням сукупної
робочої сили залежно від попиту і під впливом зміни відносин власності,
цін, політики доходів, а також заходів державного регулювання розвитку
виробничих галузей та сфери, що обслуговує населення, особливо охорони
здоров'я, освіти, науки і наукового обслуговування. Все це разом взяте
дозволить інститутам ринку праці оцінити очікувані зміни, спрогнозувати
демографічну і міграційну поведінку, економічну активність населення,
і тим самим впливати на рівень безробітних.
Питання для самоконтролю:
1. Що означає в широкому і вузькому розумінні ринок праці?
2. В чому сутність біржі праці як елементу інфраструктури ринку?
3. Назвіть основні функції' державної служби зайнятості.
4. Що є джерелом фінансування виплат по безробіттю?
5. Які перспективи розвитку ринку праці в Україні?
|