Тексты принадлежат их владельцам и размещены на сайте для ознакомления
|
Частина VIII. ЕКОНОМІЧНА ТЕОРІЯ
І ЕКОНОМІЧНА ПОЛІТИКА
Розділ 41. Особливості сучасної економічної політики в Україні
Розділ 41
ОСОБЛИВОСТІ СУЧАСНОЇ ЕКОНОМІЧНОЇ ПОЛІТИКИ В УКРАЇНІ
В умовах становлення і розвитку України як незалежної держа-ви першочерговою
є потреба вироблення власної загальнодер-жавної економічної політики.
Це зумовлено насамперед тим, що до утворення суверенної держави Україна
не провадила власної економічної політики, оскільки була складовою іншої
великої дер-жави - СРСР, а її економіка входила до складу так званого
єди-ного народногосподарського комплексу СРСР. Політика розвитку економіки
України визначалась із загальносоюзного економічного центру. Звідти надходили
прямі вказівки, директиви, плани та лімі-ти щодо основних напрямів та
пропорцій розвитку народного господарства України, які мали на меті насамперед
задоволення і реалізацію не національних, а загальносоюзних потреб та
інте-ресів.
В Україні здійснюється інтенсивна робота державних і виконав-чих органів
та наукових закладів щодо визначення сутності, засад і основних напрямів
самостійної соціально-економічної політики, спрямованої на пізнання, визначення
і реалізацію корінних націо-нально-державних економічних потреб та інтересів.
Концентрова-не вираження ця робота знаходить у відповідних законодавчих
актах.
Першочергового значення набуває
завдання чіткого з'ясування основних цілей і пріоритетів економічної політики
держави на відповідних етапах її розвитку. Центральною ланкою економічної
полі-тики держави на сучасному етапі має бути прискорення ринкової трансформації
економіки країни через здійснення радикальних еко-номічних реформ. Це
шлях виходу з кризи і поступового забезпе-чення реалізації корінних і
стратегічних національних соціально-економічних потреб та інтересів. Саме
вони визначають довгостро-кові пріоритети економічної політики та особливості
їх досягнення в поточний момент.
Ринкові реформи потрібні нації не заради власне ринкових ре-форм, а заради
її інтересів, які можуть бути краще реалізовані саме в ринковій економіці.
Звернення до корінних національних економічних потреб і інте-ресів закладає
об'єктивний фундамент для розробки пріоритетів економічної політики. Проте
реформи і політику здійснюють люди. В кінцевому підсумку від їх ставлення
до проголошених цілей і заходів залежить реальність економічної політики.
У зв'язку з цим необхідними умовами здійснення курсу ради-кальних ринкових
реформ в Україні слід вважати:
вироблення виваженої стратегії здійснення соціальне орієнто-ваної ринкової
трансформації економіки України, виходячи із за-сад (як того вимагає ст.
1 Конституції України) суверенності та незалежності, демократичності,
соціальної спрямованості і верхо-венства права;
чітке уявлення про етапи проведення радикальних ринкових реформ, розробку
його механізму;
орієнтацію на ринкову трансформацію керівництва країни, законодавчих і
управлінських структур, які розглядають таку транс-формацію як таку, що
відповідає національним інтересам;
досягнення хоча б початкових реальних успіхів на окремих ді-лянках реформ,
насамперед тих, що зачіпають життєві інтереси широких верств населення;
реальне залучення до проведення ринкових реформ широких верств населення
не як об'єктів, а як суб'єктів цих реформ і фор-мування на цих засадах
широкої соціальної бази розуміння, під-тримки та захисту національних
економічних інтересів, що є шля-хом до встановлення пріоритету особистих
інтересів;
створення широкого середнього класу як найактивнішої бази незворотності
курсу соціальне орієнтованих ринкових реформ.
Обов'язковою умовою здійснення реальних і соціальне ефек-тивних ринкових
реформ є насамперед досягнення економічної стабілізації в країні. Це означає,
по-перше, стабілізацію законо-давства і урядової нормативної бази у сфері
економічних відносин на конституційних засадах; по-друге, стабілізацію
міждержавних економічних зв'язків та прямих економічних зв'язків вітчизняних
підприємств з партнерами в тих країнах, що займають провідне становище
на традиційних ринках збуту або постачання україн-ських виробників; по-третє,
стабілізацію державних фінансів та кур-су грошово-кредитної політики;
по-четверте, надання державних гарантій та реального режиму сприяння розвитку
приватного сек-тора та вітчизняного підприємництва; по-п'яте, стимулювання
еко-номії матеріально-технічних (особливо енергетичних) ресурсів та орієнтацію
фінансових ресурсів на відновлення і розвиток вироб-ничої сфери.
Об'єктивною основою реальної дійової економічної політики Української
держави є необхідність розв'язання проблем переходу до соціальне орієнтованого
ринкового господарства з точки зору не тільки економічних виробничих відносин,
а й продуктивних сил, виробничих ресурсів. Цей перехід дуже обтяжений
потребою роз-в'язання проблем, що виникли внаслідок розпаду єдиного народно-господарського
комплексу колишніх республік Союзу РСР. Звідси необхідність, по-перше,
структурної перебудови економіки Украї-ни для створення національно-державного
економічного комплек-су; по-друге, налагодження на грунті виробничих зв'язків,
що існу-вали раніше, економічних рівноправних відносин з кожною з не-залежних
держав, що утворилися на терені колишнього СРСР, в тому числі з Росією
як з основним зовнішньоекономічним партне-ром; по-третє, входження в світовий
економічний простір. Все це потребує не тільки стратегічної ясності, наполегливості,
а й часу, тим більше, що треба позбутися підходу до вирішення таких про-блем
в суто політичній площині, а перевести його в політико-еко-номічний простір,
виходячи з об'єктивних економічних потреб та інтересів громадян України.
Важливим питанням економічної політики розвитку в умовах України є питання
про співвідношення та взаємодію між приват-ним та державним секторами
економіки. На практиці ринкова орієнтація економічної політики підтверджується
її ставленням до приватного сектора економіки. Економічна політика має
бути реально спрямована на підтримку і розвиток приватного сектора, який
є грунтом для формування реальних, а не квазіринкових від-носин. В умовах
перехідної економіки можливості держави що-до цього обмежені, тому економічна
політика має зосереджува-тися на тих ланках, де використання влади може
дати найбільший ефект.
Треба враховувати також наявність і формування нових "цен-трів"
економічної влади (фінансово-банківських груп, промисло-вих монополій,
аграрних груп, фінансово-промислових груп тощо). Кожний з них домагається
використання державної влади у влас-них інтересах. В цій ситуації держава
має забезпечити пріоритет саме національних економічних інтересів соціальне
орієнтованої ринкової економіки. В цьому запорука успіху її економічної
по-літики.
Важливою необхідністю сучасної соціально-економічної політи-ки в нашій
державі є обгрунтоване визначення властивих саме су-часному етапу її становлення
цілей та пріоритетів національної економічної політики стосовно кожної
конкретної сфери ринкової трансформації економіки країни.
У сфері фінансово-бюджетної та податкової політики до них належать: утримання
дефіциту Державного бюджету на рівні 5-7 відсотків від ВВП і забезпечення
жорсткої залежності державних витрат від отримуваних доходів; концентрація
державних ресурсів на пріоритетних напрямах розвитку економіки; реформування
бюд-жетних взаємовідносин між центральними, регіональними і місце-вими
рівнями; фінансове забезпечення необхідного захисту насе-лення та функціонування
соціально-культурної сфери; поліпшення управління коштами Державного бюджету
через державну скарб-ницю та вдосконалення управління державним внутрішнім
і зов-нішнім боргом; забезпечення стабільності в оподаткуванні, розши-рення
бази та зменшення кількості податкових пільг, а також обов'язковості та
рівнонапруженості у сплаті податків усіма юри-дичними і фізичними особами;
посилення їхнього стимулюючого впливу на розвиток виробництва; розширення
бази та прав місце-вих органів влади щодо формування доходів місцевих
бюджетів за рахунок місцевих податків і зборів; посилення контролю за
повно-тою сплати податків.
У галузі грошово-кредитної та цінової політики такими цілями та пріоритетами
є: спрямування ресурсів, включаючи іноземну ва-люту, на кредитування життєво
важливих і ефективних виробництв та здійснення структурної перебудови
економіки; скорочення пря-мих кредитів НБУ на покриття дефіциту бюджету,
регулярний пе-регляд облікової ставки НБУ та дотримання позитивних відсотко-вих
ставок; створення умов для залучення комерційних банків до участі у кредитуванні
довгострокових інвестиційних проектів; лібе-ралізація і децентралізація
внутрішнього валютного ринку та за-хист національної валюти; орієнтація
на пропорції світових цін та усунення деформацій цін на сільськогосподарську
і промислову продукцію; посилення контролю за цінами на продукцію підпри-ємств-монополістів.
У сфері структурної та промислової політики увагу слід зосере-дити на
забезпеченні керованості структурною перебудовою еко-номіки, насамперед
на стимулюванні пріоритетного розвитку галу-зей, що мають швидкий оборот
капіталу, а також ефективних на-укоємних галузей промисловості; реструктуризації
нежиттєздатних
виробництв, що втратили оборонне значення; забезпечення все-бічної економії
енергоресурсів, зменшення потреби держави у па-ливно-енергетичних ресурсах
і зниження обсягів їх придбання за імпортом; сприянні створенню фінансово-промислових
груп, хол-дингів, що забезпечують інтереси національного економічного
роз-витку; тимчасове здійснення протекціоністських заходів щодо окре-мих
сфер вітчизняного виробництва.
В інвестиційній політиці слід насамперед забезпечити спряму-вання бюджетних
інвестицій на вирішення найгостріших соціаль-них проблем і завершення
будівництва найважливіших виробни-чих потужностей; реалізацію політики
прискореної амортизації та посилення контролю за використанням амортизаційних
відраху-вань; розміщення централізованих капітальних вкладень на кон-курсній
основі, а також розширення використання недержавних джерел інвестування:
інвестиційного потенціалу комерційних бан-ків, ресурсів пенсійних, страхових
та інших фондів, іноземних інвес-тицій, іноземних кредитних ліній.
В аграрній політиці пріоритетами визнано стабілізацію та посту-пове нарощування
обсягів сільськогосподарського виробництва;
організацію сучасних ринків сільськогосподарської продукції та про-довольства
(насамперед зерна, цукру, олії); збільшення експортно-го потенціалу агропромислового
комплексу; послідовне здійснення земельної та господарської реформи, підвищення
ролі земельного податку (плати за землю).
У сфері соціальної політики пріоритетними цілями і завданнями є підвищення
платоспроможного попиту населення та зменшення тягаря реформ для найменш
захищених його верств; удосконален-ня системи оплати праці та активізація
державної політики зайня-тості; забезпечення на державному рівні мінімальних
соціальних гарантій, цільової адресної допомоги найбільш вразливим верствам
населення; реформування системи пенсійного забезпечення і со-ціального
страхування та впорядкування надання різноманітних пільг; розвиток недержавних
форм соціальної підтримки населення (благодійні організації, кредитні
спілки, споживчі товариства тощо).
У галузі зовнішньоекономічної політики пріоритетне значення має забезпечення
поетапного скорочення дефіциту платіжно-тор-гового балансу; стимулювання
нарощування експорту, розширен-ня діючих і пошук, нових ринків збуту,
а також удосконалення то-варної структури експорту та імпорту; розбудова
інфраструктури зовнішньої торгівлі та вдосконалення системи митного контролю
і тарифного регулювання; визначення обсягів і переліків товарної номенклатури
критичного імпорту, а також переліків імпортоза-мінної продукції; розвиток
співробітництва з міжнародними фінан-совими організаціями в національних
інтересах; стимулювання ефективних іноземних інвестицій та довгострокових
торгових від-носин із зарубіжними країнами.
У сфері реструктуризації відносин власності першочерговими є такі завдання:
прискорення процесів приватизації з одночасним посиленням державного контролю
за оцінкою вартості об'єктів приватизації;
залучення стратегічних інвесторів, передусім вітчизняних, до приватизації;
забезпечення формування правової бази розвитку малого і се-реднього бізнесу;
прискорення приватизації об'єктів незавершеного будівництва;
забезпечення можливості приватизації об'єктів разом із земель-ними ділянками,
на яких вони розташовані;
посилення контролю за діяльністю трастів, інвестиційних фон-дів, довірчих
товариств.
У антимонопольній політиці слід забезпечити, по-перше, засто-сування правових
норм антимонопольного законодавства, спрямо-ваних на збереження цілісних
технологічних комплексів з високим рівнем концентрації виробництва, які
забезпечують експортний потенціал, і, по-друге, жорсткий контроль за недопущенням
виявів монопольних і дискримінаційних цін як у сфері виробництва, так
і у сфері торгівлі.
В управлінні державним сектором економіки головними є такі завдання:
відновлення керованості державним сектором економіки через контроль з
боку міністерств і відомств, особливо Фонду державно-го майна, за ефективним
використанням державного майна, вико-нанням державних контрактів, проведенням
науково-технічної по-літики у відповідних галузях, вивченням ринків збуту
продукції;
законодавче розмежування прав і відповідальності різних дер-жавних органів
управління та адміністрації підприємств.
Важливе значення має також забезпечення державних пріори-тетів у розвитку
галузей, які виробляють кінцеву продукцію, посі-дають вагоме місце на
внутрішньому ринку, мають відповідний екс-портний потенціал, забезпечують
швидкий оборот капіталу і значні надходження до бюджету, а також сприяють
зайнятості населення. Це насамперед легка і харчова промисловість, базові
та наукоємні галузі (машино- і приладобудування, металургія, хімічна промисло-вість),
а також галузі паливно-енергетичного комплексу.
В агропромисловому секторі - це розвиток бази для переробки та зберігання
сільськогосподарської продукції та розвиток соціаль-ної сфери села.
Практична реалізація всіх перелічених пріоритетів має на меті забезпечити,
по-перше, реальну лібералізацію і макроекономічну
стабілізацію економіки країни, а по-друге, перехід української еко-номіки
на рейки ефективного ринкового господарювання.
Аналіз результатів перших років ринкових реформ свідчить, що в економіці
України вже намітились певні тенденції її стабілізації, а також становлення
ринкових механізмів господарювання. Свідчен-ням цього є, по-перше, поступова
реальна ліквідація централізованої системи розподілу ресурсів і директивного
контролю підприємств з боку державних органів; по-друге, ліквідація дефіциту
товарів, що існував раніше, і перехід значної частини населення у сферу
приватного підприємництва; по-третє, трансформація форм влас-ності та
становлення нових форм господарювання.
У цілому завдяки відповідній економічній політиці держави вже започатковано
об'єктивні ринкові процеси, які в кінцевому підсум-ку мають забезпечити
становлення та ефективне функціонування в Україні соціальне орієнтованої
ринкової економіки.
|