Тексты принадлежат их владельцам и размещены на сайте для ознакомления
|
Частина II. ЗАГАЛЬНІ ОСНОВИ
СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ
Розділ 9. Багатство людського суспільства як результат і умова соціально-економічного
розвитку
§ 1. Сутність суспільного багатства
§ 2. Структура і використання національного багатства
Розділ 9
БАГАТСТВО ЛЮДСЬКОГО СУСПІЛЬСТВА ЯК РЕЗУЛЬТАТ І УМОВА СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНОГО
РОЗВИТКУ
§ 1. Сутність суспільного багатства
Показник суспільного багатства як національного вперше був визначений
у XVII ст. У. Петті як сума нагромаджених матеріаль-них цінностей. Подальші
спроби статистичного дослідження націо-нального багатства належать до
XIX ст., а з 1853 р. його виміри стають темою міжнародних статистичних
конгресів.
Наприкінці XIX - на початку XX ст. представники історичної школи заперечували
дію об'єктивних економічних законів, оскіль-ки, на їхню думку, існує багатство
лише окремих осіб (економіс-ти - російський А. Шторх, німецькі А. Амонн,
Р. Ліфман, П. Херм-берг). Інші вчені підходили до визначення і обчислення
національ-ного багатства з точки зору можливості використання його з ме-тою
оподаткування. В трактуванні французького економіста Е. Ро-говського національне
- це багатство, що приносить прибуток його власнику, а в масштабі суспільства
- це сума багатств приватних осіб, визначена в діючих цінах, тобто вона
не включає майно дер-жави, церкви та об'єкти громадського користування
(парки, ву-лиці, канали тощо). Англійський економіст Р. Гіффен обчислював
національне багатство на основі інформації про прибутковий по-даток. Інші
дослідники визначали його виходячи з даних про май-но, що одержувалося
в спадщину або в дарунок, та іншими спосо-бами.
У першій половині XX ст. було
поширене трактування націо-нального багатства як сукупності "економічних"
благ, що мають ціну, та "вільних" благ - дарів природи тощо.
Крім того, націо-нальне багатство визначалось як благо, що його можна
оцінити грошима. Наприклад, ціна житлового будинку повинна включати клімат
і ландшафт, де будинок розміщений. Оскільки в практичних розрахунках виявити
дійсну вартість "вільних" благ не вдалося, то величину національного
багатства визначали як суму "економіч-них" благ. Окремі західні
економісти включали в національне ба-
гатство рівень професійної підготовки працівників, тривалість життя населення
та інші елементи, що пов'язані з особистістю учасника виробництва, визначаючи
їх як живе національне багатство. Його величина визначалась як "вартість
виробництва людей", тобто ви-трати на виховання, освіту та підтримання
здоров'я. Відомі зістав-лення "живого" та речового багатства
(у 1891 р. у Великобританії 5 : 1), обчислення "середньої вартості
людини" (в 1911 р. в США - 23,6 тис. франків, в європейській частині
Росії - 10,1 тис. фран-ків) та ін.
Сучасна західна статистика визначає національне багатство як сукупну вартість
усіх матеріальних активів, наявних на території країни, плюс сальдо міжнародної
заборгованості та капіталовкла-день. Розрізняють невідтворювані (земля
і корисні копалини) та відтворювані активи. Людські ресурси і природні
блага (вода, по-вітря, клімат тощо) в склад національного багатства не
включають-ся, оскільки не мають ринкової ціни. Для розрахунку відтворюва-них
активів застосовують метод безперервної інвентаризації, від-повідно до
якого визначають запас кожної категорії активів підсу-мовуванням витрат
на ці активи за весь період їх експлуатації, і з цієї суми виключають
амортизацію, розраховану відповідно до се-редньої тривалості функціонування
даної категорії активів. Метод безперервної інвентаризації був поширений
і в 40-50-х роках XX ст. На його основі американський економіст Р. Голдсміт
розрахував елементи національного багатства в США за 1898-1948, 1905-1950,
1945-1958 рр., а англійський економіст П. Редферн - у Велико-британії
за 1938-1953 рр. У 30-х роках радянський статистик А. Вайнштейн використав
цей метод для оцінки майна суспільного господарства в національному багатстві
дореволюційної Росії. Не-відтворювані активи розраховувались за даними
цензів або різни-ми наближеними способами, наприклад застосуванням середнього
співвідношення між вартістю будівель і ціною землі.
У 1947 р. було створено Міжнародну асоціацію досліджень про-блем національного
доходу та багатства.
Багатство - загальна категорія, що об'єктивно властива всім економічним
системам. Воно є необхідною умовою підтримання та розширення суспільного
виробництва і споживання на основі ство-рення необхідних для цього запасів
- засобів і предметів праці та споживання, а також трудових навичок у
розвитку особистого фактора виробництва.
Національне багатство є сукупністю всіх благ, що знаходяться у розпорядженні
суспільства, країни.
Суспільне багатство як економічна категорія зумовлено розвит-ком продуктивних
сил, кількісним зростанням і якісним усклад-ненням потреб виробництва
та споживання. Вплив на конкретно-історичні закономірності відтворення
суспільного багатства (темпи і пропорції суспільного виробництва, матеріальні
носії багатства і принципи його розподілу між окремими індивідами, трудовими
колективами, державою, іншими суб'єктами в умовах кардиналь-них змін у
відносинах власності на засоби виробництва) чинять соціальні форми його
руху, що зумовлюються передусім системою пануючих виробничих відносин.
В історичному процесі неминучі переходи від однієї соціальної форми руху
суспільного багатства до іншої, що ведуть до суттєвих зрушень у внутрішньому
змісті і зов-нішньому прояві багатства, в цілях і закономірностях нагромадження
і розподілу матеріальних і духовних благ у суспільстві. У зв'язку з цим
можна обгрунтувати певні критерії - ознаки, що визначають об'єктивні межі
суспільного багатства як соціально-економічної категорії, незалежно від
конкретних форм його існування.
Найважливішою ознакою суспільного багатства є застосування при його створенні
суспільної праці. Остання є не лише джерелом усіх створюваних матеріально-речових
та духовних благ, а й необ-хідною умовою розвитку самої людини, поза творчою
діяльністю якої блага втрачають якості соціального або суспільного багатства.
Суспільна праця як економічна категорія багатства є універсаль-ною мірою
цього багатства, що може кількісно виразити сукуп-ність його елементів,
незалежно від специфіки їх матеріального змісту і соціальної форми руху.
Разом з тим, як основне джерело багатства (поряд з матеріальними об'єктами
і силами природи) праця не є його безпосередньою складовою частиною.
Іншою ознакою матеріальних і духовних благ, що входять у сус-пільне багатство,
є така особливість їх, як нагромаджуваність. Еко-номічний зміст останньої
полягає в здатності матеріальних і духов-них благ реалізувати свою споживну
вартість (тобто здатність за-довольняти певні потреби як виробництва,
так і споживання) не в результаті одиничного акту, а протягом певного
часу. Період для визначення критерію використання у часі для кожного елемента
матеріальних і духовних благ приймається як умовний. У статис-тиці України,
наприклад, до основних фондів відносять засоби праці зі строком функціонування
понад один рік. Подібні критерії існу-ють у статистиці капітальних вкладень
США та інших розвинутих країн.
Досить умовними є і критерії "довгостроковості користування"
для елементів споживчого багатства, особливо для різних видів до-машнього
майна. При цьому в статистичній практиці ці критерії суттєво розрізняються.
Так, статистика США в складі споживчого майна населення враховує лише
матеріальні блага, що мають строк служби три роки і більше. В статистиці
України цю категорію ма-теріальних благ враховують повніше: в неї включають
і так звані
товари середньострокового користування (передусім одяг і взут-тя), в тому
числі і з строком служби від одного до трьох років.
Категорія суспільного багатства передбачає також урахування взаємозв'язку
і взаємопроникнення природи і суспільства. Рух ос-новних матеріальних
елементів суспільного багатства регулюється законами суспільного виробництва,
а розвиток елементів приро-ди- законами останньої. Однак відтворення певної
частини еле-ментів суспільного багатства, на які впливають і природа,
і суспіль-ство, регулюється законами як соціального, так і природного
роз-витку, що є однією з найважливіших особливостей багатства. Та-кими
елементами є природні ресурси - предмети живої та нежи-вої природи.
Суспільне багатство як економічну категорію не слід розуміти примітивно
- як антипод бідності та синонім розкоші. Суспільне багатство є сукупністю
результатів праці, матеріалізованих у різ-них сферах діяльності і об'єктивно
необхідних даному суспільству для нормального проходження процесу відтворення
в конкретних соціально-економічних і природно-історичних умовах. Останні
виз-начають структуру багатства, тобто можливість і необхідність вкла-дення
суспільством живої та уречевленої праці в ті чи інші матеріаль-ні передумови
процесу відтворення. Без врахування останніх не-правомірно проводити загальні
чи порівняльні оцінки ефективності такої структури.
Так, населення північних регіонів змушене внаслідок природно-кліматичних
умов вкладати більше праці в капітальне житло, сис-теми теплопостачання
та інші подібні блага, витрачати значну час-тину споживчого бюджету на
закупівлю теплого одягу, взуття тощо. В інших умовах (тропічний чи субтропічний
клімат) всі ці елементи багатства недоцільні. Аналогічно країни, що володіють
важкодос-тупними корисними копалинами, змушені нагромаджувати значні маси
сукупної праці у використанні цих ресурсів для підтримання нормального
процесу відтворення. В той самий час більша частка цієї сфери нагромадження
скорочує можливості використання інших природних багатств.
Важливе завдання економічної теорії суспільного багатства поля-гає в тому,
щоб чітко визначити ті сфери, в яких реально відбуваєть-ся нагромадження
суспільної праці.
У теоретичному плані слід розрізняти натурально-речовий зміст багатства
і економічні функції, які виконують споживя; вартості, що входять до Його
складу. Так, сировина і матеріали є предметом праці і в той же час відіграють
іншу економічну роль як запаси. Одна й та сама споживна вартість може
бути і засобом праці, і предметом її, і предметом споживання (залежно
від виконуваної нею функції в процесі відтворення). Елементи суспільного
продукту, становлячи речовий зміст нагромаджуваного багатства, від цього
не стають його частинами. Вони виражають натурально-речовий зміст багатства,
але не є його економічними чинниками.
Суспільне багатство в процесі відтворення відособлюється від продукту
як постійної умови забезпечення безперервності відтво-рювального процесу.
Елементи продукту становлять лише натураль-но-речовий зміст багатства,
а саме воно виконує в процесі відтво-рення специфічні функції. Отже, до
його складу можуть входити інші споживні вартості, крім створених у процесі
виробництва. Йдеться про такі постійно включені в процес виробництва умови
безперервності відтворення, як природні ресурси, що не є продук-том праці,
проте постійно беруть у ньому участь.
Отже, природне багатство слід розглядати в складі національно-го багатства
як таке, що у відтворювальному процесі (поряд з на-громадженими працею
ресурсами) є умовою постійної відтворюва-ності та невіддільною частиною
економічного багатства, оскільки воно включене в процес виробництва.
Елементи багатства класифікуються за ознаками праці, відтворю-ваності,
нагромаджуваності. Так, існують природні ресурси, які не створені працею
(наприклад, ліс), але можуть бути відтворені. В той же час деякі види
природних ресурсів (природні копалини) в своїй основній частині невідтворювані.
В деяких галузях (тваринництво, розведення риби у водоймах) процес праці
здійснюється в єдності з природними процесами. Однак, незалежно від особливостей
різних споживних вартостей чи галузей виробництва, можна виділити час-тину
національного багатства, що функціонує в процесі відтворення і створена
працею, і частину його, яка не є результатом праці. Відтво-рювана працею
частина національного багатства відособлюється як суспільне багатство
у протилежність невідтворюваному працею ба-гатству - природному, що використовується
для задоволення дея-ких потреб людини і суспільства.
Природні ресурси - це певна сукупність різних форм матерії, яка втілена
у взаємодіючих на нашій планеті різних речовинах і силах природи, що створюють
умови і засоби існування людини. Для задо-волення своїх потреб у продуктах
харчування, сировині, енергії, інших матеріальних ресурсах, а також у
відпочинку людина постійно звер-тається до використання різноманітних
природних ресурсів.
Витрати значних обсягів живої та уречевленої праці на розвіду-вання корисних
копалин, культивування лісів, збереження і поліп-шення земель, вод, повітря
ведуть не тільки до постійного залучен-ня в господарський обіг всезростаючої
частини природних ресур-сів, а й до нагромадження в них певних обсягів
суспільної праці. Тим самим ця частина природних ресурсів перетворюється
в еле-мент суспільного багатства.
Сукупні суспільні потреби можна розглядати як:
1) матеріальні потреби, пов'язані з необхідністю відтворення матеріально-речових
елементів суспільного виробництва та суб'єк-тивного фактора його - людини;
2) духовні потреби, які передбачають нагромадження передових досягнень
науки та техніки;
3) соціальні потреби суспільства, пов'язані з управлінням вироб-ництвом,
а також внутрішніми та зовнішніми умовами розвитку суспільства (оборона,
охорона прав та свобод громадян, диплома-тична діяльність тощо). Задоволення
кожної з цих потреб вимагає постійного збільшення ресурсів матеріалізованої
праці - примно-ження суспільного багатства.
Джерелами суспільного багатства є праця і природа. Природне багатство
містить як засоби життя (родючість грунту, наявність риби у водоймах,
ягід, грибів, лікарських рослин, диких звірів), так і за-соби праці (водоспади,
річки, придатні для судноплавства, дереви-на, корисні копалини тощо).
Перший вид природного багатства мав вирішальне значення під час зародження
цивілізації, другий - на більш високих ступенях розвитку суспільства.
Значною частиною багатства суспільства є речове багатство, тобто сукупність
нагромаджених матеріальних цінностей. Його доцільно розглядати з різних
сторін. По-перше, слід аналізувати місце речо-вих елементів багатства
в процесі суспільного виробництва. З цією метою виділяються засоби виробництва
і в складі їх засоби і пред-мети праці, а також предмети споживання. По-друге,
важливо до-слідити можливість просторового переміщення речових елементів
багатства. Тут розрізняють матеріально закріплену частину багат-ства (поліпшення
родючості грунту, виробничі будівлі, канали, мости, трубо- і газопроводи,
залізниці тощо) і рухомі об'єкти (транспортні засоби та ін.). По-третє,
доцільно розрізняти специфічну особли-вість існування речових елементів
суспільного багатства у формі капіталу.
Поняття "суспільне багатство" суперечливе - суспільне за сво-їм
характером багатство може бути приватним і належати окре-мим власникам.
Лише за допомогою грошей в обміні різними спо-живними вартостями багатство
окремої особи проявляється як сус-пільне багатство. Гроші - абсолютна
суспільна форма багатства, яка відрізняється від самого багатства та існує
поза ним.
§ 2. Структура і використання національного багатства
Національне багатство складається з двох частин: матеріальної та нематеріальної.
До першої належать: створені людиною мате-ріальні фонди, що поділяються
на основні (засоби праці) та оборотні (предмети праці); основні фонди,
що функціонують у соціаль-ній сфері; природні ресурси; до другої - духовні
цінності, що зна-ходяться у розпорядженні суспільства.
Облік національного багатства України відбувається за методом прямого
підрахунку (дані інвентаризації, бухгалтерська та стати-стична звітність).
Враховуються такі чинники: основні та оборотні виробничі фонди, тобто
фонди матеріального виробництва, що складаються із засобів праці (машин,
устаткування, транспорт-них механізмів, будівель виробничого призначення
тощо) і пред-метів праці, які пройшли обробку (сировина, паливо, матеріали);
невиробничі фонди суспільства, тобто основні фонди соціальної сфери, до
яких належать житловий фонд та фонди культурно-побутового призначення,
що є власністю державних, колектив-них та громадських організацій; особисте
(споживче) майно на-селення (в тому числі й житловий фонд) та засоби виробництва,
що перебувають у його власності. Крім того, до цих чинників на-лежать
товарні запаси виробничого призначення на підприєм-ствах сфери матеріального
та нематеріального виробництва; дер-жавні резерви, в тому числі й страхові;
золотий та валютний за-паси; матеріальні запаси для потреб оборони; природні
ресурси, наявні у виробничому процесі, - сільськогосподарські угіддя,
ліси, корисні копалини, гідроенергетичні ресурси. Зміст складових час-тин
національного багатства та частка їх не залишаються незмін-ними.
Значних зрушень зазнає структура національного багатства в умовах високих
темпів науково-технічного прогресу - посилюєть-ся потреба в оновленні
основних виробничих фондів, швидко зрос-тає в складі оборотних фондів
частка штучних матеріалів (синтетич-ні волокна, каучук, пластмаси, смоли
тощо). В структурі невиробни-чих фондів все більшу частку займає майно
наукових організацій, закладів освіти та охорони здоров'я. Постійно прискорюються
тем-пи залучення в господарське використання природних багатств, що в
той же час нерідко негативно впливає на природне навко-лишнє середовище,
зумовлює різке підвищення витрат суспільства на екологічні заходи.
Національне багатство є одним з найважливіших показників економічної могутності
країни, джерелом соціально-економічного прогресу.
Нематеріальне багатство включає: професійні, інтелектуальні та фізичні
здібності людей; теоретичні та практичні знання, досвід, уміння і навички;
освітній, культурний і морально-етичний потен-ціал суспільства; досягнення
науки, техніки та управління, науко-во-управлінський потенціал; сукупність
духовних, культурних, ху-дожніх та літературних цінностей. Інтелектуальні
здібності особис-
тості набувають особливого значення в зв'язку з розвитком недер-жавних
форм власності та переходом до ринкової економіки.
Науково-технічна революція поглиблює зв'язок науки з продук-тивними силами.
По-перше, наукові знання, високий рівень осві-ченості стають обов'язковими
для сучасних робітників. По-друге, змінюється характер зв'язків "виробництво
- техніка - наука", "виробництво - робоча сила - освіта".
Виробництво досягає рівня, відповідно до якого наукова діяльність стає
елементом, що опосе-редковує створення, вдосконалення та використання
засобів ви-робництва. Проявом цього процесу є включення у виробництво
прикладної науки. Ефективне функціонування виробництва вима-гає підготовки
робочої сили відповідної кваліфікації, яка володіє навичками управління
сучасними технічними засобами і має висо-кий інтелектуальний рівень.
Наука, освіта, культура стають новими продуктивними силами, що включені
у виробництво. Разом з тим необхідно розмежовувати безпосередні продуктивні
сили та вторинні, третинні. Хоч наука, ос-віта, культура в системі взаємодії
з засобами виробництва і робочою силою виступають в умовах науково-технічного
прогресу як продук-тивні сили, проте на природні елементи безпосередньо
впливають речові та особистісні фактори виробництва, які все більше залежать
від духовного багатства суспільства.
Нагромаджені витрати праці на формування духовного багат-ства суспільства
доцільно згрупувати так:
1) витрати праці індивіда на набуття знань і навичок (через се-редню та
вищу освіту, підвищення кваліфікації тощо) і на підви-щення свого культурного
рівня;
2) витрати праці членів сім'ї на виховання та навчання індивіда до досягнення
ним працездатного віку;
3) витрати праці тих, хто зайнятий у сфері освіти, науки та куль-тури
і забезпечує підготовку індивідів до участі в суспільному ви-робництві.
Це свідчить про комплексний характер джерел формування ду-ховного багатства
суспільства, серед яких вирішальна роль нале-жить кожному окремому індивіду.
На сучасному рівні економічних досліджень і статистичних розробок неможливо
кількісно вирази-ти всі елементи формування духовного багатства.
Величину освітнього потенціалу осіб, зайнятих у народному гос-подарстві,
можна визначити як нагромаджену кількість років за-гального навчання і
за окремими галузями. При цьому слід врахо-вувати певні Особливості.
По-перше, величина освітнього та професійно-кваліфікаційного потенціалу
зайнятих враховується як елемент сукупного суспіль-ного багатства.
По-друге, цей компонент сукупного суспільного багатства визна-чається
за даними про освітній потенціал не тільки зайнятого насе-лення, а й тих
осіб, що працюють у сфері середньої та вищої освіти, професійної перепідготовки
і перекваліфікації, підготовки науко-вих кадрів тощо.
По-третє, доцільно враховувати співвідношення між робочим і позаробочим
часом, зростання в останньому частки часу, що йде на навчання, самоосвіту,
творчість тощо.
Відтворення і оновлення суспільного багатства, в тому числі й виробничих
фондів, здійснюються в процесі його взаємодії з сус-пільним продуктом.
Взаємозв'язки останнього з багатством мають двосторонній характер.
В умовах структурних зрушень в економіці, переведення її на ринкові відносини
повніше виявляється єдність двох частин націо-нального багатства - природного
та суспільного. Це не випадково. Від обсягу, складу та якісного рівня
природного багатства країни залежить вихід суспільства з кризового стану,
вибір першочерго-вих напрямів інтенсифікації виробництва.
Нагромаджені продуктивні сили, втілені в суспільному багатстві, і сучасні
технічні можливості не є гарантією раціонального та ефек-тивного природокористування.
Взаємодію природи та суспільства не слід зводити до техніко-економічних
процесів. У відносини з природою суспільство вступає в єдності продуктивних
сил та ви-робничих відносин. Отже, характер, форма та результати взаємодії
суспільства з природою визначаються не лише продуктивними си-лами, а й
виробничими відносинами, відносинами управління гос-подарським процесом.
Стратегічними цілями держави у сфері охорони навколишнього середовища
і раціонального використання природних ресурсів є:
підтримання найсприятливішого для здоров'я екологічно безпеч-ного середовища
для забезпечення фізичного, психологічного та соціального благополуччя
населення;
забезпечення раціонального природокористування в інтересах ефективного
і стійкого соціально-економічного розвитку;
збалансованість процесів відтворення і використання відтворю-ваних ресурсів
з широким залученням у господарський обіг відхо-дів виробництва;
збереження біосферної рівноваги на локальному, регіонально-му та глобальному
рівнях;
збереження генетичного фонду, видової та ландшафтної різно-манітності
природи, ландшафтно-архітектурних особливостей сіль-ської місцевості та
міст як безцінного здобутку народу, основи на-ціональних культур і духовного
життя всіх членів суспільства.
Для досягнення поставлених цілей слід:
розробити і реалізувати послідовні заходи щодо ресурсозбере-ження та обліку
екологічних вимог у всіх ланках суспільного ви-робництва і споживання;
створити єдину систему природоохоронного законодавства, стан-дартів і
нормативних вимог до господарської діяльності;
забезпечити екологічно обгрунтоване розміщення продуктивних сил, використання
і відтворення природних ресурсів з урахуван-ням критеріїв допустимих антропогенних
навантажень на природ-не навколишнє середовище;
розробити і ввести в дію новий господарський механізм раціо-нального природокористування;
розробити заходи щодо попередження виробничих аварій на небезпечних в
екологічному відношенні об'єктах, зменшення надхо-дження в навколишнє
середовище газоподібних, рідких та твердих шкідливих речовин до допустимих
величин, проведення ефектив-ної екологічної експертизи програм і проектів
усіх видів господар-ської діяльності, ліквідації негативних впливів забруднення
навко-лишнього середовища на людину, тваринний та рослинний світ, озонову
оболонку Землі;
створити єдину автоматизовану систему екологічного контролю і спостережень
за станом і забрудненням природного навколиш-нього середовища;
проводити дослідження з найважливіших наукових проблем природокористування;
підвищувати рівень екологічної освіти і виховання людей, масо-вої пропаганди
природоохоронних знань.
Реалізація цих заходів створить необхідні умови для ефективно-го використання
і збільшення національного багатства України.
|