Тексты принадлежат их владельцам и размещены на сайте для ознакомления
|
Частина II. ЗАГАЛЬНІ ОСНОВИ
СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ
Розділ 8. Людина - основне джерело і критерій соціально-економічного
§ 1. Людина як елемент продуктивних сил, суб'єкт суспільних відносин і
кінцева мета виробництва
§ 2. Зміна місця й ролі людини у виробництві в процесі науково-технічного
прогресу
§ 3. Гуманізація виробництва і мотивація праці
Розділ 8
ЛЮДИНА - ОСНОВНЕ ДЖЕРЕЛО І КРИТЕРІЙ СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНОГО ПРОГРЕСУ
§ 1. Людина як елемент продуктивних сил, суб'єкт суспільних відносин
і кінцева мета виробництва
Людина як головний фактор виробництва є носієм виробничих і суспільних
відносин. Продуктивні сили і виробничі відносини постійно змінюються,
розвиваються. Відповідно змінюються - нез-мірно зростають - місце і роль
людини в процесі виробництва, особливо в умовах сучасного науково-технічного
прогресу. З одного боку, відбувається звільнення людини від виконання
певних функцій безпосередньо у самому виробництві за рахунок його ме-ханізації
та автоматизації, а з другого - підвищується значення й професійної підготовки,
здатності забезпечити функціонування складного технічного устаткування.
Людина як біосоціальна істота є часткою і природи, і суспільства. Вона
включена у зв'язок з іншими людьми у процесі спільної трудо-вої діяльності.
Розуміння діалектичної єдності біологічного і соціаль-ного в людині має
принципове значення. Якщо недооцінюється той чи інший аспект, неминучі
викривлення у розвитку суспільства.
На сучасному етапі розвитку
суспільства перетворювальна діяль-ність у природі досягла такого ступеня,
що стала реальною загроза екологічної катастрофи. Забруднення повітря,
води і землі нега-тивно позначається на житті людей, викликає тяжкі захворювання.
Антропоцентристське розуміння світової цивілізації виховує у лю-дини впевненість
у тому, що вона може і повинна брати від навко-лишньої природи все, що
їй потрібно. А цінність природи нібито полягає лише в тому, що вона служить
людині. Такий підхід при-зводить до глибокої екологічної кризи, яка ставить
під сумнів збе-реження і розвиток людської цивілізації.
Саме життя вимагає відновлення і послідовного дотримання принципу гармонійного
співіснування людини і природи. Людина повинна вміти відновлювати природне
навколишнє середовище, будувати свої відносини з природою на нових, гуманістичних
заса-дах. Тому сучасний розвиток продуктивних сил нерозривно пов'яза-ний
з дальшим підвищенням освіченості людини. І інженер, і ро-бітник повинні
володіти не лише технічною, а й гуманітарною куль-турою. Саме завдяки
останній людина здатна до цілісного сприй-мання природи і суспільства.
Сьогодні швидкими темпами розвивається екологія - наука про збереження
навколишнього середовища, яка все більше впливає на розвиток суспільного
виробництва, економіки в цілому.
Економічна теорія певною мірою характеризує взаємодію лю-дини з природою,
але не вивчає розвиток природи в цілому. Тому вона не розглядає весь комплекс
екологічних проблем. Проте еко-номічний аспект екології органічно входить
до проблем розвитку суспільного виробництва.
Людина повинна створити гармонійну еколого-економічну сис-тему, яка б
органічно поєднувала сприятливі для неї економічні умови життєдіяльності
із збереженням природного навколишнього середовища, щоб соціально-економічна
якість життя доповнюва-лась екологічно безпечними здоровими умовами.
Суспільні відносини відіграють вирішальну роль у розвитку лю-дини. Якщо
не створено сприятливих умов, дуже важко, а іноді й
неможливо людині виявити свій талант. Проте не можна ігнорува-ти й того,
що людина - біосоціальна істота, що природа відіграє величезну роль у
її творенні. Саме тому є люди, які мають великі здібності, талант, і є
люди менш обдаровані. Створення умов для реалізації здібностей 'усім людям
- один з основоположних прин-ципів розвитку суспільства.
В економічній теорії використовують такі поняття і категорії, як "працівник",
"трудящий", "робоча сила", "особистий фактор
ви-робництва", "людський фактор", "суб'єктивний фактор"
та ін. Щоб зрозуміти співвідношення між ними, слід звернутися до визначен-ня
поняття "робоча сила".
Робоча сила -це сукупність фізичних і духовних здібностей, які має організм
людини, її жива особистість і які вона застосовує кожного разу, коли виробляє
будь-які споживні вартості. Це озна-чає, що здатність до праці є важливою,
але не єдиною якістю людини.
Категорія "особистий фактор виробництва" характеризує лю-дину
як головний і вирішальний елемент продуктивних сил. Проте людина є і суб'єктом
виробничих відносин, і носієм системи інте-ресів. Тому категорія "людський
фактор" значно ширша за "осо-бистий". Вона характеризує
діяльність людей, активне функціону-вання їх у системі не лише виробничих,
а й усіх суспільних відно-син. Людський фактор - це органічна єдність
свідомості й діяль-ності людини як рушійної сили та найвищої мети суспільного
про-гресу.
Категорія "суб'єктивний фактор" - ширша, ніж "людський
фактор", оскільки характеризує свідому діяльність окремих індиві-дів,
трудових колективів, партій, верств, громадських організацій і навіть
держави. Економічна теорія вивчає важливі конкретні про-яви людського,
суб'єктивного факторів, пов'язані з економічною діяльністю, але не може
охопити всього багатства суспільних від-носин, втілених у цих поняттях.
Продуктивні сили - це єдність матеріально-речового та осо-бистого факторів
виробництва. Головну роль тут відіграє особис-тий фактор - людина, яка
створює засоби виробництва, приво-дить їх у дію. Людина - головна продуктивна
сила суспільства. Разом з тим засоби виробництва і насамперед знаряддя
- це найреволюційніший елемент продуктивних сил. Вони швидко зміню-ються,
вдосконалюються, що пов'язано з розвитком людини, підви-щенням її освітнього,
кваліфікаційного рівня, поліпшенням органі-зації праці та управління.
До певного часу була поширена концепція щодо зниження ролі людини у системі
автоматизованого виробництва, пристосування чи примусового підкорення
її все більш досконалій техніці. Ця кон-цепція розглядала людський фактор
як найненадійнішу деталь у будь-якій складній технічній системі. Проте
це не відповідає реаль-ним процесам суспільного розвитку.
Роль людини при всіх глибоких змінах у техніці та технології не знижується,
а навпаки, зростає, адже саме діяльність людини виз-начає розвиток науки
й техніки, вдосконалення виробництва, су-спільного життя в цілому.
Всупереч економістам, які перебільшують роль уречевленої в засобах виробництва
праці та принижують живу працю людини, на нашу думку, пріоритет належить
останній, саме людина є голов-ною продуктивною силою суспільства.
Науково-технічний прогрес постійно вносить зміни в продук-тивні сили суспільства,
засоби виробництва, уречевлену і живу працю. Вони все більше стають втіленням
знання, значення якого незмірне зростає. Наука перетворюється на безпосередню
суспіль-ну продуктивну силу. І якщо в засобах праці вона виступає як уре-чевлене
знання, то в людині вона існує як жива свідомість, яка визначає науково-технічну
та економічну діяльність її. Якщо робо-ча сила не відповідає тим вимогам,
які висувають нові техніка і технологія, це неминуче призведе до того,
що останні не викорис-товуватимуться. Суперечлива взаємодія матеріально-речового
та особистого елементів продуктивних сил об'єктивно спрямовує дії людей
на забезпечення прогресивного розвитку в їх єдності.
Відбувається паралельний розвиток засобів виробництва і лю-дини. Ручні
знаряддя праці вимагали працівника певного типу (без особливої підготовки).
Застосування промислових машин висунуло нові вимоги до робочої сили (освіченість,
професійна майстерність). Сучасна науково-технічна революція піднесла
ці вимоги на ще ви-щий рівень.
Праця людини, яка застосовує досконалі знаряддя, стає продук-тивнішою.
За одиницю часу виробляється все більше продукції. Це дає змогу зменшувати
робочий день поряд зі зміною його структу-ри. Зростає додатковий робочий
час, за який створюється додатко-вий продукт - джерело розширеного відтворення
виробництва. У той самий час хоч відносно і скорочуються, проте абсолютно
зростають розміри необхідного продукту, що є джерелом відтво-рення робочої
сили відповідно до вимог суспільного виробництва. Потреба заміщення витрат
робочої сили визначає об'єктивні межі необхідного продукту на кожному
конкретному етапі розвитку людського суспільства.
З часом змінюються потреби людини у галузі матеріального за-безпечення,
охорони здоров'я, фізичного розвитку, освіти (як за-гальної, так і професійної),
культури, духовного життя. Від цього дедалі більше залежить розвиток суспільного
виробництва. Це, в свою чергу, потребує зміни умов відтворення робочої
сили.
Суспільне виробництво, як і його фактори, завжди має конкрет-но-історичну
соціально-економічну форму. Тому і людина як го-ловний фактор продуктивних
сил в той самий час є суб'єктом (но-сієм) економічних, виробничих і всіх
суспільних відносин, адже економічні відносини виникають та існують у
процесі спільної тру-дової діяльності людей.
Виробничі відносини - це відносини людей у процесі вироб-ництва. Панівні
виробничі відносини визначають суспільно-еконо-мічний тип людини (рабовласник
і раб, феодал і селянин, капіта-ліст і найманий робітник, колективний
власник у системі соціаль-не організованого ринкового господарства). Форма
власності на засоби виробництва визначає місце людини у системі суспільного
виробництва, частку її у створюваному суспільному продукті, інте-реси
та мотивацію її діяльності. Поєднання людини із засобами виробництва для
здійснення процесу праці може бути на основі позаекономічних (наприклад,
насильницького примусу) або еконо-мічних методів.
У процесі розвитку суспільства як соціально-організованого рин-кового
господарства відбуваються глибокі якісні зміни у становищі людини. Науково-технічний
прогрес зумовив перехід до працезбері-гаючого типу виробництва, підніс
роль і значення живої висококва-ліфікованої праці. Це, в свою чергу, поставило
питання про поліп-шення умов життя і праці людей, розвиток освіти, підвищення
ква-ліфікації працівників, охорони їх здоров'я, забезпечення їм вільного
часу і відпочинку, піднесло значення розвитку соціальної сфери.
Відмітною рисою сучасних розвинутих країн є широке викорис-тання суспільних
і державних коштів для розв'язання економічних і соціальних проблем. Це
виявляється у державному і суспільному забезпеченні розвитку науки, освіти,
охорони здоров'я, соціально-му забезпеченні людей (старих, бідних, безробітних
та ін.). У про-відних розвинутих країнах на соціальні потреби використовують
не менш як 50 відсотків витраченої частини державних бюджетів.
Глибоку внутрішню суперечливість будь-якого ладу становить наявність,
з одного боку, суб'єктів виробничого процесу, а з друго-го - тих, хто
виконує функції управління. Ця проблема активно розв'язується в умовах
сучасного соціальне орієнтованого ринко-вого господарства, коли поряд
з пануючою приватною власністю, яка була характерною для попередніх етапів,
розвиваються дер-жавна, колективна (пайова) власність, змішані її форми.
Удоскона-люються форми господарювання, поширюються форми розподілу доходів,
в яких беруть участь усі працівники ("участь у прибут-ках"),
тощо. Прискорено розвивається наука про людські відноси-ни, предметом
якої є дослідження умов забезпечення на практиці партнерства усіх працюючих,
подолання їх протиставлення.
Нині відбувається глибокий якісний переворот у розвитку про-дуктивних
сил. Йде процес докорінної зміни становища людини у виробництві, вивільнення
її праці з-під гніту машин, створення "не-фабричних" виробництв,
технологічних ліній, які самоорганізуються і працюють без відходів, зменшують
шкідливість виробництва.
Звичайно, сучасне соціальне організоване ринкове господарст-во ще не позбулося
своїх внутрішніх суперечностей. Проте досяг-нутий ним високий рівень продуктивності
праці дає змогу не лише значно збільшити додатковий продукт, а й водночас
розширити необхідний, що приводить до значного підвищення рівня заробіт-ної
плати і доповнення її вагомими суспільними фондами спожи-вання.
Людина є головним елементом продуктивних сил і суб'єктом виробничих відносин.
Щоб полегшити свою працю і підвищити її продуктивність, людина створює
нові засоби виробництва, вдоско-налює організацію праці, а отже, і виробничі
відносини. В свою чергу, виробничі відносини активно впливають на діяльність
люди-ни, на її розвиток, породжують у неї заінтересованість у вдоскона-ленні
та ефективному використанні засобів виробництва.
Відповідно до змін у техніці та технології виробництва повинна вдосконалюватися
система підготовки кадрів, розгортатися їх під-готовка за новими науково-технічними
напрямами, крім того, від-буватися якісні зміни у галузі народної освіти
(професійно-техніч-ної, середньої, вищої) та культури.
Управління підготовкою кадрів з урахуванням перспектив роз-витку виробництва
дає змогу в найкоротші історичні строки роз-в'язати надзвичайно складні
проблеми науково-технічного, економіч-ного і соціального прогресу, вдосконалення
матеріально-речових факторів виробництва та піднесення якості особистого
фактора. Разом з тим зростання ролі та значення суб'єктивного фактора
в регулюванні розвитку виробництва, як і всього суспільного роз-витку,
приховує небезпеку волюнтаризму, тобто розв'язання про-блем без урахування
об'єктивних тенденцій розвитку, або призво-дить до застою, коли штучно
гальмується розв'язання назрілих проблем.
Виробництво підпорядковане споживанню, без якого воно втра-чає сенс. Тому
споживання людини, задоволення її потреб, розви-ток фізичних і розумових
здібностей - це кінцева мета будь-якого суспільного виробництва незалежно
від його суспільної форми.
Однак суспільне виробництво завжди має конкретно-історич-ний характер.
Тому кінцева мета виробництва опосередковується метою, яка визначається
властивими йому відносинами власності. Зосередження засобів виробництва
у певної частини суспільства означає, що суспільне виробництво, створювані
в ньому продукти і
послуги безпосередньо задовольняють її потреби. Безпосередня мета виробництва
у таких суспільствах не збігається з його природним призначенням, його
кінцевою метою.
§ 2. Зміна місця і ролі людини у виробництві в процесі науково-технічного
прогресу
Науково-технічний прогрес означає формування нового техно-логічного способу
виробництва. Він відбувається поступово, але невпинно, адже йдеться про
величезні масштаби виробництва. І сьогодні ще поряд з високотехнічним
автоматизованим вироб-ництвом існують галузі, де застосовують ручну працю.
Одне з найважливіших не тільки економічних, а й соціальних завдань - зменшення
частки фізичної ручної праці у виробництві. Це потребує істотних змін
в умовах життя і праці людини, вимагає освоєння більш складних професій,
що можливо лише для людей з достатнім культурним, освітнім та професійним
рівнем.
Сьогодні у науково-популярній і спеціальній літературі багато уваги приділяється
"безлюдним технологіям", тобто таким автома-тизованим, гнучким
системам, які нібито повністю усувають люди-ну з виробництва. Проте на
практиці, хоч кількість персоналу, який обслуговує таке устаткування,
й знижується, роль людини у вироб-ництві не тільки не зменшується, а,
навпаки, значно зростає. Звичай-но, характер трудової діяльності людини
при цьому істотно змінюєть-ся: вона в основному виконує функції проектувальника,
програміс-та, налагоджує всю технологічну систему. До того ж. "безлюдна
технологія" у матеріальному виробництві доповнюється значним збільшенням
кількості фахівців, зайнятих розробками нових тех-нологічних систем та
устаткування. Ці працівники є практично учас-никами кінцевого виробництва.
Так, на заводі в одну зміну можуть працювати лише 10-20 чол., а в конструкторському
бюро при цьому заводі - кілька сотень.
Людина поєднує і фізичну, і розумову діяльність. Проте співвід-ношення
між цими складовими праці різне. З розвитком суспіль-ного виробництва
на основі нової техніки і технології у загальних витратах праці підвищується
значення її розумової частини. Вини-кає багато професій, які все менше
передбачають виконання фі-зичних дій і все більше - розумових. Це наладчики
електронного устаткування, оператори на автоматичних лініях, гідро-, тепло-
та атомних електростанціях та ін.
На початку XX ст. набула поширення організація виробництва за методом
американського інженера Ф. Тейлора, що грунтувалася на функціонуванні
робітника як простого додатка до машини, який у виконанні певної операції
досягав автоматизму. Система Тейлора була характерною для масового потокового
виробництва, вона приводила до значного зростання продуктивності праці.
Суть її полягала в тому, що поєднувались в одне ціле людина і машина.
Досягалося це насамперед раціоналізацією та прискоренням рухів людини,
приведенням її дій у відповідність з роботою машин. Саме завдяки цьому
виникла система "людина - машина".
За цих умов розумова діяльність людини обмежувалася, усува-лася від виробничого
процесу, оскільки була непотрібною. Це не-минуче призводило до зниження
ролі професійних знань робітни-ків, їх інтелектуального рівня, було реальним
підпорядкування праці капіталу, спотворення особистості людини.
У другій половині нинішнього століття можливості зростання продуктивності
праці за рахунок найбільш раціонального викорис-тання фізичних можливостей
людини були вичерпані. Завдання полягало в тому, щоб привести в рух можливості
розуму і духу людини. У зв'язку з цим виникло багато теорій "людських
відно-син", "соціального партнерства" та інших, спрямованих
на те, щоб довести, що підприємці та робітники через купівлю акцій та
участь у розподілі прибутку є рівноправними соціальними партнерами. В
ряді країн (Японії, США та інших, особливо в Скандинавських) ці теорії
вдалося реалізувати на практиці.
Людина з виконавця виробничих операцій все більше перетво-рюється у контролера
і наладчика складного устаткування, автома-тичних систем. Від рівня її
освіти, культури, професійної майстер-ності залежить їх функціонування.
Ускладнення матеріально-речо-вих знарядь виробництва стимулює появу робітника
нової якості:
вільного, освіченого, культурного, розвиненого як фізично, так і ро-зумово,
який користується благами виробництва і глибоко заінтере-сований у його
розвитку і вдосконаленні. Тому, наприклад у США, мінімальна тривалість
освіти робітників (враховуючи різного роду курси без відриву від виробництва)
досягає 14,5 року. Тут хотілося б підкреслити, що в нашій країні асигнування
на освіту не відповіда-ють вимогам науково-технічного прогресу, що позначається
на якості підготовки спеціалістів, на розвитку науки і техніки.
Перехід до широкого застосування обчислювальної техніки, інформатики,
комп'ютеризації багатьох сфер діяльності людини, створення розгалуженої
системи персональних комп'ютерів зна-менував інформаційний переворот у
світі, який вніс якісно нові риси у працю і життя людини. Нині докорінно
змінюється взаємо-дія нових поколінь техніки і нових поколінь людей. Новими
поко-ліннями техніки вважаються такі вдосконалені засоби праці, які хоча
б в одному або в кількох параметрах принаймні в 2 рази пере-важають попередні
за своєю ефективністю. Зміна поколінь техніки супроводжується зміною поколінь
людей, безпосередніх виробни-
ків. Вважається, що протягом століття змінюється три покоління людей.
Сучасна НТР внесла істотні зміни у суспільно-економічний роз-виток: зміна
поколінь нової техніки почала значно випереджати зміну поколінь працівників.
Тепер за життя одного покоління лю-дей у передових галузях виробництва
змінюється кілька поколінь техніки. Сучасна НТР охоплює майже чотири десятиріччя.
За цей невеликий історичний проміжок часу в електроніці змінилося чо-тири
покоління комп'ютерів, створюється п'яте, одне покоління супутників зв'язку
замінюється новим, в авіації використовують реактивні двигуни, створено
надзвукові літальні апарати.
Це свідчить про те, що не фізичне старіння машин, а моральне викликає
заміну діючої техніки новою, що наукові знання, втілені як в уречевленій,
так і в живій праці, морально застарівають. Швид-кість цього процесу визначається
часом, за який наявне знання, в тому числі й кваліфікація робітника, наполовину
знецінюється.
Старіння знань з науки і техніки відбувається нерівномірно. Воно коливається
в межах 5-7 років у галузях, що швидше розвивають-ся, 10-12 років у інших
і 10-15 років у деяких науково-приклад-них та інженерно-технічних галузях.
Ще на початку XX ст. людині вистачало на весь період її трудо-вої діяльності
знань, здобутих під час загального та професійного навчання. НТР змінила
ситуацію докорінно. Все ширшим стає коло професій і спеціальностей, знання
у яких швидко старіють, а набу-та кваліфікація знецінюється. Щоб підтримувати
необхідний рівень знань, людина повинна періодично підвищувати свою кваліфіка-цію.
Система освіти перетворюється на безперервну, гнучку, яка у разі потреби
дає можливість підвищувати або змінювати кваліфі-кацію працівників з відривом
і без відриву від виробництва: вихо-вує в людині потяг до постійного здобуття
нових знань, уміння оволодівати інформацією, сприймати соціально-економічні,
науко-во-технічні нововведення.
Поряд з традиційною освітою поширюється "електронна" гра-мотність
людей, яка поступово, але невпинно охоплює все більше коло професій. Вона
має стати обов'язковою для всіх, оскільки ви-значає кваліфіковані сть
спеціалістів, їх здатність обробляти і вико-ристовувати інформацію.
Поверховий погляд на сучасні процеси, викликані НТР, створює враження,
ніби стрімке і масштабне зростання знарядь виробни-цтва, уречевленої праці
відбувається на фоні незначних змін у жи-вій праці, людському факторі
виробництва. І справді, на фоні океан-ських супертанкерів, велетенських
аеробусів, комп'ютерів четвер-того покоління, що виконують мільйони операцій
за секунду, сама людина виглядає применшено. Проте насправді це не так.
Хоч витрати на технічні засоби виробництва дуже швидко зростають, але
й витрати на виховання, освіту, професійну підготовку одного робіт-ника,
здатного працювати на певному робочому місці, становлять значну суму.
Про це свідчать дані країн з розвинутою економікою.
Якщо враховувати кошти, які держава виділяє на навчання у дошкільних,
середніх та вищих навчальних закладах, на виробниче навчання, підвищення
кваліфікації та перекваліфікацію працівни-ків (до них додаються особисті
витрати людей на придбання книг, передплату періодичних видань, оплату
навчання тощо), на вихо-вання дітей, охорону здоров'я, то витрати на відтворення
робочої сили стають не тільки порівнянними з вартістю матеріально-речо-вого
багатства суспільства. До того ж хоч яким величезним є останнє, людина
- головне багатство суспільства.
На основі зростання суспільного виробництва змінюється спів-відношення
між зайнятістю у матеріальному та нематеріальному виробництві, особливо
у соціальній сфері. Нині у розвинених краї-нах частка зайнятих у соціальній
сфері більша, ніж зайнятих у матеріальному виробництві. Це пов'язано з
тим, що продуктивність праці у матеріальному виробництві на основі науково-технічного
прогресу зростає і дає можливість спочатку при відносно, а потім і абсолютно
меншій кількості зайнятих у матеріальному виробництві забезпечувати потреби
суспільства і переводити все більше праців-ників у сферу, яка задовольняє
соціальні, культурні та духовні пот-реби людей.
Раніше у вітчизняній статистиці до складу сукупного суспільно-го працівника
включалися лише робітники, службовці, інженерно-технічні працівники, які
безпосередньо брали/участь у створенні матеріальних благ та виробничих
послуг. Сфера послуг була мало-розвинутою, а її вплив на суспільне виробництво-
майже непо-мітним. Сьогодні у зв'язку із зростанням вимог до людини, до
її фізичних та розумових здібностей ступінь розвитку соціальної сфери
безпосередньо впливає на розвиток економіки і культури країни, Тому не
можна не відносити до сукупного суспільного працівника вчителів, лікарів,
працівників культури, побутового та житлово-ко-мунального господарства,
пасажирського транспорту тощо. Вони відіграють дедалі зростаючу роль у
розвитку економіки і суспільст-ва. Ось чому нині при визначальній ролі
матеріального виробни-цтва треба забезпечувати пріоритетний розвиток соціальної
сфери.
Водночас треба зазначити, що в країнах, які розвиваються та переходять
до ринкових відносин, зростання зайнятих у сфері об-слуговування відбувається
за рахунок роздрібної торгівлі, надання різних побутових послуг тощо,
а не за рахунок обслуговування матеріального виробництва. Це наслідок
не прогресу, а відсталості, форма прихованого безробіття.
На сучасному етапі посилюється процес перетворення науки на безпосередню
продуктивну силу, органічного поєднання науки і виробництва. У сфері науки
та наукового обслуговування в Україні зайнято понад 1,5 млн чол.
Наукові дослідження, а також інформатика впливають на зрос-тання суспільного
продукту. Результати наукових досліджень є про-міжним, а нерідко кінцевим
продуктом суспільного виробництва. У загальному обсязі виробництва швидко
зростає наукоємна про-дукція, яка є результатом втілення наукових розробок.
Якість та-ких товарів, їх асортимент, техніко-економічні показники визнача-ють
нині науково-виробничий потенціал країни.
Врешті-решт істотно змінюється співвідношення між галузями самого матеріального
виробництва, насамперед між промисловіс-тю і сільським господарством.
Щодо промисловості, то тривалий час частка зайнятих у ній зрос-тала. Тепер
ця тенденція у розвинених країнах вже не спостеріга-ється, Наблизилась
до цього і більшість східноєвропейських країн, коли весь приріст промислової
продукції досягається за рахунок підвищення продуктивності праці при абсолютному
скороченні чи-сельності працівників.
Важливим напрямом якісного вдосконалення сукупного суспіль-ного працівника
є швидке підвищення загальноосвітнього рівня працівників, інтелектуалізація
праці.
Останнім часом в Україні в зв'язку із структурною трансфор-мацією істотних
змін зазнала мережа вищих та професійних нав-чальних закладів. Перепрофільовано
250 профтехучилищ, у вищих навчальних закладах зменшено підготовку студентів
з 60 інженер-них спеціальностей і збільшено (на 15 відсотків) з економічних,
юридичних та інших спеціальностей. Здійснюється перехід на бага-торівневу
систему підготовки спеціалістів. Вперше в Україні роз-роблено і запроваджено
єдиний державний перелік спеціальностей та кваліфікаційних рівнів.
Все більшого значення набуває підвищення кваліфікації та пе-репідготовки
кадрів. Наприклад, у Франції лише 20 відсотків квалі-фікованих робітників
одержують підготовку на виробництві, у Ні-меччині ж - 90 відсотків. Аналогічна
ситуація в Японії, де кваліфі-кованих робітників навчають в основному
фірми.
Такі відмінності у формах професійної підготовки робітників у зарубіжних
країнах свідчать, що обидві мають свої переваги. За-вдання в тому, щоб
раціонально їх поєднувати і використовувати. Це тим більш важливо, що
за рівнем професійної підготовки ро-бітників Україна значно відстає від
розвинутих країн. Так, строк-навчання безпосередньо на виробництві у нас
становить 3-6 міс., а в розвинутих країнах - 3-4 роки.
Науково-технічний прогрес висуває високі вимоги до інженерної праці. У
колишньому СРСР щорічний випуск інженерів був у 3,5 раза більшим, ніж
у США. Проте в деяких галузях економіки кількість їх значно перевищувала
реальні потреби. До того ж значна частина інженерно-технічного персоналу
використовувалася не за призна-ченням. Нарешті, масовий потоковий випуск
інженерів, як і інших фахівців, неминуче призводив до зниження якості
їхньої підготовки.
Значно відстає розвиток матеріально-технічної бази вищих нав-чальних закладів
України від міжнародних вимог. Все це познача-ється на якості підготовки
фахівців. Тому реформа системи освіти, у тому числі й вищої, повинна розв'язати
проблему індивідуалізації навчання кадрів, істотного підвищення його ефективності.
Необ-хідно встановлювати тісніші безпосередні зв'язки навчальних закла-дів
з підприємствами, об'єднаннями та відомствами, що дасть змогу організувати
підготовку кадрів за цільовим призначенням з опла-тою витрат на це самими
замовниками.
Істотною рисою сукупного суспільного працівника на сучасно-му етапі є
зростання значення управлінської праці. В умовах на-уково-технічного прогресу
техніка і технологія висувають високі вимоги до професійних знань і вмінь
людини-виконавця, до її за-гальної та спеціальної освіти. Вона незмірно
підвищується, коли йдеться про людей, які управляють іншими людьми. Управлінська
праця своєрідна і надзвичайно складна; вона пов'язана з прийнят-тям рішень,
які потребують знання не тільки техніки і технології, а й економіки, психології,
менеджменту, маркетингу. Управлінець - це керівник високої компетенції
та культури.
Перебудова економіки, перехід від адміністративних до еконо-мічних методів
управління передбачають істотне підвищення ква-ліфікації управлінського
персоналу/ Чиновників адміністративної системи повинні замінити енергійні
люди, які компетентні самостій-но приймати рішення і нести за них відповідальність.
Наприклад, у Китаї при переході до нової системи господарювання близько
40 відсотків управлінців були звільнені або самі залишили свої пос-ти,
оскільки не відповідали підвищеним вимогам. Проте така ре-форма проводилась
розсудливо, поступово, порайонне, з улашту-ванням звільнених, в тому числі
через перепідготовку.
У нашій країні гостро стоїть проблема економічної підготовки кадрів. Майже
половина керівників і спеціалістів чітко не розумі-ють суті ринкових методів
господарювання. Кожний другий інже-нерно-технічний працівник не володіє
необхідним обсягом еконо-мічних знань. Особливо негативно позначилася
багатолітня ізоля-ція нашої економічної освіти від світової у таких напрямах,
як ме-неджмент, маркетинг, основи, бізнесу, пов'язаних з оволодінням законами
ринку.
Водночас слід подолати відставання в реалізації досягнень нау-ки і техніки.
Науково-технічний прогрес як фундаментальний за-кономірний процес дає
змогу суттєво розширити виробничі мож-ливості працівників, збільшуючи
плідність їх зусиль. У сучасних умовах вона є могутнім фактором розвитку
продуктивної сили праці.
§ 3. Гуманізація виробництва і мотивація праці
Зростання продуктивності праці й ефективності виробництва дає змогу істотно
змінювати умови праці та життя людей. Проте й те-пер залишається багато
проблем, особливо екологічних. Все це ви-магає цілеспрямованої діяльності
суспільства щодо створення ма-теріально-технічних, організаційно-економічних
і соціальних умов для ефективної та творчої праці людини. В цьому і полягає
процес гуманізації виробництва. З розвитком суспільства постійно зрос-тають
і потреби самих виробників щодо освіти і культури, рівня життя, умов праці.
Отже, гуманізація виробництва - це не тільки результат НТР, а й необхідна
передумова реалізації її досягнень та дальшого розвитку.
Сучасне суспільство відчуває органічну потребу в істинній і все-бічній
гуманізації виробництва та праці. В розвинутих, країнах ба-гато зроблено
для поліпшення умов праці, розвитку як загальної, так і професійної освіти,
охорони здоров'я, фізичної культури і спорту, забезпечення людей житлом,
побутовими послугами тощо.
Лише відмова від залишкового принципу фінансування соціаль-ної сфери,
й" пріоритетний розвиток можуть забезпечити перехід до нового стану
суспільства, орієнтованого на гуманістичні цінності.
Гуманізація виробництва - це складна багаторівнева проблема. Її розв'язання
передбачає використання матеріально-технічних, організаційно-економічних
і соціально-економічних факторів. Ба-зовою є зміна змісту та умов праці,
яка безпосередньо пов'язана з удосконаленням техніки і технології виробництва.
Наприклад, в Україні сьогодні поряд з високомеханізованим і автоматизованим
виробництвом, у якому зайняті висококваліфіковані робітники і створені
відповідні для їх діяльності умови, ще багато важкої фі-зичної праці,
яку виконують мало- або некваліфіковані робітники. Так, у промисловості
важку ручну працю виконують 1/3 зайнятих, а в будівництві та сільському
господарстві - 2/3. Ця малопродук-тивна, виснажлива, непрестижна праця
не може дати людині мо-рального задоволення. Щоб залучити робочу силу
для її виконан-ня, потрібно вводити оплату її за завищеними розцінками,
а також скорочений робочий день, безплатне харчування, додаткові відпус-тки
та ін. Для усунення важкої ручної праці слід механізувати та автоматизувати
виробничі процеси. Проте є такі машини, які нібито звільняють людину від
ручної праці, однак створюють для неї настільки важкі та .складні умови,
що їх соціальна роль зводиться нанівець. Такі машини не відповідають або
санітарно-гігієнічним, або технічним вимогам безпеки, що є причиною виробничого
трав-матизму і професійних захворювань. Необхідно повністю відмови-тися
від випуску устаткування, яке створює несприятливі для лю-дини умови праці.
Проблема узгодження матеріально-речового й особистого фак-торів у сучасних
умовах набула гострого характеру. Нові машини і механізми часто висувають
надмірні вимоги до людини, до її мож-ливостй і здібностей. Разом з тим
зростають і вимоги людей до знарядь і умов праці. Отже, необхідно узгоджувати
вимоги людини до техніки та її функціонування і вимоги техніки до людини.
Проте за будь-яких обставин техніка повинна служити людині, створюва-ти
всі умови для полегшення її праці і розвитку здібностей. Досвід показує,
що комплексне додержання правил експлуатації машин та устаткування підвищує
ефективність їх функціонування на 20 від-сотків, скорочує строки професійної
підготовки спеціалістів на 20- 30 відсотків і в 2-3 рази зменшує кількість
нещасних випадків, аварій і катастроф.
Виникнення нових науково-технічних систем створює проблему безпеки функціонування
їх. Високу потенційну загрозу становлять такі сучасні промислові об'єкти,
як великі гідротехнічні споруди, могутні енергокомплекси, насамперед атомні
електростанції, хімічні комбінати, ракетно-космічна техніка. Підвищує
небезпеку концен-трація транспортних комунікацій на землі, воді та в повітрі
тощо.
Ефективними при створенні систем безпеки є узагальнення та аналіз досвіду
експлуатації різних технічних об'єктів не тільки на галузевому, а й на
міжгалузевому рівні, а також математичне моде-лювання.
Велике значення має вивчення світового досвіду впровадження техніки безпеки.
Не одне десятиріччя існує Міжнародна асоціація суспільної безпеки при
Міжнародній організації праці. Вона регу-лярно проводить симпозіуми і
конференції, активно вивчає та обго-ворює сучасні проблеми безпеки на
виробництві, щоб запобігти не-щасним випадкам та професійним захворюванням,
поширює інфор-мацію з техніки безпеки у різних галузях виробництва. Участь
Ук-раїни в цій організації дає можливість використовувати набутий міжнародний
досвід.
Здатність людини до праці становить частину її особистості. Поряд з економічною
людині притаманна й духовна життєдіяльність. Тому на розвиток людини впливає
не лише вдосконалення техніки і техноло-гії, хоч останнє і є визначальним
фактором, завдяки якому посилюється процес інтелектуалізації праці. Разом
з тим зростає освіченість насе-
лення, поліпшуються соціальні умови життя, розвивається сфера куль-тури.
Розвинуті країни досягли помітних успіхів у перетворенні най-маного працівника
на партнера-підприємця, підвищенні заінтересо-ваності робітника у розвитку
та вдосконаленні виробництва. Завдя-ки матеріальному стимулюванню робітники
.беруть участь у вдоско-наленні техніки і технології, організації праці
тощо. Так, спочатку в Японії, а потім у США та інших розвинутих країнах
набули поширення гуртки поліпшення якості продукції, у яких люди реалізують
свої творчі здібності, а власники фірм матеріально заохочують їх до цього,
що приводить до зростання доходу як власників, так і працівників.
З метою вдосконалення виробництва, досягнення найвищих його результатів
на фірмах створюються групи ризику - тимчасові на-укові колективи, які
об'єднують талановитих, ініціативних інженерів і науковців, розробляють
перспективні науково-технічні ідеї та мате-ріалізують їх у нових виробах.
Такі колективи успішно розв'язують актуальні проблеми сучасного науково-технічного
прогресу. Ство-рюються і спеціальні фірми ризику - венчурні, які розробляють
нові напрями розвитку виробництва.
Розвиток творчості мас, діяльність раціоналізаторів і винахідни-ків відіграють
дедалі зростаючу роль. Проте в нашій країні нова-торський потенціал використовується
недостатньо. Лише 1/3 вина-ходів застосовується у народному господарстві.
Незначною є частка впровадження високоефективних винаходів.
Сьогодні екологічний аспект проблеми гуманізації умов праці і життя людини
має велике значення. Забруднення повітря, води та землі негативно позначається
на здоров'ї людини, викликає хворо-би, знижує працездатність, скорочує
тривалість життя. Зміна еко-логічного становища людини - це глобальна,
міжнародна проблема.
В окремих місцях планети склалося кризове екологічне стано-вище. На території
колишнього CРСР це регіони Аральського, Чор-ного, Азовського, Каспійського
морів, території, які постраждали від аварії на Чорнобильській АЕС, та
ін.
Докорінна зміна екологічного становища вимагає розробки еко-логічного
законодавства, широкого впровадження безвідходної та ресурсозберігаючої
технології. У розвинутих країнах застосування технологій, при яких відходи
одного виду виробництва є сирови-ною для іншого, дає значну економію.
Поряд з передовою технологією важливу роль в оздоровленні навколишнього
середовища відіграють економічні санкції проти тих, хто його забруднює,
система оподаткування, яка гарантує віднов-лення природи.
Підвищується статус державної екологічної експертизи, пози-тивний висновок
якої щодо проекту будь-якого великого промис-лового об'єкта повинен передувати
його зведенню.
На екологічне становище значною мірою впливає функціонування об'єктів
енергетики. Наприклад, при спалюванні вугілля, нафти, газу в атмосферу
щорічно викидається близько 20 млрд т вуглекислого газу, вміст якого в
атмосфері сьогодні на 15-20 відсотків переви-щує рівень 40-х років. Це
негативно позначається на тепловому ба-лансі Землі, призводить до створення
"парникового ефекту". В усьому світі ведеться робота щодо удосконалення
енергетики, пошук но-вих, нетрадиційних, екологічно безпечних джерел енергії
(сонячної, вітрової тощо).
Мотиваційний механізм праці включає насамперед такі загаль-нолюдські,
загальноекономічні елементи, як потреби та інтереси лю-дини, адже заради
їх задоволення людина виробляє різні блага. Сти-мули до праці можуть бути
матеріальними і моральними, духовними. Серед перших - заробітна плата,
премії, різні винагороди; серед других - найрізноманітніші форми морального
заохочення.
Поряд з цими двома групами стимулів існує ще одна, яка пов'яза-на з самою
трудовою діяльністю. Це умови праці, її зміст, престиж-ність, вільний
час. Соціологічні дослідження показують, що при досить високому рівні
матеріального забезпечення фактори твор-чого характеру праці та вільного
часу відіграють вирішальну роль у виборі професії.
Кожній економічній системі властивий свій мотиваційний ме-ханізм праці,
який поряд із загальнолюдськими містить й специ-фічні елементи.
Гуманізація виробництва ускладнює мотивацію праці, а отже, і методи її
стимулювання. Для багатьох працівників визначальну роль відіграють матеріальні
стимули. Проте останнім часом збільшується частка працівників, які віддають
перевагу не високій заробітній платі, а творчому процесу. Всезростаючу
роль у мотивації праці відіграє скорочення робочого часу та збільшення
вільного. Соціологічні дос-лідження, проведені у країнах ЄЕС, виявили,
що 51 відсоток самоді-яльного населення віддали перевагу скороченню робочого
часу, а 42 відсотки - зростанню заробітної плати. У Німеччині від 1/3
до половини найманих робітників згодні на скорочення робочого часу, яке
супроводжувалося б зменшенням заробітної плати.
Отже, співвідношення мотивів праці та відповідних їм стимулів визначається
рівнем розвитку продуктивних сил, доходів населен-ня. Проте безперечним
є те, що із забезпеченням високого рівня життя серед мотивів всезростаючу
роль відіграє скорочення робо-чого і збільшення вільного часу.
Англійські соціологи встановили, що, коли середній добре навче-ний робітник
працює .без додаткових стимулів, обсяг виробництва становить 50-70 відсотків
обсягу, який досягається за умов його стимулювання. Підрив системи стимулів
у колишньому СРСР, по-
ширення зрівнялівки призвели до того, що в середині 80-х років повною
мірою працювало лише 1/3 зайнятих у народному госпо-дарстві. Тоді ж ленінградські
соціологи провели аналіз, який пока-зав, що при оплаті за працею 60 відсотків
робітників були готові збільшити продуктивність праці на 10-15, 20 відсотків
робітників - на 30, а 10 - на 50 відсотків.
Сьогодні важливе значення має ступінь задоволення людей пра-цею. Досягнення
науково-технічного прогресу зумовили чимало нового у мотивації праці людей.
Наприклад, зростає роль факторів, які забезпечують дальше розгортання
творчих здібностей людини, нове ставлення її до праці не тільки як до
необхідності, а й як до потреби, до форми самовиявлення. Природі сучасного
виробни-цтва внутрішньо властивий колективізм, який відкриває можли-вості
для розвитку таких методів стимулювання праці, які б підно-сили людину
і всебічно активізували її діяльність.
Великої шкоди механізму стимулювання праці завдав тотальний державний
патерналізм, який, наприклад, мав місце в колишньому СРСР. За цих умов
людина не могла проявляти ініціативу, підприєм-ливість, оскільки такі
питання, як, де працювати, скільки заробляти, які виконувати роботи та
багато інших, за неї вирішувала держава.
Історичний досвід переконав, що обмеження можливостей лю-дини у розвитку
її активності, зниження її відповідальності за якість власного добробуту
неминуче обертаються значними втратами для суспільства, зменшують національне
багатство. Шлях до економіч-ної свободи людини пролягає через подолання
її відчуженості від засобів та результатів виробництва. Підприємництво
і винахідли-вість - найбільш яскравий приклад творчої активності людини,
мотивів її життєдіяльності. Табу на підприємницьку діяльність, на-кладене
командно-адміністративною системою, було найбільшим гальмом економічного
прогресу.
Світова практика виробила ефективну ринково-господарську систему, яка
передбачає поєднання великих, середніх та дрібних підприємств, різноманітність
та багаторівневість суб'єктів власності, які виступають у суспільстві
у вигляді соціальних прошарків. Функ-ціонування державних, колективних,
приватних та змішаних форм власності відкриває широкий вибір видів виробничої
діяльності, що дає змогу стимулювати прагнення працівників до підвищення
ефек-тивності виробництва.
|