РОЗДІЛ
3. МЕНЕДЖЕР У СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНІЙ СИСТЕМІ
3.1. Менеджер і його роль в організації
3.2. Модель сучасного менеджера
3.3. Соціальна відповідальність та етика менеджера
Навчальна мета
Прочитавши цей розділ, ви:
– з’ясуєте, хто такий менеджер, підприємець, бізнесмен і яка відмінність
між ними;
– зрозумієте, які основні професійні вимоги до менеджерів у сучасних умовах;
– дізнаєтесь, що таке соціальна відповідальність менеджера;
– зрозумієте, який вплив мають етичні нормативи на етику менеджера.
Основні терміни й поняття: менеджер, підприємець, бізнесмен, соціальна
відповідальність, етичні нормативи менеджменту.
3.1. Менеджер і його роль в організації
Менеджер – це людина, яка обов’язково займає постійну посаду і має підлеглих,
діяльність та зусилля яких координує і об’єднує для досягнення ефективної
праці, приймаючи стратегічно точні управлінські рішення в найскладніших
ситуаціях.
Іншими словами, менеджер – це людина,
яка направляє роботу інших і несе особисту відповідальність за її результати.
Ефективний менеджер ураховує у своїй роботі ситуаційні відмінності та
діє з випередженням, тобто передбачає майбутнє і готується до нього, а
не реагує заднім числом.
Бізнесмен – це людина, яка володіє капіталом, що знаходиться в обороті
та приносить прибуток. Він не займає ніякої посади в організації, але
володіє її акціями або часткою у статутному фонді.
Підприємець – це людина, яка бере на себе ризик, пов’язаний з організацією
нового підприємства, нової продукції, нового виду послуг, пропонованих
суспільству. Він може займати певні посади у малій організації та володіти
невеликою часткою її акцій або статутного фонду.
Таблиця 1
Порівняльна характеристика діяльності менеджера, підприємця та бізнесмена
3.2. Модель сучасного менеджера
У цивілізованому світі загально визнано – чим вищий рівень підготовки
менеджера, тим ефективніше працює виробництво.
Вимоги до менеджера сформулював у свій час французський підприємець А.
Файоль (1841 – 1925). На його думку, менеджери повинні мати міцне здоров’я
і фізичне завзяття, наполегливість, енергічність, розум і інтелектуальні
здібності, відповідальність і мужність у прийнятті рішень, відчуття патріотизму
тощо.
У сучасних умовах виробництва з кожним роком зменшується кількість рядових
працівників і збільшується кількість менеджерів, тому до останніх вимоги
зростають, так як менеджери стають основним фактором управління бізнесом.
Основні професійні вимоги до менеджерів: концептуальність, оперативність,
аналітичність, комунікабельність, комунікативність, освіченість тощо.
Концептуальність – це здатність менеджера уявляти діяльність організації
в цілому та адаптувати її до умов, які змінюються навичками стратегічного
планування та вміння масштабно мислити.
Оперативність – це уміння менеджера швидко вибирати найоптимальніший варіант
із кількох альтернатив.
Рис. 7. Основні професійні вимоги до менеджерів
Аналітичність – це вміння ефективно застосовувати наукові методи аналізу,
діагностувати проблему та визначати альтернативне рішення.
Комунікабельність – це здатність працювати з людьми, будувати свої стосунки
у спілкуванні як всередині організації, так і за її межами.
Комунікативність – це вміння передавати свої ідеї та розробки як усно,
так і письмово.
Освіченість – це певний рівень економічних, психологічних, технологічних,
технічних та інших знань.
3.3. Соціальна відповідальність та етика менеджера
Соціальна відповідальність – це рівень добровільного відгуку керівника
на соціальні потреби підлеглих.
В економічній літературі зустрічаються різні погляди або аргументи як
«за», так і «проти» соціальної відповідальності.
«За» соціальну відповідальність аргументують тим, що, по-перше, у довгостроковій
перспективі настануть сприятливі для бізнесу умови, по-друге, – зміни
потреб у широкої публіки. По-третє, моральне зобов’язання вести себе соціально
відповідально.
«Проти» соціальної відповідальності аргументують тим, що, по-перше, порушується
принцип максимальності прибутку. По-друге, широкій публіці про це невідомо.
По-третє, витрати на соціальну захопленість призводять до зростання цін
на товари. По-четверте, недостатнє вміння вирішувати соціальні проблеми
державними службовцями.
Етика – це сукупність принципів, які визначають правильну та неправильну
поведінку особи.
До основних факторів, які впливають на етику менеджера, належать: етичні
нормативи, комітети з етики, спеціальні ревізії, навчання етичній поведінці.
Етичні нормативи – це система правил етики, яких, на думку організації,
повинні дотримуватися її працівники.
Комітети з етики – це постійні організації в організаціях, які створюють
для оцінки щоденної поведінки працівників організації.
Спеціальні ревізії – це тимчасові групи в організації, які створюють для
оцінки поведінки працівників за певний проміжок часу.
Навчання етичній поведінці – це спеціальне навчання етичності поведінки
працівників організації.
Рис. 8. Основні фактори впливу на етику менеджера
Тести до розділу 3
1. Менеджер – це:
а) особа, яка здійснює управління на економічному рівні;
б) підприємець, який володіє контрольним пакетом акцій;
в) особа, яка володіє грошовими ресурсами організації, розподіляє їх,
витрачає на покриття збитків, сплату податків та ін. платежів;
г) особа, яка не займає ніякої посади в організації, але володіє певною
долею в статуному фонді тієї чи іншої орагнізації;
д) особа або людина, яка обов’язково займає постійну посаду та має підлеглих.
2. Підприємець – це:
а) людина, яка не займає ніякої посади в організації;
б) людина, яка бере на себе ризик;
в) людина, яка займає посаду не у своїй організації;
г) правильної відповіді немає.
3. Бізнесмен – це:
а) особа, яка бере на себе ризик, пов’язаний з організацією нової продукції,
нового виду послуг, ідей, проектів і пропонує їх суспільству;
б) людина, яка гарно володіє іноземною мовою і бездоганно вирішує будь-яку
економічну проблему на рівні підприємства;
в) особа, яка не займає ніякої посади в організації, але володіє певної
долею (акціями) у статутному фонді тієї чи іншої організації;
г) ділова людина, яка володіє контрольним пакетом акцій;
д) особа, яка обов’язково займає посаду в організації.
4. Які основні професійні вимоги до менеджерів (2 відповіді)?
а) соціальність, економічність;
б) оперативність, аналітичність, освіченість, концептуальність;
в) конфліктність, аналітичність;
г) комунікабельність, комунікативність, знання маркетингу;
д) освіченість, знання філософії, конфліктність.
5. У чому найбільш яскраво виявляється психологічний аспект діяльності
менеджера (2 відповіді)?
а) у процесі особистих контактів з підлеглими;
б) у процесі конфлікту;
в) у грубому контролі роботи підлеглих;
г) у процесі мотивації та стимулювання;
д) правильної відповіді немає;
е) усі відповіді правильні.
6. Соціальна відповідальність – це:
а) рівень добровільного відгуку на соціальні потреби підлеглих тільки
в невиробничій сфері;
б) рівень принципового відгуку на соціальні потреби підлеглих;
в) рівень добровільного відгуку на соціальні потреби підлеглих;
г) витрати на соціальну захоплевість;
д) рівень принципового відгуку в економічній сфері на різні види потреб.
7. Що належить до факторів росту етики менеджера (2 відповіді)?
а) розробка економічних планів;
б) навчання соціальній поведінці;
в) розробка економічно-соціальних проектів;
г) розробка етичних нормативів;
д) створення комітетів з етики;
е) створення фондів;
є) правильної відповіді немає.
8. Етика – це:
а) уміння керувати підлеглими на вищому рівні;
б) сукупність законів, закріплених Верховною Радою України;
в) сукупність принципів, які визначають правильну або неправильну поведінку
людини;
г) сукупність нормативів, які закріплені Міністерстом України;
д) правильної відповіді немає.
Кросворд до розділу 3
По горизонталі: 2. Здатність менеджера працювати з людьми. 5. Уміння менеджера
викласти свою думку як усно, так і письмово. 6. Особа, що ризикує при
організації виробництва нового товару. 8. Рівень різних знань. 9. Здатність
менеджера уявляти діяльність фірми в цілому.
По вертикалі: 1. Уміння менеджера діагностувати проблему. 3. Сфера відповідальності
менеджера. 4. Особа, яка займає постійну посаду і не має частки в статутному
фонді організації. 7. Людина, яка має надвелику долю в статутному фонді
організації. 10. Уміння менеджера швидко приймати ефективні рішення.
Ситуації до розділу 3
Ситуація 1. Менеджер – це людина, яка обов’язково займає постійну посаду
та має підлеглих. Скільки повинно бути підлеглих у менеджера?
Ситуація 2. Бізнесмен – це людина, яка володіє капіталом. Яким повинен
бути розмір його капіталу?
Ситуація 3. Підприємець – це людина, яка бере на себе ризик. Чим ризикує
підприємець?
Ситуація 4. Вимоги до менеджера як до людини сформулював у свій ще час
французський підприємець А. Файоль. Що за вимоги ставив А. Файоль?
Ситуація 5. У сучасних умовах виробництва з кожним роком зменшується кількість
рядових працівників і збільшується кількість менеджерів, тому до останніх
вимоги зростають. Які це професійні вимоги?
Ситуація 6. Соціальна відповідальність – це рівень добровільного відгуку
керівника на соціальні потреби підлеглих. Які можуть бути соціальні потреби
у підлеглих?
Ситуація 7. В економічній літературі зустрічаються різні погляди або аргументи
як «за», так і «проти» соціальної відповідальності. Що це за аргументи?
Ситуація 8. До основних факторів, які впливають на етику менеджера, належать:
етичні нормативи, комітети з етики, спеціальні ревізії, навчання етичній
поведінці. У чому основна сутність цих факторів?
Питання до розділу 3
1. Хто є менеджером, підприємцем і бізнесменом? Яка відмінність між ними?
2. Які основні професійні вимоги до менеджерів у сучасних умовах?
3. Що таке соціальна відповідальність і яка різниця між аргументами “за”
і “проти” неї ?
4. Які фактори впливають позитивно на етику менеджера?
Література до розділу 3
1. Виханский О.С., Наумов А.И. Менеджмент: Учебник. – 3-е изд.– М.: Гардарики,
1999. – 528 с.
2. Завадський Й.С. Менеджмент: «Management».– 2-е.вид. – К.: Українсько-фінський
інститут менеджменту і бізнесу, 1998. – Т. 1. – 542 с.
3. Вудкок М., Френсис Д. Раскрепощенный менеджер: Для руководителя-практика
/ А.Б. Берников, А.Ф. Ковалев: Пер. с англ. – М.: Дело АТД, 1994.– 319
с.
4. Кабушкин Н.И. Основы менеджмента: Учеб. пособие. – 2-е изд., испр.
и доп. – М.: ТОО «Остожье», 1999. – 336 с.
5. Казанцев А.К., Подлесных В.И., Серова Л.С. Практический менеджмент:
В деловых играх, хозяйственных ситуациях, задачах и тестах: Учебное пособие.
– М.: ИНФРА-М, 1998. – 367 с.
6. Карнеги Д. Как завоевать друзей и оказывать влияние на людей. – Челябинск,
1990. – 240 с.
7. Кредісов А.І., Панченко С.Г., Кредісов В.А. Менеджмент для керівників.
– К.: Т-во «Знання», КОО, 1999. – 556 с.
8. Кукура С.П., Мерзляков И.П. Менеджмент: подготовка управленческих кадров.
– М.: ОАО «Издательство «Экономика», 1998. – 205 с.
9. Мескон М.Х., Альберт М., Хедоури Ф. Основы менеджмента: Пер. с англ.
– М.: «Дело» ЛТД, 1994. – 702 с.
10. Моисеенко В.В. О некоторых требованиях к управленческим работникам
и взаимодействии регламентированной и неформальной организационных систем.
– К.: ИК, 1986. – 15 с.
11. Третьяк В.И., Платонов С.В. Менеджеру о менеджменте. – К.: УФИМБ,
1995. – 96 с.
|