ТЕМА 8. Комунікації.
План лекції
1. Процес комунікації.
2. Міжособові і організаційні комунікації.
3. Управління комунікаційними процесами.
1. Процес комунікації
У вузькому розумінні комунікації – це процес обміну інформацією (фактами,
ідеями, поглядами, емоціями тощо) між двома або більше особами. Проте
сам факт обміну інформацією ще не свідчить про комунікацію, оскільки інформація,
що передається, може бути незрозуміла для того, хто її отримує.
В теорії управління під комунікацією розуміють процес обміну інформацією
між двома або більше особами, який забезпечує їх взаєморозуміння.
Для здійснення процесу комунікації необхідні, принаймні, 4 умови:
1) наявність щонайменше двох осіб: відправника – особи, яка генерує інформацію,
що призначена для передавання; одержувача – особи, для якої призначена
інформація, що передається;
2) наявність повідомлення, тобто закодованої за допомогою будь-яких символів
інфомації, призначеної для передавання;
3) наявність канала комунікації, тобто засоба за допомогою якого передається
інформація;
4) наявність зворотнього зв’язку, тобто процесу передавання повідомлення
у зворотньому напрямку: від одержувача до відправника. Таке повідомлення
містить інформацію про ступінь сприйняття і зрозумілості отриманого ним
повідомлення.
В процесі комунікації, модель якого наведена на рис.8.1., виділяють такі
етапи:
1) формування концепції обміну інформацією;
2) кодування та вибір каналу;
3) передавання повідомлення через канал;
4) декодування;
Рис.8.1. Модель процесу комунікації
5) усвідомлення змісту ідеї відправника;
6) зворотній зв’язок.
Розглянемо детальніше зміст кожного з етапів процесу комунікації.
1. Процес комунікації починається з формулювання концепції обміну інформацією.
На цьому етапі відправник вирішує, що конкретно, яку саме інформацію він
бажає зробити предметом комунікації. При цьому відправник має:
а) чітко уявляти собі мету такої комунікації (навіщо вона здійснюється
і чого він намагається у кінцевому результаті досягти);
б) чітко усвідомлювати відповідність концепції комунікації конкретній
ситуації (чи доречний за теперішньої ситуації обмін даною інформацією
з іншою конкретною особою).
2. Кодування – це процес трансформації (перетворення) концепції комунікації
у повідомлення за допомогою слів, інтонацій голосу, рисунків, жестів,
виразів обличчя тощо. Повідомлення є реальним фізичним продуктом процесу
кодування інформації.
Результативність кодування залежить від:
– здібностей (хисту) відправника відповідним чином кодувати інформацію,
що призначена для обміну;
– ставлення відправника щодо інформації, яка кодується;
– ступеня обізнаності (глибини знань) відправника про інформацію, що кодується;
– соціокультурного середовища, в якому знаходиться відправник.
На цьому ж етапі вибирається канал для передавання повідомлення.
Канал комунікації – це засіб, за допомогою якого передається інформація.
На вибір каналу комунікації впливають такі фактори:
– тип символів, що використовуються для кодування інформації;
– характер повідомлення, що передається;
– вагомість і привабливість даного каналу для одержувача повідомлення;
– конкретні переваги або недоліки того чи іншого типу каналу.
Для підвищення результативності комунікації рекомендується використовувати
два або більше каналів для передавання одного і того самого повідомлення.
3. Передавання повідомлення по каналу являє собою фізичну доставку повідомлення
від відправника до одержувача. На цьому етапі суттєвим є вплив перешкод
("шумів"). Перешкоди – це все те, що спотворює (викривлює) сутність
або зміст повідомлення. Вони практично завжди супроводжують комунікації.
Діяльність менеджера по управлінню комунікаціями багато у чому пов’язана
із з’ясуванням причин шумів і послабленням їх впливу на комунікацію.
4. Декодування означає перекладання отриманого повідомлення у форму, зрозумілу
для отримувача. Коли символи, обрані відправником, мають одне і те саме
значення для отримувача повідомлення, останній зрозуміє (усвідомить),
що мав на увазі відправник. Проте на практиці така ситуація складається
далеко не завжди. Частіше одержувач тлумачить сутність та зміст повідомлення
інакше ніж його розумів відправник. До того ж слід враховувати вплив на
процес передавання повідомлення різних перешкод (шумів). Все це зрешто
вимагає здійснення п’ятого етапу процесу комунікації.
5. Заключний етап комунікації – це зворотній зв’язок. Його можна розглядати
як процес, в якому відправник і одержувач міняються місцями. В процесі
зворотнього зв’язку отримувач повідомлює відправнику про те, як він зрозумів
зміст повідомлення. При цьому одержувач:
– кодує інформацію про те, як він сприйняв і зрозумів повідомлення;
– обирає відповідний канал комунікації;
– передає це повідомлення відправнику.
Відпрвник, в свою чергу:
– декодує це повідомлення;
– порівнює інформацію відправника з оригінальною концепцією комунікації
і визначає ступінь їх взаєморозуміння.
Безумовно, наявність зворотнього зв’язку збільшує тривалість комунікації,
ускладнює процес, але підвищує його ефективність, забезпечує впевненість
у правильності інтерпретації концепції комунікації.
2. Міжособові
і організаційні комунікації
Люди постійно обмінюються інформацією незалежно від того, чи знаходяться
вони в організації, чи ні. Тому
в загальному випадку процес комунікації стосується взаємодії поміж людьми
взагалі. Для характеристики процесов комунікації між двома або більше
особами застосовують термін “міжособові комунікації”.
Усередені організації її співробітники грають певні ролі, діють в умовах
ієрархії влади. Все це зрештою вносить суттєві зміни в характер комунікації,
ускладнює їх. Тому для позначення процесів комунікації в межах організації
використовують поняття “організаційні комунікації”.
Виділяють такі основні методи міжособових комунікацій:
1) усна комунікація;
2) письмова комунікація;
3) невербальна комунікація.
Усна комунікація – найпоширений метод обміну інформацією між людьми. До
популярних форм усної комунікації відносяться:
- промови;
- групові дискусії;
- розмови по телефону;
- розповсюдження чуток тощо.
Перевагами усної комунікації є:
1) швидкість обміну інформацією;
2) гарний зворотній зв`язок завдяки безпосередньому контакту (можливість
поставити запитання, уточнити повідомлення, виявити згоду чи незгоду тощо);
3) простота здійснення комунікації.
До недоліків усної комунікації слід віднести:
1) використання для повідомлення недостатньо точних, неадекватних, не
підходящих слів;
2) можливість пропустити у повідомлені суттєві деталі;
3) велика ймовірність забування почутої слухачем інформації;
4) викривлення повідомлення при його передаванні другой, третій і т.і.
особі.
Письмова комунікація також широко використовується на практиці. Формами
письмової комунікації виступають: накази; розпорядження, листи, звіти
і багато інших засобів комунікації, які використовують письмові символи.
Переваги письмової комунікації:
1) письмова інформація є незмінною впродовж тривалого часу,є такою що
може зберігатися;
2) письмова інформація є відчутною (на дотик), помітною;
3) письмова інформація піддається перевірці;
4) письмова інформація , як правило, ретельно сформульована, глибоко обміркована,
є логічною і точною.
Письмові комунікації використовують перш за все у випадках, коли потрібно
щонайточніше передати зміст складної та об`ємної інформації.
Невербальна комунікація – це такий обмін інформацією, який здійснюється
без використання слів (натомість застосовуються різні символи). Функціями
невербальної комунікації є: доповнення і заміна мови; відображення емоційного
стану партнерів по комунікаційному процесу.
Класифікація невербальних засобів комунікації представлена в табл.8.1.
Таблиця 8.1.
Класифікація невербальних засобів комунікації
Основні системи невербальних засобів комунікації
|
Елементи системи
|
1. Рухи частин тіла (“мова
тіла”)
|
Жести, міміка, вираз обличчя,
посмішки, доторкання, пози
|
2. Мова
|
Інтонації голосу, його
діапазон, прискорення або сповільнення мовлення
|
3. Простір
|
Просторові форми організації
спілкування: наближеність до співробітника, розстановка меблів,
розміри і місцезнаходження офісу фірми тощо
|
4. Час
|
Завчасний прихід, точний
початок комунікації, запізнення
|
5. Рух очей
|
Погляди, частота поглядів,
їх тривалість, зміна статики та динаміки, уникнення погляду
|
В залежності від статусу комунікації (санкціоновані,
чи несанкціоновані вищим керівництвом) розрізняють формальні та неформальні
комунікації.
Формальні комунікації є наслідком ієрархії влади в організації, відповідають
прямому ланцюгу команд і є частиною комунікацій, необхідних для виконання
певної роботи в організації.
Неформальні комунікації виникають спонтанно, несанкціоновано менеджментом.
Вони підтримують формальні комунікації, заповнюють розриви, що існують
у формальних комунікаціях і переслідують такі цілі:
– надають можливість робітникам організації задовольнити потреби в соціальній
взаємодії;
– здатні попрощити результати діяльності організації, створюючи альтернативні,
часто більш швидкі та ефективні проти формальних, канали обміну інформацією.
За характером спрямованості розрізняють такі типи організаційних комунікацій:
- міжрівневі комунікації;
- горизонтальні або бокові комунікації;
- діагональні комунікації.
В рамках міжрівневих комунікацій виділяють: нисхідні і висхідні.
Нисхідні комунікації – це передавання інформації з вищіх рівнів управління
на нижчі. Вони використовуються для спрямування, координації і оцінки
діяльності підлеглих. За допомогою нисхідних комунікацій підлеглим передається
інформація про поточні завдання, прореколмендовані процедури,прийняття
рішень тощо.
Висхідні комунікації – це передавання інформації з нижчих рівнів управління
на вищі. За допомогою таких комунікацій керівники отримують інформацію
про стан справ на нижчих рівнях управління, а саме: про поточні проблеми
робітників; про хід виконання поставлених задач; про те, що може сприяти
вдосконаленню діяльності організації тощо. Обмін інформацією по висхідній
здійснюється у формі звітів, пропозицій, пояснювальних записок тощо. Висхідні
комунікації мають тенденцію до більшого викревлення інформації проти нисхідних
.
Горизонтальні комунікації мають місце між членами однієї групи або співробітниками
рівного рангу. Вони необхідні для того, щоб прискорити і полегшити обмін
інформацією в організації, координувати і інтегрувати різні функції в
організації. Горизонтальні комунікації можуть бути як формальними, так
і неформальними.
Діагональні комунікації – це комунікації, які перехрещують функції і рівні
управління організації, проходять крізь них. Вони важливі в ситуаціях,
коли члени організації не можуть здійснювати ефективний обмін інформацією
по іншим каналам.
Вертикальні, горизонтальні та діагональні комунікації можуть мати різну
конфігурацію. Способи поєднання окремих елементів, з яких вони складаються,
конфігурацію цих елементів прийнято називати комунікаційними мережами.
В теорії управління виділені п`ять базових (первинних) типів комунікаційних
мереж:
1) ланцюгова мережа;
2) Y- мережа;
3) розкладена мережа;
4) кільцева мережа;
5) мережа повного взаємозв´язку (багатоканальна).
Вибір типу комунікаційної мережі залежить від цілей, які ставить перед
собою менеджер. На рис.8.2. охарактеризовані особливості відповідних типів
комунікаційних мереж залежно від необхідної швидкості передавання повідомлення,
необхідної точності повідомлення, ймовірності наявності лідера, морального
стану підлеглих.
Мережа неформальних комунікацій отримала назву “виноградної лози”. По
такій мережі розповсюджується неточна, неповна, не завжди перевірена інформація,
яку прийнято називати “чутками”. Чутки є невід’ємним елементом системи
комунікацій будь-якої організації. Інформація по мережі неформальних комунікацій
розповсюджується набагато швидше, ніж по каналам формального зв’язку.
Неформальні комунікаційні мережі мають практичний інтерес для менеджера,
оскільки через них розповсюджується інформація, яку підлеглі вважають:
а) важливою;
б) такою, що викликає стурбованість.
Знаючи зміст чуток, менеджер може вчасно виправити ситуацію, як через
канали формальних комунікацій, так і звикористанням неформальних комунікаційних
мереж.
Рис.8.2. Базові типи комунікаційних мереж і критерії їх ефективності
3. Управління комунікаційними процесами
Управління комунікаційними процесами в організації включає:
– пошук та визначення перешкод на шляху до ефективної комунікації;
– розробку і реалізацію способів усунення таких перешкод і підвищення
ефективності комунікаційних процесів.
Існує багато факторів, що перешкоджають здійсненню ефективної комунікації,
основними з яких є:
1. Фільтрація. Коли робітник говорить
те, що бажає почути його керівник – він фільтрує інформацію. Фільтрація
є функцією: а) конфлікту між сферами компетенції; б) конфлікту інтересів
і потреб відправника і одержувача повідомлення; в) висоти структури організації
(чим вище рівень управління, тим більше умов для фільтрації); г) отриманого
досвіду попередніх негативних комунікацій.
2. Вибіркове сприйняття. Одержувач краще сприймає ту інформвацію, яка
відповідає його потребам, мотивації, досвіду та іншим особистим характеристикам.
Ступінь зацікавленості в отримуваній інформації визначається його очікуваннями,
а, отже, і визначає характер декодування інформації.
3. Семантичні бар’єри. Однакові слова мають різне значення для різних
людей. Вік, освіта, культурне середовище – три найбільш важливих фактора,
які впливають на значення слів, що використовуються в процесі комунікаціїй.
До організації люди приходять з різних типів середовища. Горизонтальні
комунікації між спеціалістами одного профілю сприяють виникненню їх власного
жаргону або специфічної технічної мови, яка незрозуміла іншим. У великих
організаціях, які мають філіали в різних країнах, використовуються терміни,
специфічні для відповідного регіону. Все це врешті-решт призводить до
виникнення семантичних бар’єрів.
4. Поганий зворотній зв’язок.
5. Культурні відмінності (розбіжності) між відправником і одержувачем
інформації.
6. Інформаційні перевантаження. Вони виникають внаслідок неможливості
ефективно реагувати на всю інформацію, що отримується. Виникає потреба
відсіювати найменш важливу інформацію та залишати тільки найсутєвішу.
Для підвищення ефективності комунікацій менеджер має вирішувати дві проблеми:
– по-перше, йому необхідно удосконалювати свої повідомлення;
– по-друге, йому слід удосконалювати механізм розуміння того, що інші
намагаються передати йому в процесі комунікації.
Основними методами, що допомагають вирішувати такі проблеми, є:
1) регулювання інформаційних потоків (поділ проблем на такі, що вирішуються
менеджером, і такі, що можуть бути розв’язаними підлеглими);
2) удосконалення зворотнього зв’язку на основі:
- формулювання запитань до слухача в процесі повідомлення;
- повторення всього або частини повідомлення;
- застосування різних варіантів викладання однієї і тієї самої інформації;
3) використання емпатії. Емпатія – це спроможність поставити себе на місце
співбесідника, врахувати його почуття, ососбливості характеру тощо;
4) заохочення взаємної довіри;
5) спрощення мови повідомлення;
6) розвиток здібностей ефективно слухати (настанови "мистецтва ефективно
слухати" Кіта Девіса).
Стиль і стратегія міжособових комунікацій. Стиль міжособових комунікацій
– це манера поведінки однієї особи в процесі обміну інформацією з другою
особою. Ця манера залежить в основному від ступеня обізнаності (рівня
знань) як однієї, так другої сторони про інформацію, яка виступає предметом
обміну. Різні комбінації обізнаності/необізнаності відправника та одержувача
про інформацію для комунікації наведені у матриці, що носить назву “вікно
Джохарі” (див. рис.8.3.).
В матриці "Вікно Джохарі" ідентифіковані чотири поля, в кожному
з яких формується відповідний стиль міжособових комунікацій.
1. "Арена" (відкрита зона). В межах цього поля формуються умови
для щонайефективніших міжособових комунікацій. Як відправник, так і одержувач
повідомлення, достатньо обізнані про предмет комунікації, і тому спроможні
ефективно підтримувати процес обміну інформацією. У відкритій зоні
Рис.8.3. Модель матриці "вікно Джохарі"
утворюються сприятливі умови для взаєморозуміння. Чим більше за розмірами
поле "арени", тим ефективнішими будуть комунікації.
2. "Темна пляма" (сліпа зона). Одержувач достатньо обізнаний
про сутність повідомлення, яке він має отримати. Відправник, навпаки,
має невиразне уявлення про те, що він має повідомити, і, внаслідок цього,
опиняється у вкрай невигідному для нього становищу. Йому важко зрозуміти
поведінку і рішення, що приймаються одержувачем інформації. За такої ситуації
відправник намагається уникнути комунікацій і зруйнувати їх.
3. "Фасад" (секретна зона). Відправнику добре відома інформація,
яка стає предметом комунікації, чого не можна сказати про одержувача.
Пробема цього поля полягає у недостатній глибині (поверховості) комунікацій.
Це пов’язано з тим, що відправник:
а) може не передавати таку інформацію, яку він вважає потенційно шкідливою
для взаємовідносин з одержувачем;
б) побоюється, що інформація, яку він передаватиме в процесі комунікації,
можк зруйнувати його владу.
Внаслідок зазначених проблем сектретної зони виникає ситуація "фасаду",
тобто передається тільки така інформація, яка є вигідною для відправника.
"Фасад" зменшує поле "арени" і звужує можливості для
ефективної комунікації.
4. "Невідомість". Жодний з учасників комунікаційних процесів
не обізнаний про предмет комунікацій. В цьому випадку ефективність комунікації
є найменшою.
Для підвищення ефективності комунікації з позицій "Вікна Джохарі"
використовують дві стратегії:
1. "Стратегія експозиції" (стратегія розкриття). Збільшення
"поля арени" і відповідне зменшення "поля фасаду"
вимагає від відправника більшої відкритості і чесності у доведенні інформації.
Така стратегія називається експозицією тому, що відправник, передаючи
правдиву інформацію ніби-то розкриває (викриває) себе, залишає незахищеними
свої вразливі позиції.
2. "Стратегія зворотнього зв’язку". Поле "темної плями"
можна зменшити шляхом удосконалення зворотнього зв’язку. Але при цьому
необхідна:
– згода одержувача результативно слухати;
– згода відправника результативно (з більшою експозицією) викладати інформацію,
незрозумілу одержувачу.
Це означає, що:
1) налагодження зворотнього зв’язку залежить від активної кооперації між
відправником і отримувачем;
2) підвищення експозиції залежить від активної поведінки тільки відправника.
Практикою напрацьовано багато різних підходів до підвищення ефективності
комунікаційних процесів в організації. Один з найвідоміших – це підхід,
запропонований Американською асоціацією менеджменту, який називається
"10 настанов щодо ефективної комунікації".
1. Прояснюйте свої ідеї перед початком комунікації. Це означає системне
усвідомлення та аналіз питань, проблем та ідей, які є предметом комунікації.
Чим глибше ви обмірковуєте свої майбутні повідомлення, тим прозорішим
і чіткішим буде процес комунікації.
2. З’ясовуйте дійсну мету комунікації. Менеджеру треба чітко визначити,
чого він бажа досягти своїм повідомленням. Якщо така мета чітко ідентифікована,
тоді комунікації легко проектувати.
3. Приймайте до уваги сі елементи середовища комунікації, як фізичні,
так і людські. Запитання: що сказати; кому сказати; як сказати; коли сказати
завжди сприяють успіху комунікації. При цьому такі запитання слід пропускати
крізь "сито" фізичних умов комунікації, соціального клімату,
досвіду минулої комунікації, і адаптувати все це до сучасної ситуації
комунікації.
4. Намагайтеся отримати допомогу від інших в процесі комунікації. Консультації
з іншими людьми можуть бути корисним методом кращого розуміння важелів
управління комунікаціями. Більш того, той хто допомагає формулювати повідомлення,
як правило, є тією силою, яка активно підтримує комунікацію.
5. Слідкуйте за інтонаціями голосу в процесі передавання повідомлення
так само ретельно, як і за змістом повідомлення. На слухачів впливає не
тільки те, що сказано, але і як сказано. Гучність голосу, вираз обличчя,
вибір слів – все це впливає на реакцію слухача в процесі комунікації.
6. Передавайте якомога більше корисної інформації. Люди запам’ятовують
такі повідомлення, які є корисними для них. Менеджер має формулювати свої
повідомлення так, аби вони враховували інтереси та потреби як підлеглих,
так і організації.
7. Відслідковуйте процес комунікації. Менеджеру потрібно дбати про встановлення
гарного зворотнього зв’язку, знати чи є для підлеглих зрозумілим повідомлення,
що передається.
8. Підтверджуйте свої слова конкретними діями. Коли менеджер сам собі
суперечить, говорячи одне, а роблячи інше, він дискредитує свої власні
вказівки. Підлеглі завжди критично оцінюють поведінку менеджера і швидко
реагують на подібні ситуації.
9. Майте на увазі, що сучасні комунікації впливають на майбутнє. Більшість
комунікацій відбиває потреби поточної ситуації, але вони одночасно мають
бути спрямовані у майбутнє.
10. Намагайтеся бути гарними слухачами.
|