Тексты принадлежат их владельцам и размещены на сайте для ознакомления.
|
НАЦІОНАЛЬНИЙ РЕЖИМ [НАЦИОНАЛЬНЫЙ РЕЖИМ]-
Див. Режим національний.
НАЦІОНАЛЬНИЙ СУВЕРЕНІТЕТ [НАЦИОНАЛЬНЫЙ
СУВЕРЕНИТЕТ] - відповідно до міжнародного права національна держава має
право здійснювати повноваження на своїй території та бути єдиним повноваж-ним
представником держави з іншими дер-жавами. Національні держави мають закон-ну
монополію на фізичну силу як усередині країни, так і за кордоном. Кожна
людина або організація є законним резидентом кон-кретної держави і підпорядкована
її владі.
НАЦІОНАЛЬНІ БАНКИ [НАЦИОНАЛЬНЫЕ БАНКИ]
- великі комерційні банки США, яким федеральний уряд в особі контролера
грошового обігу видає чартер (санкціоноване право на проведення банківських
операцій).
НАЦІОНАЛЬНІ ВАЛЮТНІ СИСТЕМИ (НАЦИОНАЛЬНЫЕ
ВАЛЮТНЫЕ СИСТЕМЫ] - системи закріплені правовими нормами з випуску грошей
та організації грошового обігу в країні.
НАЦІОНАЛЬНІ ІНТЕРЕСИ (НАЦИОНАЛЬНЫЕ ИНТЕРЕСЫ]
- примноження матері-альних і культурно-духовних національних цінностей
у політиці певної держави, спря-моване наїї економічне зростання і розвиток.
НАЦІОНАЛЬНІ ІНТЕРЕСИ УКРАЇНИ [НАЦИОНАЛЬНЫЕ
ИНТЕРЕСЫ УКРАИНЫ] - розбудова державності, економічної демок-ратії, досягнення
економічної безпеки, рес-труктуризація економіки, системна ринко-ва трансформація,
інституціалізація (ство-рення ринкової інфраструктури та нової системи
управління) з метою стабілізації і розвитку економіки, росту національного
багатства і підвищення життєвого рівня. Широкий діапазон своїх інтересів
Україна реалізує на різних рівнях світогосподар-ських зв'язків. Так, на
рівні ООН та ц спеці-алізованих підрозділів вирішуються інтере-си, пов'язані
з визначенням та застосуван-ням досвіду соціально-економічних перет-ворень,
ринкової трансформації економіки і всього суспільства, отриманням кредитних
та фінансових ресурсів для вирішення проб-лем торговельного й платіжного
балансів, здійсненням необхідних інституційних та структурних змін, приватизації
власності, отриманням інвестицій і технологій, техніч-ної допомоги тощо.
Різноманітні інтереси, пов'язані з експортом та імпортом товарів, капіталу,
технологій, реалізуються на рівні регіональних інтеграційних об'єднань
та економічних угруповань, а також у системі міждержавних економічних
стосунків.
НАЦІОНАЛЬНІ МЕНШИНИ [НАЦИОНАЛЬНЫЕ МЕНШИНСТВА]
- окремі групи населення в державі, за своєю мовою і культурою відмінні
від корінної нації, бо утворилися в результаті відриву частини нації під
час змі-ни кордонів або міграції населення певної національності в іншу
державу і прагнуть до самобутнього існування як національної спільноти.
До 1917 р. у Російській імперії українців офіційно не вважали окремим
на-родом. і тому їм не було надано культурно-національних прав, навіть
обмежених. Зі створенням у 1918 р. Української держави визначилась досить
ліберальна політика щодо Н.лл. в Україні, які становили чверть її населення.
Ще у липні 1917 р. Українська Центральна Рада відводить 25% місць у ній
трьом головним Н.лл. - росіянам, євреям і полякам. Вони були представлені
також у Генеральному Секретаріаті, а згодом в усіх кабінетах міністрів
Української Народної Республіки; спершу існували віце-секретарі-ати для
окремих Н.лл.., а згодом було утворе-но міністерства російських, єврейських
і польських справ. Усі закони друкувалися як українською, так і мовами
названих Н.лі. Третій Універсал визнав повне право за Н.лл. на вільний
національний розвиток, аж до національної автономії. Це положення було
включено до Конституції УНР 1918 р. і на-віть частково реалізовано. Єврейські
й поль-ські Н.лі. встигли організувати свої авто-номні органи (національні
зібрання 1 секре-таріат) та культурно-освітні установи. Їх ставлення до
української політики було до-сить лояльне. Російська Н.м. за гетьман-ського
уряду виемансипувалася зі станови-ща меншини, а пізніше, за Директорії,
не співпрацювала з українським урядом взага-лі, за винятком одиниць. В
УРСР Н.м. вва-жалося неукраїнське населення. За перепи-сом 1926 р. в тодішніх
межах воно станови-ло 20 % всього населення. Найчисельніши-ми були: росіяни
- 9,2 %, євреї- 5,4, поля-ки-1,4, німці-1,4, румуни-0,9, греки- 0,4, болгари-0,3,
білоруси-0,3 %. Націо-нальності УРСР, які мали певну територію заселення
і становили значний кількісний склад, мали статус самоуправління. У перші
роки радянської влади провадилася політи-ка на підтримку Н.м.: при ЦК
КП(б)У та губ-комах партії були секції, що вели пропаган-дистську роботу
мовами Н.м., цими ж мова-ми викладали у школах, виходила преса, а там,
де вони становили компактну масу, їх-ньою мовою велося й діловодство адмініс-трації.
Однак з 30-х років розпочався курс як проти українського національного
розвитку, так і проти Н.м. Національні райони і сіль-ради було ліквідовано.
Скорочено школи і пресу, що виходила національними мовами в УРСР, за винятком
російських. Російська Н.м. фактично перестала політичне і юри-дичне такою
вважатися. Після Другої сві-тової війни і об'єднання українських земель
склад Н.м. значно змінився. За переписом 1959 р. Н.м. становили 23,2 %,
з них росіяни- 16,9 %, євреї - 2,0, поляки - 0,9, румуни і молдовани-0,9,
білоруси-0,7, болгари- 0,5, угорці - 0,4, греки - 0,3, інші - 0,7%. Але
національна політика в СРСР у цілому була такою, що російська Н.м. залишалася
поза цими групами, вона у всіх республіках Радянського Союзу була упривілейована
в культурно-національному та адміністратив-ному відношенні. Угорцям і
румунам в Укра-їні було надано деякі права [школи з рідною мовою навчання,
преса). Інші ж Н.м. були включені в російський культурний процес, за винятком
поляків, більшість з яких обслу-говувалась українськими культурними уста-новами.
Поза Україною, у межах колишньо-го СРСР, українці становлять Н.м. і живуть
на суцільній або мішаній національній тери-торії (Кубань, Донщина, Передкавказзя),
частково в діаспорі (як у європейській час-тині - Поволжя, Урал, так і
в Азії, зокрема в Сибіру). У 20-х - на початку 30-х років з від-родженням
України розпочався освітній^рух і серед українського розселення в СРСР.
Його здобутками стали преса рідною мовою, укра-їнські школи. Та протягом
1934-1937 рр. все це було зліквідовано, проводилася послідовна політика
на асиміляцію Н.м., у тому числі й українців. Законами нинішньої Української
держави представники усіх Н.м. мають рівні права з корінним українським
народом (титульною нацією) і набули необмежених прав національно-культурного
розвитку. Держава заохочує розвиток культури, освіти мовами Н.м., будівництво
культових споруд, освітніх та просвітницьких закладів.
НАЦІОНАЛЬНІ РАХУНКИ [НАЦИОНАЛЬНЫЕ СЧЕТА]
- рахунки джерел національ-ного доходу. На основі даних про вироб-ництво,
джерел доходів, цін, витрат виявля-ються загальні результати діяльності
у різ-них галузях і секторах економіки, обчислю-ється національний дохід
країни.
НАЦІОНАЛЬНІСТЬ [НАЦИОНАЛЬНОСТЬ] - належ-ність
до певної нації, народу, народності.
НАЦІЯ [НАЦИЯ] - стійка історична спільність
людей, що об'єд-нані спільними національними (етнічними) рисами, зумовленими
специфікою історич-ного, економічного, культурного, духовного розвитку,
спільністю мови, території, побу-ту, традицій, звичаїв.
|