Тексты принадлежат их владельцам и размещены на сайте для ознакомления.
|
МОНОПОЛІЯ ЧИСТА [МОНОПОЛИЯ ЧИСТАЯ] - різновид
суперництва між товарови-робниками за кращі умови виробництва і реалізації
продукції. Вона характеризує ри-нок одного продавця. Ціна встановлюється
у кожному випадку по-різному. Напр., ціни, що нижчі від витрат на виробництво
това-рів, котрі мають важливе значення для бід-них споживачів, можуть
установлювати державні монополії, а підприємство-моно-поліст, навпаки,
має змогу самостійно ви-значати гранично високі ціни. М.ч. властиві й
негативні наслідки, оскільки підприєм-ство-монополіст не має необхідних
зовніш-ніх стимулів до розвитку, потреби в оновлен-ні виробництва, підвищенні
якості продук-ції через відсутність конкуренції. Тому дер-жава, здійснюючи
контроль за діяльністю підприємства-монополіста, змушена прово-дити антимонопольну
політику.
МОНОПОЛЬНА ДІЯЛЬНІСТЬ [МОНОПОЛЬНАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ]
- дії (бездіяльність) підприємця (підприємців) за умови моно-польного
становища на ринку одного під-приємця (групи підприємців) у виробництві
та реалізації товарів, а також дії (бездіяль-ність) органів влади і управління,
спрямова-'ні на недопущення, істотне обмеження чи усунення конкуренції.
МОНОПОЛЬНА РЕНТА [МОНОПОЛЬНАЯ РЕНТА] -
особлива форма земельної ренти, що створюється в сільському господарстві
і добувній промисловості при продажу пев-них видів землеробської продукції,
металів, мінералів, корисних копалин. Попит на них завжди значно вищий
від пропозиції, ос-кільки умови їх виробництва не відтворні в інших місцях.
Це й приводить до створення монопольної ренти. Особливою ознакою є те,
що рівень її визначається потребою і пла-тоспроможністю споживачів, а
не ціною ви-робництва чи вартістю товару. Отже, М.р. - це додатковий дохід
власників об'єктів га-лузей. Її джерело-додаткова вартість, ство-рена
виробниками.
МОНОПОЛЬНА ЦІНА [МОНОПОЛЬНАЯ ЦЕНА] - 1.
Ціна, яка встановлюється підпри-ємцем, що займає монопольне становище
на ринку, і призводить до обмеження кон-куренції і порушення прав споживача.
2. Ці-на, яка встановлюється монополіями, що контролюють певний ринок,
для одержання ними максимального прибутку. Як правило, вона вища за ціни,
що склалися на конку-рентному ринку.
МОНОПОЛЬНЕ СТАНОВИЩЕ [МОНОПОЛЬНОЕ СОСТОЯНИЕ]
-домінуюче ста-новище підприємця (підприємства), яке дає йому можливість
самостійно або разом з ін-шими підприємцями обмежувати конкурен-цію на
ринку певного товару. Монопольним визнається становище підприємця (підпри-ємства)
, частка якого на ринку певного това-ру перевищує 35 відсотків. Рішенням
Анти-монопольного комітету України може визна-чатися монопольним становище
підприєм-ця, частка якого на ринку певного товару менша за 35 відсотків.
МОНОПОЛЬНЕ УТВОРЕННЯ [МОНОПОЛЬНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ)
- підприємство, об'єд-нання, господарське товариство чи інше ут-ворення,
що займає монопольне становище на ринку.
МОНОПОЛЬНИЙ ПРИБУТОК (МОНОПОЛЬНАЯ ПРИБЫЛЬ]
- форма доходу, мета і ре-зультат діяльності монопольного капіталу: прибуток
монополістичних об'єднань, що перевищує середній. Він є не тільки резуль-татом
праці найманих робітників монопо-лій. Джерелом поповнення його виступає
також перерозподіл на користь монополіс-тів прибутків селян, ремісників,
дрібної і се-редньої буржуазії, інших трудівників, наро-дів країн, що
розвиваються. Формою реалі-зації М.п. є монопольна ціна.
МОНОПСОНІЯ [МОНОПСОНИЯ] - стан ринку (кон'юнктури
ринку), коли панує мо-нополія покупця: багато товаровиробників пропонують
товар єдиному монополістові-покупцеві, який диктує умови ринку, насам-перед
закупівельну і роздрібну ціну конкуру-ючим між собою виробникам, збутовикам
товарів, делегуючи обсяги закупок, визна-чаючи ємність ринку.
МОРАЛІЗУВАТИ [МОРАЛИЗИРОВАТЬ] - пропагувати
і здійснювати мо-ральну поведінку, моральну діяльність, по-вчати.
МОРАЛЬ [МОРАЛЬ] - одна з форм суспільної
свідомості, сукупність принципів, правил 1 норм, що історично змі-нюються
і регулюють поведінку людей, став-лення одне до одного і до суспільства.
До-держання норм моралі на відміну від норм права забезпечується внутрішнім
переко-нанням людини, громадською думкою і за-собами громадського впливу.
|