Тексты принадлежат их владельцам и размещены на сайте для ознакомления.
|
ІНФЛЯЦІЯ ПОПИТУ [ИНФЛЯЦИЯ СПРОСА] - інфляція,
яка викликається переви-щенням попиту над пропозицією товарів і послуг,
що веде до зростання цін.
ІНФЛЯЦІЯ ПРИХОВАНА [ИНФЛЯЦИЯ СКРЫТАЯ]
-Див. Інфляція подавлена.
ІН-ФОЛІО [ИН-ФОЛИО] - формат видань, за
яким розмір сторінки становить половину стан-дартного паперового аркуша.
ІНФОРМАТИКА [ИНФОРМАТИКА] - галузь науки,
що вивчає будову й за-гальні властивості наукової інформації; про-цеси
і закономірності її формування, перетво-рення та передавання; вирішення
проблем створення, впровадження і використання су-часних засобів обчислювальної
та інформа-ційної техніки, засобів зв'язку і технічних но-сіїв запису
в різних галузях діяльності людини.
ІНФОРМАТОР [ИНФОРМАТОР] (від латин. іпюппо
- роз'яснюю) - особа, що повідом-ляє кого-небудь про щось; агент.
ІНФОРМАЦІЙНА АСИМЕТРІЯ [ИНФОРМАЦИОННАЯ
АСИММЕТРИЯ] -ситуація, коли одна група власників ресурсів або покупців
володіє необхідною для ведення діла інфор-мацією, а інша - не володіє.
ІНФОРМАЦІЙНА БЕЗПЕКА [ИНФОРМАЦИОННАЯ БЕЗОПАСНОСТЬ]
-Див. Безпе-ка інформаційна.
ІНФОРМАЦІЙНА КУЛЬТУРА [ИНФОРМАЦИОННАЯ
КУЛЬТУРА] - знання і вміння ефективно знаходити і використовувати ін-формацію
- від роботи з бібліотечним ка-талогом і комп'ютерної грамотності до пе-регляду
інформації у мережі Інтернету.
ІНФОРМАЦІЙНА МОДЕЛЬ [ИНФОРМАЦИОННАЯ МОДЕЛЬ]
- модель, яка являє со-бою систему підтримки прийняття рішень, тобто програмні
засоби для управлінських працівників, менеджерів, що забезпечують опис
параметрів об'єкта (яким керують або який досліджують) і зв'язків між
ними, а та-кож доступ до бази даних. Така модель дає змогу аналізувати
взаємозв'язок параметрів і експериментувати з різними їх значеннями.
ІНФОРМАЦІЙНА СЛУЖБА [ИНФОРМАЦИОННАЯ СЛУЖБА]
- спеціальні установи (організації) або структурні підрозділи окре-мих
підприємств, фірм, організацій, уста-нов, основною метою (завданням, програ-мою)
яких є пошук, добування, формування, систематизація, обробка, зберігання,
пере-дача для подальшого використання інфор-мації. Залежно від адміністративної
підпо-рядкованості І.с. можуть мати політичний, соціально-економічний,
інформаційно-пра-вовий, виробничо-підприємницький харак-тер. Для бізнесово-підприємницької
діяль-ності результати І.с., їх функціонування є першоосновою для вибору,
розробки і реалі-зації виробничих комерційно-фінансових планів і програм.
Вони покликані форму-вати інформаційні масиви про стан ринку, рівень цін,
обсяг, стан і динаміку попиту, про зміни кон'юнктури внутрішнього, регі-онального
і зарубіжного ринків, про діяль-ність, здобутки і втрати організацій-конку-рентів
тощо. Від якості цієї інформації зале-жить ефективність управлінських
рішень і прибутковості підприємств, фірм. Діяль-ність І.с. має велике
значення для життє-діяльності держави. В Україні інформаційна діяльність
розвивалася з піднесенням укра-їнського національного руху і залежно від
можливостей, які створювали пануючі на українських землях чужі режими.
Предте-чами зовнішніх І.с. кінця XIX ст. вважають діячів, що постійно
чи тимчасово перебу-вали за кордоном і виконували функції І.с. та інформували
західний світ про українські справи (М. Драгоманов і його Женевський гурток,
галицько-буковинські парламента-рії у Відні, І. Франко та ін.). У Росії,
головним чином у Петербурзі, роль І.с. відігравали члени Української Громади
і Державної ду-ми, зокрема М. Костомаров, П. Куліш, Д. Мор-довець, О.
Лотоцький, П. Стебницький, М. Мо-гилянський, М. Грушевський, О. Саліков-ський,
С. Петлюра та ін., співпрацюючи в російській пресі або видаючи власні
органи: "Украинский Вестник" у Петербурзі (1906 р.) і "Украинская
жизнь" у Москві (1912-1917 рр.). Були також українські інформатори
в Женеві, Франції, Лондоні, Празі. У 1900-1920 рр. центром систематичної
І.с. став Відень. Початок поклав журналіст Р.Семб-ратович, видаючи журнал
"X-Strahlen", присвячений українським справам в Австрії і Росії.
В. Кушнір заснував також у Відні в 1907 р. перше Українське Пресове Бюро,
ін-формаціями якого користувалась преса За-хідної Європи. Під час Першої
світової війни роль І.с. взяли на себе Союз Визволення Ук-раїни і Головна
(згодом Загальна) Українська Рада у Відні. Ними видавалися тижневики,
інформаційні брошури. Існувало також Ук-раїнське Пресове Бюро в Берліні.
У США ви-дали низку інформаційних публікацій Укра-їнський Народний Комітет
і Федерація Укра-їнців. Із встановленням Української держа-ви 1917 р.
організацію І.с. взяли на себе дер-жавні установи, зокрема українські
посоль-ства і місії за кордоном. Добре організована внутрішня і зовнішня
І.с. існувала за геть-манської влади 1918 р. При Міністерстві внутрішніх
справ було утворено Українське Телеграфне Агентство (УТА) та Державне
Бюро Преси, очолювані Д. Донцовим. У груд-ні 1918 р. у Відні організовано
Українську Пресову Службу (УПС), фінансовану в 1919-1920 рр. посольством
УНР. Вона була голов-ним українським інформативно-пропаган-дистським осередком
для Європи і прово-дила жваву видавничу діяльність. Крім того, пресові
бюро українських посольств і місій видавали свої бюлетені чи журнали,
як пра-вило, мовою країн, в яких вони перебували: в Лондоні, Софії, Римі,
Берліні, Парижі, Бу-дапешті, Нью-Йорку та інших містах. Діяль-ність більшості
цих місій зводилась до І.с., і на цю мету призначались значні фонди з
державного бюджету. Між двома світовими війнами інтенсивну інформативну
діяль-ність вів уряд України через своїх представ-ників, які працювали
в різних пресових агентствах. Після Другої світової війни роль І.с. виконувала
низка українських політич-них і громадських установ в еміграції, які видавали
журнали чужими мовами. Науко-ву інформацію здійснювали наукові інсти-туції
(в минулому Український Науковий Інституту Варшаві і Берліні тощо). І.с.
СРСР була централізована - в 1918-1924 рр. у складі Російського Телеграфного
Агентства (РТА), аз 1925р. -у ТАРС релеграфне Агент-ство Радянського Союзу),
яке мало внутріш-ні і зовнішні служби і керувало роботою рес-публіканських
агентств - в Україні було РАТАУ (Радіо-Телеграфне Агентство Укра-їни).
РАТАУ мав обов'язком постачати відо-мості з України до центру без права
самос-тійно поширювати їх для внутрішньої ін-формації, а тим більше за
кордон. ТАРС за-безпечував ретельно цензуровану, регла-ментовану партійну
пресу статейним і фото-інформативним матеріалом, організовував інформацію
з-за кордону через свої відділи і кореспондентські пункти. Часто матеріали
мали дезінформаційний пропагандист-ський характер. У сучасній українській
дер-жаві інформаційні пресові служби розга-лужені всередині держави та
за її межами. Найбільшою інформаційною пресовою дер-жавною службою є Українська
національна інформаційна агенція.
|